|
KLIK
voor andere strips van
Michel Pierret |
|
|
DE ONTHOOFDE ARENDEN bundeling 14
27. De Talisman - 28. De Brandstapel
Daedalus | 96 p. | € 19,95 (HC) |
Net
een Netflix-serie |
De
Onthoofde Arenden is een van de langst lopende reeksen
van uitgeverij Daedalus en de achterstand
op de Franse albums hebben ze bijna volledig ingelopen. Deze
bundel bevat de delen 27 en 28. In het Frans staat in oktober
deel 30 gepland. Tussen het vele stripaanbod, waaruit we elke
keer opnieuw moeten kiezen, nemen we De Onthoofde Arenden
altijd graag mee omdat we weten dat we nooit teleurgesteld
worden. Vergelijk het met een langlopende Netflix-serie
die nooit een grote hype zal worden, maar wel dermate goed
bevalt dat er maar weinig concurrenten het qua levensduur
zullen overtreffen.
En ook deze keer was het weer genieten van de avonturen van
Sigwald van Crozenc. Het familiedomein heeft hij moeten afstaan
en zijn ouders zijn ogenschijnlijk definitief van het toneel
verdwenen. Behalve zijn riddertitel heeft hij weinig om van
te genieten en daarom is hij een huurling geworden in dienst
van de Franse koning. Diens leger probeert het kasteel van
de graaf van Froix in te nemen als vergelding voor een eerdere
opstand. De belegering verloopt niet zoals gepland, maar Sigwald
heeft een natuurlijke aantrekkingskracht op knappe dames en
dit keer kruist de Italiaanse Gisella Mancini diens pad. Behalve
dat hij door haar te redden er drie tegenstanders bij heeft,
blijkt zij ook niet dezelfde geloofsovertuiging te hebben
als de Franse koning.
Waar in deel 27, De Talisman, de actiekaart wordt
getrokken, kiest tekenaar en scenarist Michel Pierret
er in deel 28 De Brandstapel voor om meer
de kant van de psychologische thriller op te zoeken. Daar
vinden we Sigwald terug in Parijs waar hij op zoek is naar
zijn zus Mahaut. Zij bevindt zich in een precaire situatien
want de gang naar de brandstapel dreigt voor haar.
We geven het toe, De Onthoofde Arenden is niet de
best getekende middeleeuwse reeks en de inkleuring is wel
erg digitaal. Maar de verhalen lezen lekker weg, personages
sneuvelen in hoog tempo en zij die het langer dan enkele albums
volhouden, worden ook zichtbaar ouder. Het leven in de middeleeuwen
was niet altijd makkelijk en dat stralen de verhalen en tekeningen
ook uit. Deze combinatie vormt een aantrekkingskracht die
ons na achtentwintig albums of veertien bundelingen nog steeds
blijft interesseren. |
DAI HEINEN --- juni 2020 |
|