OLIVIER VARèSE 1 De Duif op het Rode Plein
Enrico Marini + Marelle • Silvester 46 p. (SC)
|
|
Allesbehalve een jeugdzonde |
|
Een klunzig Kuifje lijkt hij wel. Constant over zijn veters struikelend is journalist Olivier Varèse immer op zoek naar een scoop. En hij lijkt eindelijk eens geluk te hebben. Toevallig hoort hij dat er op het Rode Plein in Moskou een vliegtuig gaat landen. Bij zulk een onwaarschijnlijke gebeurtenis kan hij natuurlijk niet anders dan aanwezig zijn. Maar al snel blijkt dat één en ander toch gevaarlijker is dan verwacht en moet hij zelfs op de loop om zijn vege lijf te redden.
De Zwitserse tekenaar Enrico Marini is met succesreeksen als De Schorpioen en De Aasgieren al lang geen onbekende meer voor ons. Maar zoals elke stripauteur heeft hij logischerwijs ooit moeten debuteren. Dat Marini zich geenszins hoeft te schamen voor zijn eerste stappen in de stripwereld blijkt uit het eerste deel van Olivier Varèse, dat dankzij Silvester nu voor het eerst in het Nederlands te lezen is. Het spreekt voor zich dat Marini nog niet het hoge niveau haalt van zijn latere reeksen. Hij was amper 21, toen dit album in 1990 verscheen. Maar de tekeningen, waarvan meer dan later de manga-invloeden afdruipen, maken duidelijk dat Marini voorbestemd was om "een grote" te worden.
In totaal verschenen er vier albums van Olivier Varèse, waarvan deel 2 en 3 geschreven zijn door Thierry Smolderen, de scenarist van Gipsy, ook al van Marini. Het scenario van De Duif op het Rode Plein, waarvoor ene Marelle verantwoordelijk is, hoeven we niet met superlatieven te beladen. Het is gewoon een pretentieloos, amusant verhaal zonder meer. Door de slapstickhumor, zoals de running gag met de losse veters (dus eigenlijk meer een stumbling gag), en het leuke hoofdpersonage, is dit album zeker het lezen waard. |
|
> JEROEN FRANçOIS — maart 2005 |