Stomp 3
SLOT VAN DE TRILOGIE
xxx
KLIK
voor andere strips van
Eric Maltaite


KLIK
voor andere strips van
Stéphane Colman
STOMP - DE SPOKEN VAN KNIGHTGRAVE 3
Eric Maltaite + Stéphane Colman
Dupuis | 88 p. | € 19,95 (HC)
Zo kan het dus ook
En toen haalde Maurice Rosy zijn striptestament uit de kluis en verscheurde het. Het was hem gelukt! Hiermee tekende Stéphane Colman, de man achter Billy the Cat, voor een stripstunt van jewelste. In 1955 bedacht Rosy een van de meest iconische stripschurken aller tijden, namelijk Stomp. Deze gemaskerde gentleman, altijd in een vers gesteven maatpak en met een dandyeske sigarettenhouder in de hand, was even gemeen als onberekenbaar. Rosy's Fantomas was een onmiddellijk succes. Toen de scenarist hem in de dertiende Baard en Kale, De Grote Strijd, voor de laatste keer liet opdraven, was een legende geboren. Pas in 1980, in deel 32, De Stunt van Stomp, mocht Stephen Desberg de nummer 8 van deze Schurken- & Feeksentop eventjes afstoffen. Al die tijd was Stomp een enigma. We kenden zelfs de naam niet van deze elegante, eenndimensionale boef uit lang vervlogen stripjaren. De enige die meer wist over Stomp was scenarist Rosy. Al die jaren had hij zijn allesonthullende Stomp-scenario achter de hand gehouden, netjes opgeborgen in zijn kluis. Maar toen hij het scenario van Stéphane Colman las, was hij er ondersteboven van. Hij verscheurde zijn versie, gaf zijn zegen aan Colman en nam zijn idee in 2013 in alle stilte mee in zijn graf.

Rosy had gelijk. Deel 1 won talloze prijzen voor beste scenario en beste strip tout court. Lichtjes overdreven, maar de strip had wel iets. Door de vele tijdssprongen, voor- en achteruit, moest je als lezer er verduiveld goed je kopje bijhouden. Maar de verschillende rake anekdotes over de jonge Stomp bekropen je keer op keer. Je leerde de persoon kennen achter het harnas. Het enigma was gebroken, maar het verhaal klopte. Je gelooft nu zijn wreedheid, zijn flair, zijn doortraptheid, zijn gedrevenheid en zijn verdriet. Eindelijk weet je waarom Stomp in de schijnwerpers wil staan ondanks het feit dat hij zijn helm nooit afzet. Eindelijk. In het slotdeel gaat Colman rustig voort op zijn elan. De verhaallijnen worden consistenter. De verschillende draadjes worden netjes in elkaar geweven. En ook het logische en langverwachte einde stelt ons allerminst teleur. Dit is de perfecte afronding van een beklijvend drieluik. Zo kan het dus ook.

Ook tekenaar Eric Maltaite, de zoon van Will die Baard en Kale sinds 1949 tekende, beseft dat hij eindelijk eens goud in handen heeft. Deel 3 is zijn lang verwachte grafische visitekaartje. Voor ons hadden de cameo's van Clifton, Blake en Mortimer en Maurice Tillieux (die als opvolger van Rosy Stomp niet mocht gebruiken voor zijn Baard en Kale-scenario's) niet gehoeven. Die leiden alleen maar af van Maltaites echte kunstje. Op zijn zestigste verrast de Brusselaar ons door een geweldige beeldopbouw te gebruiken doorheen het hele album. De ijskoude, naakte ondervragingsscènes contrasteren geweldig met de somptueuze bordeelscènes die zo weggelopen lijken uit Wills veel gezochte Vrije Vlucht-album Liefde in het Spel. En de opbouw van de finale Highway to Hell is één geweldige grafische roetsjbaan. Heel knap gedaan.

Het hele Stomp-concept kon de grootste uitmelkerij geweest zijn. Maar dat is het allerminst. Het drieluik over het icoon is absoluut relevant en een verrijking voor elke boekenkast.
WOUTER PORTEMAN --- mei 2019

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: