Uitzicht met Kamer
COMPLEET VERHAAL
Uitzicht met Kamer
 
UITZICHT MET KAMER
Mattias Ysebaert
Oogachtend | 80 p. | € 22,00 (HC)
Volwassen worden in duizend prentjes
Laura is een groentje. De eerstejaars fotografiestudente zit nog maar net op kot (op kamers, Nederlandse stripvriend) in het onterecht verguisde Schaarbeek. Het is allemaal nog wat onwennig. Zo is Brussel nog veel te groot voor haar. Beducht zet ze haar eerste stapjes in de echte wereld. Net zoals haar voeten in die rotlaarzen zit ze nog wat gekneld tussen vroeger en nu. Maar je ziet hoe Laura geniet en verwonderd is van de vele verborgen schatten van de hoofdstad. Die ontdekkingsreis zit wel goed. Opgroeien in een studentenkot is andere koek. De andere bewoners proberen haar wegwijs te maken in het kot- en het ware leven, maar spannen haar vooral voor hun eigen kar. Laura leert snel bij. Ontgroenen heet dat. En dan is er nog mama. Haar moeder kan haar dochter mentaal niet loslaten. Als een overbezorgde kloek bedelft ze Laura onder de goede raad die je hoort te negeren. Andere koek is dat haar kot uitkijkt op een andere kamer. En telkens als ze naar de overkant van de straat kijkt, staat een oudere vent haar aan te staren vanuit zijn kamer. Ze wordt er tureluurs van.

Uitzicht met Kamer is een feest van herkenning. Toen de dieren nog spraken, studeerden we immers in dezelfde buurt. Er lijkt nog niets veranderd. De typische studentensfeer, de Brusselse Noordwijk die balanceert tussen prostitutie en historische grandeur (ooit treffend verstript in Bruxxxel Noord), de bemoeienissen van je moeder,... Mattias Ysebaert beschrijft het allemaal netjes gedoseerd, raak en vooral met veel gevoel. De hoofdplot is ons wat te voor de hand liggend, maar houdt zeker steek.

Uitzicht met Kamer verrast ons vooral op grafisch gebied. Ondanks de loodzware, naar Edmond Baudoin refererende cover, zijn de tekeningen van de klasgenoot van Stephan Louwes (die vorig jaar debuteerde met Limbo) opvallend toegankelijk. Ze nippen wat aan Christophe Blain, Aimée de Jongh en aan Mattias Ysebaerts grote voorbeeld Grzegorz Rosinski. Het is nog wat zoeken naar een eigen identiteit, maar qua opmaak en stijl drukt de jongeman uit Kampenhout alvast zijn stempel. Net zoals een mangaka gunt hij elke actie een apart prentje, maar hij propt die kleine acties samen op een enkele pagina. Pagina's met meer dan twintig prentjes zijn schering en inslag, en jagen het ritme in de hoogte. Gelukkig gunt hij ons even vaak wat rust met enkele geweldige, paginagrote prenten. Straf én heel beloftevol.

Uitzicht met Kamer was de masterproef van de student Beeldverhaal. Ondanks nog wat schaafwerk, is Ysebaerts debuut er eentje dat het zeker verdient om uitgegeven te worden. Kamer met uitzicht, uitzicht met kamer. Het is een wereld van verschil, maar het levert een prima, uiterst toegankelijk stripdebuut op.
WOUTER PORTEMAN --- februari 2020