KENDO - DE WEG VAN HET ZWAARD 1 De As van de Kindertijd
Federico Ferniani/Mikaël Bourgouin/Yann Tisseron + Mathieu Mariolle/Thomas Day • Daedalus 56 p. (HC)
|
|
Onwezenlijk |
|
Een snelle doorbladering moet je er al van overtuigen: dit is straffe kost, zeker als je halt houdt bij de scènes waarin het bloed alle kanten op spettert. In het kort komt het eropneer dat de legendarische samoerai Miyamoto Musashi in het zeventiende-eeuwse Japan, toen nog een lappendeken van elkaar bestrijdende heersers, de twaalfjarige jongen Mikedi opleidt.
Musashi is een briljante zwaardvechter. Hij moet door een vervloeking van dorp tot fort reizen op zoek naar de man die hem kan ontwapenen. Niet dat hij daarbij zijn tegenstanders spaart. Zijn eergevoel is te groot om zich zomaar gewonnen te geven om onder zijn vervloeking uit te komen. Hij daagt op agressieve wijze anderen uit tot een duel. Hij beweert ook een vlucht pijlen met één slag van het zwaard te kunnen afslaan. Dat wil heer Nakamura Ito wel eens zien. Een vernedering valt hem te beurt, maar hij stelt de uitdager voor om zijn eerste samoerai te worden. Musashi aanvaardt en wil Ito's zoon Mikedi opleiden om hem het geheim van zijn snelheid en precisie te leren. Hoewel haakbussen en kanonnen vanuit Europa de zwaardvechtkunst overbodig lijken te maken, volgt Mikedi zijn nieuwe leermeester Musashi op zijn pad. De lessen zijn hard en confronterend en hij leert dat Musashi's zwaard geen gewoon zwaard is...
De tekenstijl van hoofdtekenaar Federico Ferniani is verbluffend te noemen. Met pietluttige streepjes geeft hij zijn toch al gedetailleerde tekeningen een extra gritty dimensie, passend bij de uitdagend bloederige toon van het verhaal. In andere gevallen benadrukt zijn streepjesmanie beweging. Het resultaat zijn overtuigende, rusteloze pagina's met veel impact.
De Franse romanschrijver Thomas Day (echte naam: Gilles Dumay) combineerde een sterk gedocumenteerd portret van de zeventiende-eeuwse samoerai met fantasy-elementen die hij uit zijn eigen duim zoog: een drakenzoon die zich voedde met giftige inkt bijvoorbeeld of gigantisch drijvende schepen die leven van de visvangst. Mathieu Mariolle bewerkte zijn boek naar een onwezenlijk spannende trilogie met veel ruimte voor visueel sterke staaltjes. |
|
> DAVID STEENHUYSE — september 2013 |