KLIK
voor andere strips van
François Walthéry
KLIK
voor andere strips van
Sirius |
|
KLIK
voor andere strips van
Mittéï
KLIK
voor andere strips van
Maurice Tillieux
KLIK
voor andere strips van
Gos |
|
|
NATASJA 23: In het Spoor van de Blauwe Sperwer
François
Walthery naar een verhaal van Sirius
Dupuis | 48 p. | € 7,50 (SC)
NATASJA
integraal 2: 1970-1978: Het Avontuur Tegemoet: 4. Een Troon
uit de Lucht - 5. Kaapvlucht - De Avondster - Vlucht voor
Vingervluggen - 6. De Dertiende Apostel
François
Walthéry / Mittéï + Maurice Tillieux /
Mittéï / Gos / Lemasque
Dupuis | 176 p. | € 27,95 (HC)
|
Plezante
chaos |
Natasja-tijden.
Behalve het nieuwste avontuur van Natasja verscheen
ook de tweede integrale van de luchtstewardess. De eerste
integrale is trouwens al uitverkocht bij Dupuis.
Tegelijk verscheen in het Frans bij Champaka / Dupuis de dikke klepper Une Vie en Dessins (te koop tegen 55 euro) met een
biografie en talloze reproducties van originelen van François
Walthéry, voor het merendeel becommentarieerd door de voormalige
assistent van Peyo die daarnaast een zeer
mooie, zelfstandige carrière kon uitbouwen. Inmiddels
deed hij onlangs zijn toekomstprojecten uit de doeken. Natasja
deel 24 zou nog een extra bewerking van De Blauwe Sperwer,
de reeks van Sirius, opleveren. Hij heeft
ook nog het scenario voor een tweeluik liggen van Michel
Dusart, een verhaal van Étienne Borgers
(die al drie albums voor hem schreef en de reeks
De Vliegenierster) en een remake van een verhaal
van Felix (de voorloper van Guus Slim) door
Maurice Tillieux.
In het Spoor van de Blauwe Sperwer is het rechtstreekse
vervolg op deel 22. Na een situering in het heden om je duidelijk
te maken dat het werkelijke avontuur in deze strip eigenlijk
over de oma van Natasja en de opa van Walter gaat, dondert
Walthéry ons meteen in de actie op dat vermaledijde
eiland Tuatupuri waar een schattenjacht plaatsvindt. Die actie
zakt niet in en gaat bijna een heel album mee. De personages
en hun aanhang wordt geen rust gegund en als lezer voel je
je meegetrokken in een wirwar van plezante chaos en intriges.
Walthéry tekent met evenveel kracht, souplesse en zwier
als tevoren, maar we kunnen 'm ook betrappen op haastwerk
en een teveel aan dipjes. Dat hij het allemaal zelf heeft
gedaan in plaats van te kunnen rekenen op assistentie van
collega's voor veel vorige albums strekt hem tot eer. Het
vertellen met beelden zit 'm sowieso in het bloed, mede dankzij
zijn opleiding bij Peyo en het omgaan met zowat alle glorieuze
Dupuis-tekenaars. Walthéry is er nog een van die oude
stempel. En bij hem werkt het nog steeds.
In de tweede integrale staan een paar van Natasja's
beste verhalen gebundeld. Dan denken we uiteraard aan de archeologische,
exotische thriller De Dertiende Apostel, groots verteld
door Tillieux, maar ook aan het verrassend realistische Kaapvlucht
waarin Natasja overgaat tot het kapen van het vliegtuig waarop
ze werkt. Een ijzersterk verhaal van Jean Mariette
alias Mittéï wiens schrijfwerk
de laatste jaren ook in de integrales van De Minimensjes
werd belicht. We noteren ook het sterke Een Troon
uit de Lucht, een combinatie van twee oude Felix-verhalen
van Tillieux. De oorspronkelijke kolder zit er nog in vervat,
maar net zo goed een keiharde afrekening met een spectaculair
auto-ongeluk en een vuurgevecht. In dit verhaal maakt de koning
van Thenia Natasja het hof tijdens een vlucht. De nationale
veiligheidsdienst verzoekt haar daarna om op zijn avances
in te gaan om belangrijke akkoorden tussen beide landen niet
in het gedrang te brengen. We hebben Natasja nog nooit zo
kwaad geweten als toen, stampvoetend en foeterend, maar ze
geeft toe en trekt bij de koning in. Walter gaat er aan de
slag als kok terwijl hij eigenlijk niet kan koken. De overige
avonturen zijn korter en niet zo bijzonder. Ze vormen niet
de ruggengraat van deze integrale.
Het dossier blikt kort terug op alle verhalen en staat stil
bij heel wat details en zelfs foutjes die Walthéry
heeft gemaakt. Het zijn geen stevige biografische hoofdstukken,
maar in hun beknoptheid reiken de anekdotes wel voldoende
verschillende facetten van Natasja en Walthéry
aan. Het dossier is rijkelijk geïllustreerd met illustraties,
advertenties, foto's, covers voor Robbedoes en losse
verhaaltjes uit datzelfde weekblad. Het enige jammere aan
deze integrale (en eigenlijk nog wat integrales van Ballon
Media) is dat de verhalen niet opnieuw zijn geletterd.
Doorheen de verhalen zie je een kakofonie aan uiteenlopende,
soms slordige handschriften naargelang de beschikbaarheid
van de toenmalige letteraars die wekelijkse afleveringen van
Natasja moesten letteren voor Robbedoes.
Onze veeleisende norm voor het uitbrengen van integrales bestaat
sowieso uit de toevoeging van een dossier en een herziening
van de oude spelling, liefst met een uniforme lettering. Andere
keuzes zijn ons net iets te gemakzuchtig. We begrijpen de
kostenbesparing, maar als deel 1 al vlot uitverkocht raakt,
net zoals bijvoorbeeld de integrales van Yoko Tsuno,
moet er toch wat marge zijn om integrales voor elkaar
te krijgen die gewoon werkelijk af zijn? |
DAVID STEENHUYSE --- maart 2019 |
|