|
Er
is een nieuw album van Largo Winch
en dat zullen we geweten hebben. Tekenaar
Philippe Francq en scenarist
Jean Van Hamme waren te gast
op de Antwerpse Boekenbeurs waar ze een publieksinterview
ondergingen. De dag tevoren putte de Vlaamse
pers hen al uit in de kantoren van uitgeverij Dupuis in Antwerpen. Diezelfde avond nog nestelden
ze zich in de zetel in De Laatste Show.
Daar ergens tussenin werd ons slechts een
twintigtal minuten gegund om met beide auteurs
aan tafel te zitten. We hebben wellicht enkele
minuten gestolen van de interviewers na ons,
maar we wilden per se al onze meegebrachte
platen uit andere strips voorleggen voor een
commentaarinterview. Bij elke plaat horen
enkele thema's die op hun eigen werk slaan.
Tekst: David Steenhuyse
© illustraties: Philippe Francq + Jean
Van Hamme, Dupuis en alle vermelde auteurs
© foto's: Raymond Lagae |
|
|
|
Philippe
Francq & Jean Van Hamme
"Naïef?
Largo is niet naïef, hij is argeloos,
onschuldig. Hij beslist zoals een scouts zou
reageren." |
Geen
idee welke journalist vóór ons beide
heren heeft afgemat want ze zitten er wat vermoeid
bij. Na hun rookpauze leggen we ons interviewconcept
uit. En dan nog eens. Jean Van Hamme begrijpt het
niet zo goed en denkt dat wijzelf geen vragen zullen
stellen. Hij neemt een eerste plaat vast en begint
na onze eerste vraag te vertellen. Hij komt in een
nostalgische bui en raakt op dreef. Philippe Francq luistert maar half.
We proberen hem in het gesprek te betrekken door
telkens opnieuw naar Largo Winch te refereren. Dat lukt, beide auteurs werken goed mee wat een boeiend en afwisselend steekspel oplevert.
STRIPPLAAT
1:
Jan Kordaat 1: Zwarte
Zon
(Jijé) |
Voor
ons is Jan Kordaat zo'n beetje de voorloper
van Bernard Prince, Bruno Brazil en Largo
Winch.
Jean Van Hamme:
"Jan Kordaat
is er al van... (denkt na) 1944. Het is een
heel oud personage. Zijn karakteristieke eigenschappen
amuseerden me. Hij heeft zijn fameuze kapsel, er
zijn de opmerkingen die hij maakt,... Dit is erg
mooi getekend. Het is van Jijé. Door de verschillende
tekenaars, Paape, Jijé natuurlijk
en enkele andere tekenaars, kon de avonturenstrip
zo uiteenlopend evolueren. Die tekenaars waren vrienden,
dat herinner ik me goed. (toont aan Philippe
Francq het plaatje waarin Jan Kordaat rookt)
En helden mochten nog roken...
Bij Jan Kordaat had je ook nog Gerrit. Het stamt
uit een periode waarin elke held een jonge sidekick
had. Alex had Enak, Jan Kordaat had Gerrit,... Monseigneur
Léonard had toen nog niets
te zeggen." (grijnst)
Largo heeft ook zijn Simon.
Jean Van Hamme:
"Jaja, akkoord, maar er zijn ook
enkele vrouwen, hè. Het is meer zoals kapitein
Haddock en Kuifje. (wijst terug op de plaat
van Jan Kordaat) Ken je het beroep van Jan
Kordaat."
Iets met verzekeringen.
Jean Van Hamme:
"Voilà! Hij was verzekeringsinspecteur.
Maar er was niet één enkel avontuur
waarin hij zijn beroep uitoefende. Net als Kufije
die een reporter was, maar in zijn hele leven nooit
een artikel heeft geschreven."
Het beroep van Largo is zakenman?
Jean Van Hamme:
"Wel, zijn beroep is om rijk te zijn.
Daardoor kan hij alles kopen wat hij nodig heeft."
Vindt u dat auteurs van vandaag voldoende respect
opbrengen voor auteurs van gisteren of voor onze
stripgeschiedenis?
Jean Van Hamme:
"Luister, in deze periode bestonden er geen
albums. Alles draaide rond stripweekbladen. Die
waren van meer belang. En voor de jongens die we
toen waren, was een weekblad een beetje onze televisie.
Ik herinner me nog goed dat we op school op het
speelplein tijdens de pauze discussieerden over
wat er verder zou gebeuren in onder andere Jan
Kordaat. Het was een andere toenadering tot
de strip en we kenden absoluut niet de naam van
de auteurs. We kenden wel Kordaat, Blake en
Mortimer, Kuifje, maar niet wie meneer Jijé
of meneer Hergé was.
Hun helden hadden steeds een sympathieke inborst,
die streden tegen ultraslechte slechteriken, die
wonnen op het einde,... Alles was wel hetzelfde.
Welke slechterik zou er nu weer op hun pad komen
en hoe konden ze die verslaan? (met nadruk)
Het waren simpele verhalen. Vandaag zijn de verhalen
toch complexer geworden."
Dat is evolutie...
Ondertussen heeft Philippe Francq de meeste
platen al van nabij bekeken en houdt die van Kuifje
achter de hand.
STRIPPLAAT
2:
Kuifje: De Scepter van
Ottokar
(Hergé) |
Misschien een andere plaat?
Philippe Francq:
"Ja, die van Kuifje vind ik interessant."
Die
is natuurlijk gekozen voor een bijzondere reden.
De plaat die erop volgt is de toeristische brochure
van Syldavië die Kuifje op het vliegtuig leest.
Jean Van Hamme:
"Exact!"
Een knipoogje?
Philippe Francq:
"Deze scène loopt echt parallel met
ons verhaal.
Jean Van Hamme:
(onderbreekt) "Het is niet met opzet
gedaan. (lacht en wijst naar Philippe Francq)
Hij daar kwam met het idee, ik niet." (uiteraard
was dit Van Hammes idee, red.)
Philippe Francq:
"Net zoals in ons album leest men op het vliegtuig
een magazine."
|
Nog
een knipoogje. Ook in deel 17 doet Jean
Van Hamme als advocaat van Largo Winch
mee. |
|
Vond
u het een elegante oplossing om een interview van
drie pagina's in te lassen?
Jean
Van Hamme: "Ik weet niet of
het elegant is, maar het liet me in elk geval toe
om aan te tonen wat Largo over de crisis denkt.
Vooraan heb je nog de brief aan zijn personeel.
Ze zijn een manier om het karakter van Largo te
tonen, hoe hij omgaat met de crisis en zijn personeel."
Is
hij daar niet een beetje naïef in?
Jean Van Hamme:
(veert bijna recht) "Naïef? Hij
is niet naïef, hij is argeloos, onschuldig.
Hij beslist zoals een scouts zou reageren. Hij is
de baas en kan dus dergelijke beslissingen nemen
die het welzijn van zijn werknemers ten goede komt.
Hij doet het met de beste bedoelingen."
Maar de Groep W is niet beursgenoteerd, dus de risico's
zijn in zijn geval wat minder.
Jean Van Hamme:
"Ja. Er zijn altijd de risico's van speculanten
die de beurswaarde van een bedrijf van de ene dag
op de andere kunnen doen dalen. Het bedrijf van
Largo wordt afgerekend op de resultaten en niet
op de beurswaarde. En dat geeft een grotere vrijheid.
Maar dat bestaat vandaag praktisch niet meer."
Ondertussen ligt de plaat van I.R.$. - All Watcher
bij Philippe Francq klaar.
STRIPPLAAT
3:
I.R.$. - All Watcher
1: Antonia
(Alain Queireix + Stephen Desberg) |
|
Dit komt uit I.R.$. van Stephen
Desberg...
Philippe Francq:
"Dit speelt zich af in Italië, hè?"
Juist, in Rome. Maar eigenlijk komt het
uit de spin-off.
Jean Van Hamme:
"All Watcher!"
Philippe Francq:
"Ik herken de fontein."
Is Desberg voor u een concurrent of een
collega? I.R.$. speelt zich namelijk ook
af in de financiële wereld.
Jean Van Hamme:
(traag) "Hij is een collega... Bij
hem draait het veeleer rond fiscaliteit. Het wordt
helemaal anders gebracht dan wij het doen. Ik ben
wel nieuwsgierig naar wat onze minister van financiën
zou denken over gewapende belastinginspecteurs."
(barst in lachen uit)
Is een spin-off van Largo Winch een goed
idee? Over Silky Song bijvoorbeeld?
Jean Van Hamme:
"Ik zie er de noodzaak niet van in. (luider)
Ik zie er de noodzaak niet van in! Het hoofdverhaal
volstaat. Over het algemeen komt er een spin-off
wanneer de hoofdserie buiten adem begint te raken."
Zoals bij XIII?
Jean Van Hamme:
"Maar natuurlijk! Het verhaal was
ten einde. Op dat moment konden we verder met one-shots,
géén spin-offs, maar afgeronde verhalen
over nevenpersonages. In mijn ogen had de serie
niet moeten vervolgen. Maar ja, in mijn ogen was
de serie voltooid. Met de afgeleide verhalen kan
je bepaalde onbekende elementen toevoegen aan de
hoofdserie."
Oké.
Jean Van Hamme:
"Alors, nu over naar de bewonderaar
van Hermann." (lacht)
STRIPPLAAT
4:
Bernard Prince 18: Onheil
op de Rivier
(Hermann + Yves H.) |
We hebben gelezen dat Hermann u heeft geleerd
om met een retroprojector te werken waarbij schetsen
kunnen worden ingepast in decors.
Philippe Francq:
"Ah ja, maar in feite was het Hergé
die dezelfde techniek gebruikte."
|
Deze
techniek om met projectie schetsen te vergroten
en te verkleinen en ze vervolgens over te
tekenen op het blad leerde Philippe Francq
van Hermann. |
Deze plaat kozen we omwille van het jungledecor.
Bijna alle verhalen van Bernard Prince
spelen zich af in de natuur. U daarentegen hebt
in het vorige tweeluik een zeer realistische weergave
van de stad Hongkong getekend. Tekent u liever stadsdecors
of de natuur?
Philippe Francq:
"Al op mijn twintigste interesseerde ik me
enorm voor architectuur, zowel op school als bij
mijn eerste professionele stappen (Francq heeft
twee albums van Vrouwen en Steden op zijn naam staan,
red.). Ik vind dat een stadsdecor maar zo aantrekkelijk
kan zijn als iemands visie op een stad. Maar het
is wel interessanter om er actie in te brengen omdat
het nog buitengewoner is dan wanneer het in de natuur
zou gebeuren. In Hongkong van een vliegtuigje gebruik
maken om van een wolkenkrabber te springen is opwindender
dan met zo'n vliegtuigje te vliegen in een wijds
openluchtdecor."
De persverantwoordelijke valt binnen en meldt ons
dat ons nog vijf minuten resten. We proberen haast
te maken door er de resterende platen door te jagen,
maar blijven nog even bij Hermann.
Deze plaat werd ook gekozen door Hermanns
evolutie van inkleuren. Is het tekenen in een andere
stijl wat voor u?
Jean Van Hamme:
(mengt zich) "Rechtstreeks in kleur?"
(Van Hamme is er duidelijk geen fan van, hij
verzette zich aanvankelijk ook tegen Grzegorz Rosinski's
voornemen om Thorgal voortaan volledig te schilderen,
red.)
Philippe Francq:
"Rechtstreekse inkleuring vind ik uiteindelijk
misschien interessant voor een tekenaar, maar uit
een ander opzicht prefereer ik de grote eenvormigheid
van de lettering in het zwart en de lijntekeningen
die ook in het zwart zijn. Die overeenkomsten zijn
geschikt voor een stripverhaal. In een tekening
met rechtstreekse inkleuring is elke tekstballon
een gat. Je leest de tekst dan op een vlak, in een
gat in de tekening. Vanuit dat perspectief heb ik
liever de klassieke manier van tekenen."
Is een erotisch one-shot niets voor u om
toch maar eens iets anders te kunen maken?
Philippe Francq:
"Wellicht op een dag. Ik droom er wel van.
(lacht) Ik zou inderdaad graag eens iets
erotisch maken."
Daarom kozen we ook voor deze plaat van
Zoo.
STRIPPLAAT
5:
Zoo 1
(Frank Pé + Philippe Bonifay) |
Jean
Van Hamme: "Dit herken ik niet."
Uit Zoo? Van Frank Pé?
Jean Van Hamme:
"Ah ja, ja."
Philippe Francq:
"Mijn erotisch verhaal zou dan wel met personages
zijn die niet in Largo Winch voorkomen."
Het viel ons in dit nieuwe album weer op
dat de ogen van je vrouwelijke personages, van alle
personages eigenlijk, zo'n verlichte blik hebben.
Jean Van Hamme:
"Wat wil je, Largo is autobiografisch,
hè." (hilariteit)
Ha ja, waar zijn al die vrouwen dan?
STRIPPLAAT
6:
De Avonturen van Robbedoes
en Kwabbernoot 9:
Het Schuilhol van de Moeraal
(André Franquin) |
Philippe
Francq: "Kijk, nu we toch die
plaat van Franquin hebben. Franquin
is een genie op het gebied van beweging, maar ook
van levendigheid. Zijn personages onderscheiden
zich werkelijk van die van anderen. Ze springen
bijna uit het papier. Ze zijn erg expressief. Zonder
me te willen vergelijken met Franquin, probeer ik
hetzelfde te doen. Wat me in strips het meest interesseert,
is een personage zo geloofwaardig mogelijk te maken.
En een gedeelte van hun levendigheid zit in
hun blik. Men zegt altijd dat de ziel van een persoon
verborgen ligt achter hun ogen. Het is het gedeelte
van het gezicht dat het meest interessant is en
het meest expressief. Vandaar dat ze bij mij zo
opvallen en zo levendig zijn."
|
Heldere
ogen die door je heen priemen. |
STRIPPLAAT
7:
Brieven uit de Bar
(Jean-Philippe Stassen + Denis Lapière) |
|
Hier wat anders.
Jean Van Hamme:
"Dit is echt wel mooi getekend."
U zou geweigerd hebben om het nieuwe verhaal in
Afrika te laten afspelen.
Philippe Francq:
"Geweigerd niet echt. Het zou wel begonnen
zijn in Afrika..."
Jean Van Hamme:
"... Maar het interesseerde ons niet langer.
We zouden vervallen in de gekende clichés:
dictatuur, ontvoeringen, kindsoldaten, humanitaire
acties,..."
Philippe Francq:
"Het probleem met Afrika is dat eens de problemen
in het ene land afgelopen zijn, ze opnieuw beginnen
in een ander land. Het is een perpetuüm mobile,
een eeuwigdurende beweging."
En het is ook niet zo aanlokkelijk om er
naartoe te reizen om er documentatie te vergaren?
Jean Van Hamme:
"O, maar ik heb enorm veel rondgereisd in Afrika.
Ik heb meer dan honderd landen bezocht, in Afrika
alleen al dertig. Dat is de kwestie niet. De intrige
is van belang. In Afrika zou ons verhaal wellicht
in de lijn hebben gelegen van Blood Diamond
en dergelijke films. Met het geweld..."
Ah! Om die reden namen we er Criminal
bij.
STRIPPLAAT
8:
Criminal 1: Lafaard
(Sean Phillips + Ed Brubaker) |
Jean
Van Hamme: "Dit ken ik niet."
Het is een modern Amerikaans gangsterverhaal
met expliciet geweld. Wij hadden de indruk dat het
geweld in Largo Winch sinds de eerste delen
minder expliciet is geworden. Legt u zichzelf censuur
op?
Jean Van Hamme:
"Nee."
Philippe Francq:
"Ik geloof niet echt dat we zo expliciet geweld
in beeld brengen. Nog meer geweld tonen zou niets
bijbrengen aan het verhaal."
Jean Van Hamme:
"We laten het de lezer liever inbeelden."
En dan komt de volgende ploeg interviewers; nu van
Brabant Strip Magazine, binnen. Terwijl
we afronden, vragen we nog snel aan Francq of Antwerpen
een geschikte locatie zou zijn voor een stripverhaal.
Philippe Francq:
"Maar ik ben hier foto's komen nemen van de
haven en containerschepen die van pas kwamen voor
het nieuwe verhaal. Als er misschien een verhaal
is dat zich zal afspelen in de diamantwereld komen
we terug.”
|
|
Foto's
van de Antwerpse haven omgezet naar striptekeningen. |
Jean Van Hamme:
"Mijn beste vriend is een diamantair uit Antwerpen.
Ik heb al veel geluisterd naar zijn verhalen."
Voorts wijzen we nog even op de nummer 1-positie
in onze BelgenTop
en de hoge score in onze Grenzeloze
Top 500 van De Chninkel. Van
Hamme hoort het graag aan. Is De Chninkel voor
hem zijn magnum opus, willen we nog weten. Hij relativeert
het schalks met: "Wel, het is een goed one-shot."
Wie geïnteresseerd is in de publieksvragen
en antwoorden van de Antwerpse Boekenbeurs moet
surfen naar www.largowinch.com
of klik hier.
|
|