MISS OKTOBER 3 Gruwelijke Herinneringen
Alain Queireix + Stephen Desberg • Le Lombard (Derde Stroming) 48 p. (SC)
|
|
Niet voor doetjes |
|
Van jongs af houden we al van goed onderbouwde detective-, politie- of spionageverhalen, al dan niet verschenen als filmversie, in boekvorm of gebracht als strip. Een der betere — iedereen mag het met ons oneens zijn — is vast en zeker Miss Oktober. We bevinden ons in Los Angeles waar een seriemoordenaar al vier jonge vrouwen ombracht en daarna het lijk gebruikt als naaktmodel voor lugubere pin-upfoto's. Alle foto's dragen een tekst, gaande van Miss Januari tot en met Miss April. Inspecteur van dienst is Clegg, een ietwat bizarre politieagent,die kost wat kost de zaak wil oplossen. Hierbij wordt hij duchtig in de wielen gereden door inspecteur Ariel Samson, die niet alleen met Cleggs vrouw naar bed gaat, maar de politie ziet als opstap naar de politiek. Dat dit vonken geeft kan eenieder begrijpen. De zaak gaat pas goed aan het rollen als Viktor dochter van steenrijke ouders, en door de moordenaar aangeduid als Miss Oktober, beroep doet op Juanita, een voormalige prostituee, vriendin en tipgeefster van Clegg. Viktor wil de dader leren kennen die haar neersloeg en probeerde te verkrachten. Officieel werd haar zaak afgedaan als een bizar auto-ongeval. Juanita en Clegg ontdekken los van elkaar feiten die beide misdaden in elkaar doen klikken. Of hoe het verleden het heden inhaalt. Met een onverwachte ontknoping.
Scenarist Steven Desberg kent het klappen van de zweep. Hij weet hoe een scenario op te bouwen. Schijnbaar niets ter zake doende feiten blijken later te behoren tot materiaal om de zaak op te lossen. In de drie Miss Oktober-albums weet hij psychologie en spanning gedoseerd toe te voegen. Het scenario kent geen haperingen, onopgemerkt wordt de lezer meegevoerd in het verhaal en vraagt zich meermaals af wie de dader toch kan zijn. Is het Viktors vader, inspecteur Ariel Samson, of is het de verkrachter van Viktor die nog een appeltje te schillen heeft met haar?
Desberg bewees eerder zijn kunnen met pas nog gelanceerde reeksen als Golden Dogs en H.ELL. Laten we vooral het al iets oudere Jimmy Van Doren en I.R.$. niet vergeten. Alain Queireix tekende tevoren albums op scenario van Desberg (I.R.$. - All Watcher deel 1 en 3) Maar met Miss Oktober toont hij zijn ware kunsten. Vooral het tekenen van wagens en decors uit de jaren 1950 gaat hem uitstekend af. Net zoals de overige tekeningen zijn het ware pareltjes. Zijn hoofd- en nevenfiguren komen levensecht over en getuigen van vakmanschap. Hij weet precies hoe hij het scenario perfect kan aanvullen met zijn doordachte tekeningen. De gezichtsuitdrukkingen ogen soms wat statisch, maar doen geen afbreuk aan zijn werk. |
|
> WILLEM GAY — oktober 2014 |