Bibliografie van Ronan Toulhoat
• De Koning van de Ribauds
• Ira Dei
Bibliografie van Vincent Brugeas
• De Koning van de Ribauds
• Ira Dei
• The Regiment
BLOCK 109 7
Ritter Germania


Ronan Toulhoat + Vincent Brugeas • Saga Uitgaven (Extra)
72 p. (HC & SC)
Actiegedreven

Een alternatieve visie op Duitsland tijdens en/of na de Tweede Wereldoorlog, meestal ervan uitgaand dat Duitsland de oorlog won, lijkt sinds enkele jaren een genre op zich te worden. Bij Daedalus loopt de reeks Wunderwaffen, bij Dark Dragon Books start in april de reeks WW 2.2. Saga Uitgaven was al ietsje langer bezig met Block 109.

In deel 7 begint voormalig soldaat Joachim Stadler te flippen. Hij was uitverkoren om Ritter Germania in een eerste speelfilm te vertolken, een soort superheld die al enkele jaren meegaat in radiofeuilletons en tijdschriften. Daardoor werd hij de eerste beroemdheid van het Reich. Maar door zijn onhandelbare karakter werd Stadler voor de opnames van de tweede film vervangen. Op 23 januari 1950 wordt een invloedrijk lid van de SS opgehangen teruggevonden. De misdaad is ondertekend met Ritter Germania. Er volgt nog zo'n afrekening. Stadler weet al een maand te ontsnappen aan de ordediensten terwijl hij zijn aanslagen tot een goed einde kan brengen. Maar voor een gedrogeerde veteraan is dat verdacht. Hij moet wel hulp krijgen van buitenaf. Er komt een onderzoek.

Ronan Toulhoat en Vincent Brugeas verrasten ons vorig jaar uitermate met hun De Koning van de Ribauds waar dezer dagen het Franse deel 2 van verschijnt. Met Block 109 hadden ze ons al eerder overtuigd. Elk album is een sterk, afgerond verhaal (behalve de eerste drie die in het Frans in één enkel, dik album verschenen) met telkens weer een originele kijk op de Tweede Wereldoorlog en goed gevonden, alternatieve ontwikkelingen. Scenarist Brugeas trapt niet in de val om al te uitleggerig te worden om zijn uchronie uitgebreid van details te voorzien, alleen maar om aan geloofwaardigheid te winnen. Hij gaat in de eerste plaats voor een verhaal vol impact, met veel actiegedreven scènes in een dikwijls hoog tempo zoals je ze ook in een film aan je ogen ziet passeren. Zelfs met zijn schetsmatige aanpak vertaalt Toulhoat dat in prima leesbare tekeningen.

> DAVID STEENHUYSE — januari 2016