|
KLIK
voor andere strips van
Callixte |
|
|
GILLES DURANCE 1
De Witte Bommenwerper
Callixte
Uitgeverij HUM! | 52 p. | € 8,95 (SC) |
Gesmaakt |
Uitgeverij
HUM! vliegt nu ook mee in het eskader uitgeverijen
die luchtvaartreeksen publiceren. Gilles Durance
is het werk van Callixte die we nog kennen
van De Autoreportages van Margot en Eightball
Hunter. In het Frans bestaan al drie delen en Callixte
werkt aan een vierde album. Zijn tekenstijl is nog steeds
zeer technisch en clean, om niet te zeggen klinisch, maar
grafisch is hij er wel op vooruitgegaan.
In tegenstelling tot de meeste andere luchtvaartreeksen is
Gilles in deze reeks een burgerpiloot en de burgerluchtvaart
blijkt minder populair te zijn bij striplezers. Er kan al
eens een motor uitvallen, een vliegtuig kan in een storm verzeilen
of klanten betalen hun facturen misschien niet op tijd, maar
dat is toch klein bier tegen imminent gevaar als een gevecht
in de lucht onder luchtafweergeschut en een grotere kans op
neerstorten tijdens een wereldoorlog of een ander historisch
conflict van formaat. Toch kan Gilles Durance de
nodige spanning voorleggen. Gilles erft in 1967 de noodlijdende
vliegschool en luchtvaartmaatschappij van zijn baas die verongelukte
in een auto-ongeluk. Hij begrijpt zelf niet waarom. Later
blijkt dat de Franse spionagedienst achter dit manœuvre
zat en Gilles en zijn twee kompanen vraagt om een Douglas
B-26-bommenwerper naar Libreville in Gabon te vliegen zodat
het daar kan worden ingezet in een oorlog tussen Nigeria en
de opstandige provincie Biafra die zich afscheidde en eventjes
over een eigen luchtmacht kan beschikken. Twee andere piloten,
die de klus hadden kunnen klaren, kwamen om. Gilles stemt
in, vooreerst omdat er centen nodig zijn om zijn vliegmaatschappij
te redden, maar het wordt toch heet onder zijn voeten op Afrikaanse
bodem.
Historische feiten en interessante anekdotes over de vliegtuigen
zijn mooi verweven met het werkelijke verhaal. We leren tegelijk
bij over hete hangijzers als wapenleveringen en hypocrisie
om een oorlog te voeren als de glazen neus van het B-26-toestel
of een touwtje tussen piloot en schutter om signalen te geven.
Er zit potentieel in dit reeksje dat door de liefhebbers zeker
gesmaakt zal worden. Gilles is dan wel geen luchtmachtpiloot,
maar aan meeslepende avonturen ontbreekt het hem duidelijk
niet. |
DAVID STEENHUYSE --- mei 2018 |
|