DRACULA 1 Vlad de Spietser
Hermann + Yves H. • Casterman 48 p. (HC)
|
|
Vlad, de uitvinder van het middeleeuwse korfbal |
|
Nee, het eerste deel van de nieuwe reeks Dracula gaat niet over onze bijtgrage vriend met de overgedimensioneerde hoektanden. Vader en zoon Huppen slaan immers de handen in elkaar om het leven van de historische figuur Vlad Dracula tot leven te brengen. Die Vlad was de zoon van Vlad Dracul (in die tijd moest het originele namen voor kinderen bedenken nog uitgevonden worden), een prins zonder land die op het einde van de middeleeuwen ergens in Transsylvanië leefde. In die woelige tijden waren naast de oprukkende Turken ook verraad, complotten, staatsgrepen en La Esterella een voortdurende dreiging voor de tijdsgenoten van Vlad. Al gauw zit hij meer in ballingschap dan thuis in zijn zetel. Zijn stoppen beginnen dan ook door te slaan en al snel ontwikkelen zich nogal wrede trekjes aan zijn persoonlijkheid. Hij spaart zelfs zwangere vrouwen en kinderen niet en straft zijn tegenstanders door hen overenthousiast met puntige houten staken te penetreren. Hij wordt dan ook al snel “Vlad, de spietser” genoemd, omdat dat nu eenmaal beter bekt dan “Vlad, de uitvinder van SM-spelletjes met fatale afloop”. Dat hij ook de bedenker was van het middeleeuwse korfbal (de ploeg soldaten die het snelst een persoon succesvol op zo'n paal kon gooien, won de wedstrijd), is trouwens één van de weinige historische feiten die Hermann en Yves H. hier verzwijgen!
In dit album bewijst Yves H. eens te meer wat we al wisten uit de collectie Getekend en Zhong Guo (collectie Vrije Vlucht): hij is niet de meest originele scenarist van de wereld. Ook in dit album baseert hij zich, ongetwijfeld ingefluisterd door zijn echtgenote die van Roemeense afkomst is, op een bestaand verhaal, of beter: op historische feiten. Hij kwijt zich echter deze keer met verve van zijn taak. Hij slaagt erin om het pedagogisch-historische concept van het relaas te overstijgen door nergens de lijn te verliezen en waar nodig fictieve elementen toe te voegen. Hij is ook niet te beroerd om dit toe te geven, getuige daarvan zijn opmerkingen in de bijlage achteraan. Hij houdt zo een best ingewikkeld verhaal tegelijk boeiend en overzichtelijk. Papa Hermann steekt daarbij nog eens met plezier een handje toe: op het toppunt van zijn kunnen, in prachtige directe kleuren, in een stijl die wonderwel bij de middeleeuwse wreedheid en het toen dagelijkse bloedvergieten past.
Wie spontaan een lopende neus krijgt van historische en leerrijke strips, haalt nu best een zakdoek boven en leest daarna verder in zijn Kiekeboe. Voor wie echter wel van het historisch zo goed als correcte genre houdt, is dit een niet te missen album. De perfecte samenwerking tussen vader en zoon H.! Het is dan ook de ideale gangmaker voor de twee volgende delen: Bram Stoker, getekend door Séra en Transsylvanië waarvoor Dany het scherpe potlood in zijn aa... euh, hand zal worden geduwd. |
|
> PETER D'HERDT — februari 2006 |