BLOEDKONINGINNEN: ELEONORA - DE ZWARTE LEGENDE 1
Carlos Gomez + Arnaud Delalande/Simona Mogavino • Daedalus 56 p. (HC)
|
|
Diepe voetafdruk |
|
Daedalus lanceert de collectie Bloedkoninginnen met de trilogie Eleonora en volgende maand het eerste deel van het tweeluik Isabelle (van de makers van De Wegen van de Heer). In deze fantastisch realistisch getekende en vertelde verhalen komen historische vrouwen aan bod die het gezicht van het Franse rijk (en elders) mee hebben bepaald. Het gaat om ambitieuze, handige strategen, koninginnen, burgervrouwen of gewone volksvrouwen, maar geen van hen deinst terug om hun dorst naar macht te lessen.
De zuidwest-Franse regio Aquitanië kende in de geschiedenis diverse overmachten, van een Romeinse provincie over een koninkrijk en een hertogdom. In 768 voegde Pepijn de Korte het gebied bij het Karolingische rijk waarop Karel de Grote er een koninkrijk van maakte voor zijn zoon Lodewijk de Vrome. In de eeuwen daarna voerden allerlei graven er de plak. Met Eleonora van Aquitanië kwam er in 1137 een historische wending door haar huwelijk met de jonge Lodewijk VII van Frankrijk. Ze werden de koning en koningin van Frankrijk. Maar getrouw aan haar afkomst, haar trots en als reactie tegen de vernederingen van haar schoonmoeder en een minachtende raadgever van de koning dreef ze haar echtgenoot via manipulaties en machtsspelletjes tot een verschrikkelijke oorlog. Haar verdere geschiedenis kennen wij al, het heeft geen pas die hier uit de doeken te doen. Laten we het erop houden dat Eleonora's voetafdruk op de Franse geschiedenis diep gaat.
Over machtspelletjes aan het hof van Franse koningen zijn al tal van stripseries gewijd. De Lemen Troon is een sprekend voorbeeld van hoe het moet: historische correctheid gekoppeld aan entertainment, spanning, drama en levendige personages en ook nog eens aantrekkelijk getekend met een rijkdom aan details. Awel, met de collectie Bloedkoninginnen, te beginnen met Eleonora, komt er zo'n sterke combinatiestrip bij. Zowel de historische figuur Eleonora als het strippersonage zijn intrigerend en dat komt even goed door hoe de auteurs haar presenteren als door de personages die haar omringen. Grote fan. Wij. Nu. |
|
> DAVID STEENHUYSE — september 2013 |