|
KLIK
voor andere strips van
Éric Stalner
KLIK
voor andere strips van
Cédric Simon |
|
|
DE BUIT
Éric
Stalner + Cédric Simon / Éric Stalner naar de
roman van Émile Zola
Daedalus | 128 p. | € 24,95 (HC) |
Meer
dan je ziet |
Werk
van Émile Zola, dé Émile
Zola, verstrippen. Je moet maar durven. De kans om te kort
te doen aan iconisch werk is niet min. Zeker wanneer je in
Les Rougon-Macquart
duikt, Zola's imposante twintig-turven-lange naturalistische
familiekroniek.
Éric Stalner durft het aan. Samen
met Cédric Simon — met wie hij
ook Exile en Remi, Alleen op de Wereld schreef
— verdiept hij zich in het scenario van een van die
bekendere turven: De Buit. Dat is het verhaal van
Aristide Rougon, alias Aristide Saccard, een fulltime lepe
opportunist, mauwveger en plantrekker. Zijn doelen variëren
enkel in semantiek: binnenhalen, verrijken, verdienen. De
stad en haar bevolking kunnen hem daarbij helpen, ook al organiseren
ze daarmee hun eigen aderlating. Hun bloedarmoede, zijn rijkdom,
koste wat het kost. Niemand is veilig.
Zola was een uitstekende observator die een vaak striemende
inkijk bood in zijn maatschappij en in het menselijk gedrag.
Stalner en Simon nemen dat gevoel voor een groot deel over.
Ze presenteren een Saccard die over lijken gaat om zijn doel
te bereiken en tonen een tijdsgeest vol nepotisme, opportunisme
en eigenbelang. Net zoals Zola zou hebben gedaan. Het is te
zien dat deze strip een romanbewerking is, maar Simon en Stalner
vinden een opmerkelijk evenwicht. Daar waar wat langere blokken
tekst de romanoorsprong verraden, is de paginaopbouw dikwijls
opvallend dynamisch. Waar de pagina's eerder klassiek zijn
onderverdeeld, gebruiken de auteurs vaker erg beknopte tekstballonnen.
Bijna staccato, maar het voelt natuurlijk aan.
De platen van Stalner herbergen nog een ander knap trucje:
herhaling, om het voorbijgaan van tijd te illustreren. Bijvoorbeeld
op bladzijde 14. De eerste kolom toont telkens Saccards vrouw
en kind, de tweede Saccard op zijn werk en de derde een zelfbewuste
Saccard op straat. De opbouw is steeds dezelfde, maar iedere
strook toont ook subtiele verschillen met de vorige. Zo kan
je visueel veel informatie en sfeer meegeven zonder dat je
veel woorden hoeft te gebruiken. Een bladzijde later herhaalt
Stalner deze opbouw. En daar blijft het niet bij.
Het moge duidelijk zijn, stripauteurs die een roman verstrippen,
zijn niet bij voorbaat kansloos. Als ze alle middelen gebruiken
die ze maar kunnen bedenken — visueel en tekstueel —
dan zijn wij de eersten om te beamen dat het geen dubbeltje
op zijn kant hoeft te zijn. Als alles mooi in evenwicht is,
kan zo'n munt heerlijk tollen.
Daedalus wijdt een heuse collectie aan het
œuvre van Émile Zola. De Buit is daarvan
het eerste deel. Ga en geniet ervan, de stripwinkels zijn
weer open... |
DIEDERIK VAN DE VELDE --- april 2020 |
|