Bibliografie van Olivier Marin
• De Autoreportages van Margot
• De Autoreportages van Margot
DE AVONTUREN VAN BETSY 2
Het Zilveren Spook


Jérôme Phalippou + Olivier Marin • Silvester
48 p. (HC)
Ontwapenend

Margots (uit De Autoreportages van Margot, waarvan een nieuw album in de maak is) nichtje Elisabeth — zeg maar Betsy — voert op het Franse platteland haar eigen onderzoeken. Ze valt voor een ouwe Floride, een stijvolle oldtimer van meneer Schlumpf, de autocollectioneur die ze in het vorige album leerde kennen. Schlumpf heeft Betsy gevraagd om voor zijn secretaresse door te gaan om een champagnemerk met dezelfde naam als zijn familienaam te kopen. Het pittige meisje voelt niets voor een rol als pronkstuk, maar in feite wordt ze betaald om een Rolls Royce Silver Ghost uit 1921 terug te vinden. Ze moet het stellen met een foto en wat herinneringen van de steenrijke verzamelaar. Na een gedaanteverwisseling om op je onderlip te bijten (iets wat we Betsy trouwens graag zien doen) vervult ze haar rol met verve. De zoektocht, in de Floride, is begonnen.

Het scenario mondt uit in een overambitieuze vertelling met het soort genreoverschrijdende elementen waar we niet van houden. Als geheel komt het over als een slap aftreksel van een bepaald soort populaire roman. We treden liever niet in detail, want dat verknalt jouw eigen beleving, maar laten we toch de Tempeliers vermelden om je een idee te geven.

De ware troef van dit album, van deze reeks tot nu toe eigenlijk, is juffrouw Betsy. Jérôme Phalippou en Olivier Marin zetten een personage neer dat ons zonder verder weerstand te bieden op sleeptouw weet te nemen. Ze is geweldig ontwapenend en het verbaast ons niet dat zij de reden is dat er in het Frans gelimiteerde edities op groot formaat van verschijnen met wat extra's. Kijk eens hoe ze op pagina 17 haar achtervolger gadeslaat of hoe ze in de vele close-ups de aandacht steelt. Het meisje heeft wat naïeve trekjes, maar is allerminst een dom wicht. Laat deze reeks nog wat verder ontwikkelen en we noemen Betsy in één adem met Natasja, Yoko Tsuno en Franka, hoewel de reeks in de eerste plaats een nadrukkelijk bedoeld vehikel is om mooie wagens in beeld te brengen voor een vooral in Frankrijk grote nichemarkt. We nemen die bolides er voor lief bij.

> DAVID STEENHUYSE — december 2017