|
KLIK
voor andere strips van
Callixte |
|
|
GILLES DURANCE 3
De Vlucht van de Concorde
Callixte
Uitgeverij HUM! | 56 p. | € 8,99 (SC) |
Inhoud
overtreft personages |
In
de winter van 1968 staat de ontwikkeling van de Franse Concorde,
het eerste supersonische passagiersvliegtuig, dicht bij de
voltooiing. De Russen willen hen echter verslaan door hun
gelijkaardige Tupolev 144 sneller de lucht in te krijgen.
"Gelijkaardig", want eigenlijk kwam de Tupolev door
veel spionage tot eenzelfde vorm en snufjes. Gilles Durance
en zijn kompaan Roger Delphino raken betrokken bij zo'n spionagezaak.
Ze vliegen een Franse ingenieur naar Rusland en worden daar
zelf voorgesteld als testpiloten. In het hotel ontmoeten ze
de verleidelijke Tania Zwarova, een technicus bij de verkeersleiding.
Het etiket "spion" staat in rode drukletters op
haar bevallige voorhoofd geprent. Het Franse gezelschap lijkt
wel heel vlotjes in haar overtuigende praatjes te trappen
om hun tips te laten geven voor de Tupolev. Weet Tania veel
dat ze eigenlijk actief zijn voor de Franse geheime
dienst...
Callixte is een goede decortekenaar en luchtvaartliefhebbers
zullen zijn correcte vliegtuigen ook wel smaken. Ons kan het
niet schelen of elk moertje en boutje wel op zijn plaats zit,
we hebben meer problemen met zijn personages. Net zoals in
veel matige en ondermaatse luchtvaartreeksen — waarvan
er de laatste jaren overmatig veel verschijnen — zijn
het bordkartonnen personages met tekenkundige gebreken. In
Callixtes geval hebben ze een steriele stroomlijning, even
koud en kil als zijn technische toestellen. Enig inlevingsvermogen
wordt daardoor beknot, de acteerprestaties van zijn figuren
komen zelfs belachelijk over. Ook de manier waarop hij zijn
figuren in een decor plaatst of in actie moet tekenen, komt
zelden geloofwaardig over. Zwak.
Niettemin biedt Callixte de liefhebbers wel waar ze voor willen
betalen: lekker volgetekende pagina's, heel wat om te bekijken
en eigenlijk ook wel een keurig spionageverhaal volgens het boekje. Callixte overdrijft daar
niet in omdat hij het fictieve verhaal van Gilles verweeft
met de historische werkelijkheid. De acht bonuspagina's achterin
verduidelijken de scènes die op authentieke feiten zijn gebaseerd. Dat
zijn er heel wat en dan helt ons oordeel ineens van zwak over naar
leerzaam, zelfs boeiend. Inhoud overtreft personages. |
DAVID STEENHUYSE --- juli 2020 |
|