|
DE BALLADE VAN MAGDALENA 1-2
1. De Strategie van de Gladde Fluitbek - 2. Een Olijf Rijpt
Gericht op de Zee
Christophe
Dubois
Saga Uitgaven | 64 p. | € 19,95 (HC) |
Zware
dobber |
De
Franse tekenaar Christophe Dubois is met
het tweeluik De Ballade van Magdalena toe aan zijn
debuut op de Nederlandstalige markt. Voor de Franse markt
heeft hij de voorbije jaren al enkele verhalen getekend, maar
met deze tweeling zet de man ook zijn eerste stappen als scenarist.
Het verhaal dat de man uit zijn hersenspinsels getoverd heeft,
zal voor vele lezer een zware dobber worden. Dubois springt
van de hak op de tak en aanvankelijk lijkt het bizarre verhaal
kant noch wal te raken. Gelukkig dat we de twee delen in een
bespreking gieten zodat we ook de uitkomst van dit warrige
verhaal te weten komen en alles in een ander daglicht zien.
In de proloog schrijft een Franse zakenman, Armand de Sars,
in Bordeaux een afscheidsbrief aan zijn vrouw en kinderen.
Het doek van die inleiding valt met een "CLACK",
waardoor je als lezer denkt te begrijpen dat het onvermijdelijke
is gebeurd. Het werkelijke verhaal van Magdalena start pas
dan. We schrijven augustus 1914 en Magdalena is de dochter
van een plantagehouder in Nieuw-Guinea. Haar vader is overleden
en ze staat onder de hoede van haar oom Lukian Bruckner. Die
manis geen gemakkelijk heerschap. Hij is eigenwijs en heeft
een onderdrukkende invloed op het meisje. Na een schipbreuk
worden ze opgepikt door een schip. Aan boord maken ze kennis
met Leonie de Sars. Juist, de dochter van de man uit de proloog.
Volgens de brieven die hij naar zijn familie stuurde, zou
hij zich in Nieuw-Guinea bevinden bij de familie Bruckner.
Vanaf dan begint een welles-nietesspelletje tussen Lukian
en Leonie, waarbij Bruckner niet in zijn kaarten laat kijken.
Tot het uiterste getregd door Lukian, die met iedereen ruzie
lijkt te zoeken, besluit Leonie het gezelschap te verlaten.
Zij steelt een belangrijk schilderij dat Lukian angstvallig
met zich meezeult. Magdalena besluit deze gelegenheid te baat
te nemen om Leonie te volgen. Wat volgt is een kat- en muisspelletje
dat zich afspeelt in de Oriënt en uiteindelijk pas tot
ontknoping komt in Bordeaux, meer dan een jaar later. Die
ontknoping is zowel bizar als fantastisch. Het hele verhaal
lang wordt de lezer op het verkeerde been gezet om dan tot
een ontluisterende vaststelling te komen.
Net zoals het scenario maken ook de tekeningen van Dubois
heel wat bokkensprongen. Bijwijlen lijkt zijn tekenwerk nogal
haastig op papier geklad te zijn met vage figuren. Op andere
momenten laat hij zien dat hij oog heeft voor detail. Als
lezer krijg je soms het gevoel dat de man niet uitblinkt in
het tekenen van gezichten tot je alles wat beter bekijkt.
Dubois zorgt door die vage gezichten dat hun gezichtsuitdrukkingen
beter tot hun recht komen. Soms zijn alleen de ogen geaccentueerd,
maar evengoed komt een frons nadrukkelijk in beeld. Echt sterk
is Dubois bij zijn close-ups. Of het nu een personage, een
dier, een schip een gebouw of een omgeving is, Dubois weet
dat minuscuul uit te werken.
Toch blijven we aan het eind met een ongemakkelijk gevoel
achter omdat we met vragen blijven zitten over de onopgevulde
gaten in het scenario en de wetenschap dat het slot misschien
een soort cliffhanger is waardoor Magdalena alsnog nog een
kans krijgt in dit leven... |
PETER ROTTHIER --- februari 2019 |
|
|