|
KLIK
voor andere strips van
Christophe Dubois
KLIK
voor andere strips van
Rodolphe |
|
|
TER 1
De Vreemdeling
Christophe
Dubois + Rodolphe
Microbe | 56 p. | € 19,95 (HC), de SC verschijnt later |
De
subtiliteit van een horizontale carrièrejager |
Gelukkig
is er Pip. De jongen heeft een speciale hobby en dat is 's
nachts de woestijn induiken op zoek naar vergeten grafkelders.
Op een nacht spoort Pip er nog eentje op. Maar in plaats van
antieke spullen en juwelen vindt hij er een poedelnaakte man
terug. En hij opent plots zijn ogen. Hij leeft. Alleen weet
de man niet meer wie of waar hij is. Op zijn arm staat een
vreemde tatoeage en iets dat lijkt op een naam. En zo noemt
Pip hem Mandor. Mandor blijkt al snel gouden handen te hebben
en herstelt elk elektronisch toestel dat Pip ooit "gevonden"
had. Daar blijft het niet bij. Mandor leert snel de taal en
wordt al even snel de lieveling van elke dorpsbewoner en vooral
van Pips knappe zus Yss. Maar de komst van de vreemdeling
trekt ook de aandacht van de religieuze heersers van Ter.
Is hij de messias op wie het volk al zo lang wacht?
Hoe ouder we worden, hoe meer we een zwak krijgen voor retro-sf-strips.
Ter is er zo eentje en het is een goee. De tekeningen
van Christophe Dubois (De Ballade van
Magdalena) hebben iets. Iets speciaals. Iets magisch
wanneer hij koketteert met de vroege Mœbius.
Iets vreemds als zijn François Bourgeon-achtige
personages ons weer eens raar aankijken. De inkleuring en
de naaktscènes lonken dan weer naar Serpieri.
En ook Leo loert om de hoek met zijn typische
fauna en flora. We schuwen de grote namen niet, maar hoewel
de decors betoveren, is de Zwitser Dubois nog geen toptekenaar.
Af en toe klopt er anatomisch iets niet. Een oog een kwart
millimeter te veel naar links, een nek die iets te kort uitvalt
of een borst te zwaar. Het is moeilijk de vinger op de wond
te leggen omdat de wond zo klein is. Ach, schuilt perfectie
niet in de imperfectie? Ter blijft een strip die
jij, ik en duizend anderen blindelings zullen kopen voor de
tekeningen. En gelijk hebben we. De wereld van Ter
is betoverend. Het is geweldige retro-sf met een vette knipoog.
Scenarist Rodolphe van zijn kant maakt het
ons lastig. Enerzijds creëert hij een schilderachtige
omgeving, een mozaïek van mysterie, poëzie, humor
en exotische avonturen. Bovendien laat hij ons enorm meeleven
met de wereldvreemde Mandor door hem offscreen te laten praten.
En de slotpagina is de ultieme cliffhanger van het eerste
deel van dit drieluik. Maar anderzijds gaat Rodolphe ook uit
de bocht. Bij momenten is Ter te veel Aria,
te veel Leo, te veel overdreven emoties, gewoon te. Onze verdorven
geest stelt zich bijvoorbeeld vragen of koningin Beth wel
capabel is om haar land te besturen, want in elke scène
tovert ze haar bekoorlijke borsten tevoorschijn. Grafisch
kunnen we er zeker mee leven, maar het is gewoon te ordinair.
Zelfs horizontale carrièremakers leggen meer subtiliteit
aan de dag.
Ter flirt met het beste van wat strips ons kunnen
bieden. Maar terzelfdertijd is het een strip die zijn zelfgecreëerde
verwachtingen nog niet helemaal waarmaakt. Intrigrerend is
het zeker. Ter is er eentje om in de gaten te houden. |
WOUTER PORTEMAN --- maart 2020 |
|