De Onthoofde Arenden bundeling 14
De Onthoofde Arenden bundeling 14
KLIK
voor andere strips van
Michel Pierret
DE ONTHOOFDE ARENDEN bundeling 14
27. De Talisman - 28. De Brandstapel

Daedalus | 96 p. | € 19,95 (HC)
Net een Netflix-serie
De Onthoofde Arenden is een van de langst lopende reeksen van uitgeverij Daedalus en de achterstand op de Franse albums hebben ze bijna volledig ingelopen. Deze bundel bevat de delen 27 en 28. In het Frans staat in oktober deel 30 gepland. Tussen het vele stripaanbod, waaruit we elke keer opnieuw moeten kiezen, nemen we De Onthoofde Arenden altijd graag mee omdat we weten dat we nooit teleurgesteld worden. Vergelijk het met een langlopende Netflix-serie die nooit een grote hype zal worden, maar wel dermate goed bevalt dat er maar weinig concurrenten het qua levensduur zullen overtreffen.

En ook deze keer was het weer genieten van de avonturen van Sigwald van Crozenc. Het familiedomein heeft hij moeten afstaan en zijn ouders zijn ogenschijnlijk definitief van het toneel verdwenen. Behalve zijn riddertitel heeft hij weinig om van te genieten en daarom is hij een huurling geworden in dienst van de Franse koning. Diens leger probeert het kasteel van de graaf van Froix in te nemen als vergelding voor een eerdere opstand. De belegering verloopt niet zoals gepland, maar Sigwald heeft een natuurlijke aantrekkingskracht op knappe dames en dit keer kruist de Italiaanse Gisella Mancini diens pad. Behalve dat hij door haar te redden er drie tegenstanders bij heeft, blijkt zij ook niet dezelfde geloofsovertuiging te hebben als de Franse koning.

Waar in deel 27, De Talisman, de actiekaart wordt getrokken, kiest tekenaar en scenarist Michel Pierret er in deel 28 De Brandstapel voor om meer de kant van de psychologische thriller op te zoeken. Daar vinden we Sigwald terug in Parijs waar hij op zoek is naar zijn zus Mahaut. Zij bevindt zich in een precaire situatien want de gang naar de brandstapel dreigt voor haar.

We geven het toe, De Onthoofde Arenden is niet de best getekende middeleeuwse reeks en de inkleuring is wel erg digitaal. Maar de verhalen lezen lekker weg, personages sneuvelen in hoog tempo en zij die het langer dan enkele albums volhouden, worden ook zichtbaar ouder. Het leven in de middeleeuwen was niet altijd makkelijk en dat stralen de verhalen en tekeningen ook uit. Deze combinatie vormt een aantrekkingskracht die ons na achtentwintig albums of veertien bundelingen nog steeds blijft interesseren.
DAI HEINEN --- juni 2020

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: