|
LIMBO
Lux in Tenebris
Stephan
Louwes
Oogachtend | 96 p. | € 22,00 (HC) |
Angst
voor de duisternis |
De
angst voor de nacht en de duisternis is een oerinstinct. We
zijn namelijk prooidieren, puur biologisch gezien. Het moment
dat we het meest kwetsbaar zijn, is 's nachts. Onze zintuigen
zijn niet goed genoeg uitgerust om om te gaan met het zwart
fluweel van de sterrenhemel, en daarom wantrouwen we het.
Wanneer we kinderen zijn, hebben we schrik voor het monster
onder ons bed, want daar is het donkerste plekje van de hele
kamer. En de sabeltandtijgers zijn er misschien niet meer,
ons instinct waarschuwt er nog steeds voor.
Stephan Louwes' debuut (als je zijn twee
eerdere uitgaven in eigen beheer niet meetelt) maakt daar
gretig gebruik van. Op bruin papier gedrukt, alsof op karton,
en getekend met enkel zwart en wit, vertelt hij het woordeloze
verhaal van twee jongelingen. Ze leven primitief, want de
speren en een enkele stenen bijl duiden op een prehistorische
setting. De natuur die hen omringt lijkt echter buitenaards.
Gigantische zwammen, oplichtende reuzeneieren, en mastodonten
van bomen. Is het een natuur die we niet meer kennen, omdat
we hem vergeten zijn, zoals onze predatoren? Of is het een
andere planeet? Eigenlijk maakt het niet veel uit, want het
gaat hier om de relaties tussen de personages.
Cultuur ontstaat uit rituelen, en die rituelen uit mythes
en tradities, die opnieuw hun wortels vinden in het leven
van onze voorouders. Wanneer we het leven van deze fictieve,
hypothetische voorouders zien, zien we het ontstaan van een
cultuur. Want zij zijn de eersten en hun lotgevallen zullen
de mythes vormen.
We zien vage echo's van René Hausman
en Grzegorz Rosinski in Louwes' stijl, maar
de zijne is uniek. Elke pagina is één prent,
elke prent één pagina. Er zij geen close-ups,
geen tekstballonnen, geen prenten. Het werkt vervreemdend,
maar tegelijk iconisch, in de beide betekenissen van het woord.
Het is alsof we een genesisverhaal bekijken. Een genesisverhaal
dat voor meerdere interpretaties vatbaar is, een verhaal waar
je zelf de leegtes dient in te vullen. Waar dat soms voor
problemen kan zorgen, zoals bij het werk van Ibrahim
R. Ineke, zijn de sprongen hier niet zo groot dat
de lezer dreigt verloren te lopen.
Een zeer interessant debuut, een toppertje om mee binnen te
komen. Jean Van Hammes
kritiek in ons
interview, dat hij geen goede generatie scenaristen ziet,
lijkt hier alvast niet op te gaan. Misschien zijn de scenario's
veranderd, misschien is de toekomst veranderd? |
WIM DE TROYER --- januari 2019 |
|
|