|
KLIK
voor andere strips van
Charel Cambré
KLIK
voor andere strips van
Marc Legendre |
|
|
DE KRONIEKEN VAN AMORAS 3
De Zaak Krimson 3
Charel
Cambré + Marc Legendre
Standaard Uitgeverij | 56 p. | € 6,99 (SC) |
Een
'straffe' strip met vertrouwde ingrediënten |
"Ik
verveel me dood, Achiel. Buiten de territoriale wateren blijven
om niet opgepakt te worden, is minder plezierig dan ik dacht."
In tijden waarin nieuwsberichten al geschreven zijn voor de
feiten zich voordoen, is 'wachten op iets' een bijzonder exotisch
gegeven geworden. Edoch: exotisch is leuk. Het bewijs daarvan:
dat het wachten op De Kronieken van Amoras 3: De Zaak
Krimson 3, na acht maanden stevig beloond wordt.
De ingrediënten van De Kronieken zijn intussen
bekend. Na een saga in zes delen spitten Marc Legendre
(scenario) en Charel Cambré (tekeningen)
gestaag verder in het verleden én de toekomst van de
personages uit de Amoras-reeks. De intriges breiden
uit en de kans dat het nog 'goedkomt' met de wereld slinkt
met de minuut. Krimson lonkt onafgebroken naar de macht. Hij
ontziet daarbij niets of niemand. Dit derde luik is voor het
grootste stuk aan hem gewijd.
Het verhaal borduurt verder op waar deel 2 eindigde. We zitten
doodgewoon thuis bij professor Barabas, die zich ontfermt
over de sjofele, drankverslaafde Lambik. Als jonge kerel heeft
die nog rondgehangen in het onooglijke Piscine-les-Bains en
er Krimson ontmoet. De ontmoeting was bepalend voor de lotgevallen
van Suske en Wiske en hun achterban, op Amoras en daarbuiten.
Uitgerekend Suske en Wiske raakten in De Kronieken 2 in
het bezit van een geheim en belangrijk koffertje van Krimson.
In De Kronieken 3 'ontwaken' ze na een confrontatie
in het heden: het koffertje is zoek en in geen tijd staan
Sus en Wis weer oog in oog met trawanten van witteboordcrimineel
Allonso Troce. Ook hij aast op dezelfde buit en zet daarvoor
de grove middelen in: de androïde Diez, cyborg Slugger
en hi-tech toepassingen om elke vorm van tegenstand een kopje
kleiner te maken.
Na deze explosieve opening, serveren Legendre & Cambré
ons in deze derde kroniek een uitgekiende terugblik op de
historische ontmoeting tussen Lambik en Krimson in Piscine-les-Bains.
Die connectie dwingt professor Barabas om vanuit het heden
(nog maar eens) op onderzoek te gaan en de waarheid over Krimsons
verleden te proberen achterhalen. Een trip met de teletijdmachine
levert hem nieuwe info over badass Krimson op (schizofreen,
epilepticus), maar genereert ook vragen. Barabas moet beslissen
tot hoe ver hij kan gaan, en of hij het tij nog kan keren
voor de vrienden en vijanden van Amoras in de toekomst.
De verwikkeling in de verwikkeling, het complot in het complot:
De Zaak Krimson goochelt met het gegeven alsof het
niets is. Figuren als Jérusalem en Léonie maken
terug hun opwachting: als vrouwen zijn ze sleutelpersonages
voor de keuzes die hunkerende mannen (Lambik en Krimson) maken.
De uitkomst is vaak een tikje anders dan die mannen voor ogen
hadden: ook die twist bepaalt de koers van de derde Amoras-kroniek,
die dreiging en spanning ademt van de eerste tot de laatste
pagina.
De Zaak Krimson bevat net zoals de voorgaande albums
heel wat tijdssprongen, maar ze zijn naar ons gevoel iets
ruimer getimed dan in De Kronieken deel 1 en 2. Het
gezapigere tempo vergroot het leesplezier en geeft de lezer
adem én tijd om nog meer na te denken en zelf linken
te leggen. Dat clevere cadeau wordt geserveerd te midden van
stevig vuurwerk en bloedstollende en grappige intriges.
We quoteren De Kronieken van Amoras 3 — het
"einde van deze cyclus" — om al die redenen
als straf. Straf omdat scenarist en tekenaar opnieuw een verhaal
met ragfijne vertakkingen in woord en beeld hebben gegoten.
Straf omdat we weten wat er in het verleden speelde en toch
op het verkeerde been gezet worden. Straf omdat de flauwe
moppen van Lambik ("Ik word gezocht omdat ik tekenen
van menslievendheid vertoon") heerlijk indruisen tegen
de doortraptheid van Krimson ("Waar kun je beter beginnen
dan tussen de lijken als je rotslecht wilt worden?").
Maar vooral: straf omdat fake news, A.I., hersenchirurgie
en het duivelse nummer 666 hun plek vinden te midden van een
verhaal dat ooit heel gewoon bij Suske en Wiske begon. Die
Suske en Wiske zijn volwassen geworden, maar de ondeugendheid
en zin voor avontuur hebben ze niet laten varen. De formule
is quasi onuitputtelijk en Legendre en Cambré verzilveren
ze zonder ooit cheap te worden. We kijken dus — of wat
dacht je? — reikhalzend uit naar een volgende cyclus.
Sommige verhalen zijn immers té plezant om ergens te
eindigen. |
BENEDIKTE VAN EEGHEM --- juni 2018 |
|