|
KLIK
voor andere strips van
Charel Cambré
KLIK
voor andere strips van
Marc Legendre |
|
|
DE KRONIEKEN VAN AMORAS 6
De Underdog
Charel
Cambré + Marc Legendre
Standaard Uitgeverij | 48 p. | € 7,99 (SC) |
Uitdaging
gezocht |
Suske
laat tijdens een dispuut z'n vuisten spreken en dat wordt
door een organisator van cage fights opgemerkt. De
man beweert dat onze held uit het juiste hout gesneden is
om in het illegale circuit makkelijk geld te verdienen. Tante
Sidonia kan financiële steun gebruiken, dus happen Suske
en Wiske toe. Een megalomane Chinees raakt geïntrigeerd,
maar om een andere reden: hij heeft een cadeautje op het oog
voor een magistraat die z'n handtekening onder een bouwaanvraag
moet zetten. Dan moet een van zijn kampioenen Suske wel eerst
hersendood meppen.
Duidelijker kan niet, De Kronieken van Amoras zijn
niet de stripjes waarop Peter Van Gught en
Luc Morjeau de kindjes vier keer per jaar
trakteren. De Kronieken van Amoras is grimmiger en
onheilspellender dan de rode reeks (voor zover die nog rood
is), maar het is niet de Amoras waarmee Charel
Cambré en Marc Legendre vriend
en vijand omver bliezen. Er lijkt bewust gekozen om een andere
weg in te slaan, het resultaat heeft voor- en tegenstanders.
De reeks Amoras werd met veel bombarie gelanceerd, groeide
uit tot een hype, maar dat leidde niet tot een revaluatie
van het product. De bundeling van de zesdelige cyclus en the
making off waren prullen, geen kroon op het werk. Voor
De Kronieken van Amoras werd in een eerste stadium
het aantal pagina's drastisch teruggeschroefd, nu lijkt ook
de focus verlegd. Sinds Gardavu! krijgen we afgeronde
en losstaande verhalen. Daarenboven komt elk nieuw album zonder
ondersteuning in de verkooppunten terecht. Rekent Standaard
Uitgeverij op zelfredzaamheid van haar series? Dat
zou riskant zijn.
De Underdog heeft alles om kieskeurige lezers te
vermaken én het is een echte, zij het wat donkere Suske
en Wiske. Dat is een tour de force. Niettegenstaande
de realistische scenario's, het verschil van tekenstijl en
de leeftijd van de hoofdrolspelers, slagen de makers erin
ons het gevoel te geven dat zij met de onvervalste Vandersteen-personages
werken. Overigens past de gewetenloze schurk met zijn onhaalbare
plannen voor het Antwerpse Chinatown perfect in het plaatje.
De auteurs situeren hun De Kronieken van Amoras steeds
nadrukkelijker in de geboortestad van Willy Vandersteen
en de bijhorende couleur locale draagt bij aan het
welslagen.
Het voortbestaan van deze reeks is gerechtvaardigd, maar met
de keuze voor losstaande verhalen maken de auteurs het zich
nodeloos lastig. De Amoras-cyclus was vernuftig opgebouwd
en ook grafisch verbluften de albums keer op keer. Verbluffen
doet De Kronieken van Amoras niet en dat is geen
noodzaak, maar de auteurs moeten de kans krijgen om zichzelf
en hun publiek uit te dagen. Amoras is een schatkamer,
dat heeft de driedelige cyclus De Zaak Krimson manifest
aangetoond. Verder gaan op die weg en uit die rijkdom putten,
zou een evidentie moeten zijn.
Nieuwkomers die getriggerd worden, maar niet kunnen volgen,
kopen toch gewoon de voorgaande delen. De economie moet draaien,
jongens. |
FLO VAN DYCK --- mei 2020 |
|