W.E.S.T. 3 El Santero
Christian Rossi + Xavier Dorison/Fabien Nury • Dargaud 56 p. (SC)
|
|
The W.E.S.T. Files |
|
In 1902 is Cuba al vier jaar bezet door het Amerikaanse leger. Voorstanders van de annexatie en onafhankelijkheidsstrijders bestrijden elkaar met alle middelen. De mysterieuze Islero staat geboekstaafd als een te duchten tegenstander. Als tovenaar is hij de Santeria meester, een Cubaanse variant op de voodoocultus. Met zijn trucjes zaait hij angst en onrust bij soldaten en rijke Amerikaanse ondernemers. Het zal je maar overkomen dat een dood verklaard familielid als een levensgevaarlijke zombie terugkeert. Deze non-conformistische vorm van terreur steekt een hart onder de riem van de rebellerende Cubanen, op wie een verbod tot het uitoefenen van de Santeria is opgelegd... Raad eens welk team van specialisten deze niet-alledaagse vijand moet bekampen?
Te pas en te onpas wordt er geslingerd met The X-Files als referentiepunt. Niet ver gezocht, want deze 'W.E.S.T. Files' met historische basiselementen drijven het onverklaarbare, het niet te vatten, het mysterieuze op de spits. Maar anders dan de gedeelde hoofdrol van Scully en Mulder, is het James Coburn-lookalike Morton Chapel die op zijn eentje een verhaal kan dragen. Alleen al omdat de ogenschijnlijk stijve flurk ook niet alles onder controle heeft. Een intrigerend personage. Zijn dochter Megan is psychisch niet meer van deze wereld. De strijd voor beterschap heeft Morton opgegeven, ondanks de goedbedoelde zorgen van dokter Lennox die, hmm, toch een beetje van een Scully in haar heeft.
De afloop moeten we lezen in het volgende deel. Hier past de traditionele "we kijken er al naar uit", maar laten Rossi's tekeningen — nu eens uitgewerkt realistisch, dan weer meesterlijk in het weglaten van details — en de monotone inkleuring met aardetinten voor zich spreken. De gecombineerde krachten van Nury en Dorison voor het scenario zijn de andere sterke punten. Maak trouwens eens zelf de vergelijkingen met de hedendaagse terreurdreigingen. Je staat versteld van de actuele gelijkenissen. |
|
> DAVID STEENHUYSE — september 2006 |