MOEDER, KOM THUIS 


Paul Hornschemeier • Atlas
128 p. (SC)
De pijnlijke waarheid

Toen Paul Hornschemeier (1977) als achttienjarige student filosofie Daniel Clowes' Ghost World las, ging er een nieuwe wereld voor hem open. Het duurde niet lang voordat hij in eigen beheer begon strips uit te geven, experimenterend met tekenstijlen en verhaaltechnieken. In 2003 verscheen zijn eerste langere werk, Mother Come Home, waarvan er nu een verzorgde Nederlandstalige uitgave in je stripspeciaalzaak ligt dankzij uitgeverij Atlas.

Het verhaal gaat over de zevenjarige Thomas Tennant die drie maanden geleden zijn moeder verloor aan kanker. Zijn vader, David, een verstrooide universiteitsprofessor, schijnt het verlies niet te kunnen verwerken en begint langzaamaan zijn greep op de realiteit te verliezen. Thomas doet zijn best om het huishouden recht te houden en deze toestand van de buitenwereld te verbergen. We zien de onmacht van een kind in een wereld van volwassenen, de onmacht van volwassenen die gedoemd zijn om te falen ondanks goede bedoelingen... maar bovenal een meesterlijke uitbeelding van pijn en verlies.

Door de vele emoties die dit verhaal oproept en het onverwachte einde zal het nog dagen na lezing nazinderen. Paul weet zich perfect in te leven in de onschuld van Thomas en beeldt met schijnbaar simpele tekeningen de meest complexe gevoelens uit. Zoals in zijn andere publicaties wisselt hij soms van tekenstijl, maar hier gebeurt dit niet zo drastisch en is het nog meer in functie van de vertelling, om het onderscheid tussen droom/fantasie en werkelijkheid te benadrukken.

Voor liefhebbers van de beeldromans van Daniel Clowes en Chris Ware is dit genieten.  Moeder, Kom Thuis is een diepmenselijk drama, geen strip waar je vrolijk van wordt, maar laat het niet ontbreken in je verzameling.

> KOEN CLAEYS — oktober 2009