OLIVER & PETER 1-2 1. De Wortel van het Kwaad - 2. Neverland
Cinzia Di Felice + Philippe Pelaez • Dark Dragon Books 48 p. (HC)
|
|
Geweldige mash-up |
|
Londen, 1904. Het Duke of York-theater is tot de nok gevuld voor de opvoering van een toneelstuk over een jongetje dat niet ouder wil worden, Peter Pan. De zaal geniet, glundert en lacht met de dolle fratsen van het dwarse kereltje. Eén jongeman laat echter de tranen over zijn wangen huilen. Het is Oliver, Olivier Twist. Na de voorstelling zoekt hij de auteur van het stuk op in zijn kleedkamer. James Barry kijkt zijn bezoeker niet aan, maar blijft verdwaasd door het raam staren. Oliver vuurt een spervuur van pertinente vragen over de oorsprong van het toneelstuk op hem af. De toneelschrijver zwijgt en tuurt verder. Plots draait hij zich om en Oliver verstart. Het is Peter, Peter Pan! Godver, hij is ouder geworden. Heeft Haak dan toch zijn slag thuisgehaald?!
Het uitgangspunt van deze strip lijkt op een slechte cafémop. Wat als we het Dickens-verhaal van de joodse boef Fagin en zijn zakkenrollersbende eens zouden combineren met Peter Pan, Wendy en de eeuwige Haak? Zou dat niets zijn? Nee, dus. Geen enkele professionele uitgeverij stond voor deze uchronie te springen. Maar scenarist Philippe Pelaez geloofde rotsvast in zijn idee en trok ermee naar het crowfundplatform Sandawe en haalde er verrassend snel het nodige bedrag op. Een half mirakel als je het ons vraagt, want de brave potloodtekeningen van de Italiaanse illustratrice Cinzia Di Felice missen karakter om er echt uit te springen. Tja, allemaal valabele redenen voor impulsaankopers om deze strip te negeren. Maar als er één nieuwe naam is die je best even onthoudt, is het die van scenarist Philippe Pelaez.
Net zoals in het recent verschenen, geniale Parallel weet de voormalige leraar Engels ook nu weer een goed onderbouwd verhaal te vertellen. Hij weeft een intrigerend web tussen de wat zielige Oliver Twist en de al even pathetische Peter Pan. Het duo wordt al snel onafscheidelijk onder druk van de eeuwige katalysator kapitein Haak. Als een wandelend anachronisme, nog steeds gekleed in zijn oude piratenkostuum, steelt hij ook in deze versie de show. In één vlotte haal rekent Haak af met Régis Loisels Peter Pan-versie en onthult ons het ware Jack The Ripper-verhaal. Voeg daarbij nog een pakkende verhaallijn rond Wendy, de reden waarom Peter niet ouder wil worden en een vette knipoog naar H.G. Wells' De Tijdmachine en je weet direct dat het door zulke vondsten is dat wij graag strips lezen.
Oliver & Peter is een uitstekende scenaristenstrip waarbij je niets anders kunt doen dan je pet afnemen voor deze prima in elkaar geweven uchronie. Dit is boeiend, speels en verrassend tot de laatste pagina. |
|
> WOUTER PORTEMAN — april 2018 |