HOLLYWOOD 1 Flashback
Marc Malès + Jack Manini • Glénat (Grafica) 56 p. (HC)
|
|
Movie magic |
|
We zijn verwend. Thuis staat een goed uitgeruste home cinema met surround system en een scherm van 1,20 meter breed. Enkel superspectaculaire films met vooral scènes waarin dravende paarden op het scherm voorbij donderen (en de kasten in de kamer doen daveren) of scènes waarin pijlen en andere oorlogsprojectielen je langs de oren suizen, ontlokken nog momenten van verwondering. Toch kunnen we ons de opwinding van de pioniers in de filmbusiness en de allereerste toeschouwers levendig inbeelden. Zij hadden genoeg aan een op het scherm afstormende trein en een wagon die manueel door elkaar werd geschud om het angstig op een lopen te zetten. Movie magic. Dergelijke attracties vind je nog steeds op kermissen en pretparken.
De bedenker van dit eerste filmexperiment is Max Lexter, de uitvinder van de kinetoscoop en daarmee de filmprojectie, die zijn product komt voorstellen aan Thomas Edison, een vermaard uitvinder die schatten verdiende met onder meer de gloeilamp. Edison is er enthousiast over, maar succes wil hij niet delen. Hij verdooft Max en doet 'm in de gevangenis belanden. Een halfjaar later is Max ook nog eens zijn gezin kwijt, dood door tuberculose. Hij wordt vervolgens uit het slop gehaald door Tom Mix en zijn 'zuster' Janet Cannary die als rondtrekkende circusmensen toeschouwers in vervoering brengen. Max komt bij het gezelschap en ontwikkelt verder zijn kinetoscoop met de eerste rondreizende cinema als resultaat. Edison krijgt er natuurlijk lucht van en steekt er een stokje voor. Het trio, dat ondertussen in een driehoeksverhouding is verwikkeld, geeft de moed niet op. Met hun volgende vondst zullen ze pas opzien baren, ook al moeten ze er dagelijks voor in de cel. Dit alles wordt in flashbacks verteld aan Jane, de dochter van Janet die een filmcript van haar moeder komt presenteren aan de filmstudiobonzen Max en Tom. Een van de twee is Janes vader.
Hollywood is een heerlijke epoquestrip waarin drama, geschiedenis en een voortstuwend episch element voor een ware leesbelevenis zorgen. Alles is geloofwaardig verteld. Daar zijn zowel tekenaar Marc Malès als scenarist Jack Manini verantwoordelijk voor. Wij zitten alvast op de eerste rij voor de volgende delen. |
|
> DAVID STEENHUYSE — oktober 2010 |