|
COMPLEET
VERHAAL
DEEL 2 VAN ZEVENDELIGE REEKS |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Étienne Willem
KLIK
voor andere strips van
Jack Manini |
|
|
HET MEISJE VAN DE WERELDEXPO 2
Parijs, 1867
Étienne
Willem + Jack Manini)
Saga Uitgaven (Collectie Bamboe) | 64 p. | € 19,95 (HC) |
Embarras
du choix |
Even
opgezocht om te moeten vaststellen dat er pakweg tussen 1850
en 1900 maar liefst eenendertig wereldexpo's georganiseerd
werden waarvan vier in België en vier in Frankrijk. Let
wel, er waren er "maar" dertien die de notificatie
"universeel" kregen. Maar toch, we kunnen ons voorstellen
dat wereldexpo's in die tijd, naast prestigeprojecten voor
de toenmalige heersers, ook een bron van ultieme verwondering
waren voor de bezoekers. Wij zouden alvast een ticket gekocht
hebben.
Net zoals onze collega Peter D'Herdt in zijn
bespreking van deel 1 kunnen we enkel maar beamen dat scenarist
Jack Manini en tekenaar Étienne
Willem een uitstekende ingeving hadden toen ze beslisten
om een originele conceptreeks uit te werken met de universele
wereldtentoonstellingen in Parijs als achtergrond. Julie Petit-Clou,
ons hoofdpersonage, zal meegroeien en waar ze nu een vierentwintigjarige
pronte jongedame is, zal ze vierennegentig zijn in het laatste
album (1937). We zijn nu al benieuwd hoe Manini en Willem
dit zullen aanpakken. In ieder geval zal het voor hen een
embarras du choix zijn, want je kan veel zeggen van
de jaren 1850-1937, maar niet dat ze saai waren.
Enfin, Julie komt nog steeds als waarzegster aan de kost,
samen met haar opnieuw zwangere moeder en haar drie broertjes.
Zij is de kern van de familie, want de moeder heeft wel de
allure van een Madame Solange maar absoluut niet de kennis.
Julie is ook een brave ziel, steeds bereid om iedereen te
helpen en dit zal haar deze keer duur te staan komen. Zo probeert
ze Napoleon III te overtuigen om ter gelegenheid van zijn
tocht op de Seine gebruik te maken van de rivierboot van haar
geliefde Jules Beauregard en probeert ze baron Georges-Eugène
Haussmann te overtuigen om de woning van uurwerkmaker Polydore
Laveille te sparen in zijn stadsvernieuwingsproject. Ze slaagt
helaas slechts gedeeltelijk in haar opzet en dit zorgt ervoor
dat haar leven een dramatische wending neemt.
We konden de verschillende verhaallijnen en de vlotte voortgang
van het album ten zeerste smaken, niet in het minst door de
inbreng van nevenpersonages als Arthur Delair, de neef van
Polydore en een vriend van de Poolse onafhankelijkheidsstrijder
Antoni Berezowski, de tweeling Augustin en Firmin en de Russische
Prins Michiel-Bogdan Oginski die elk hun rol spelen.
Niet dat we lui zijn, maar we herhalen hier — licht
aangepast — graag de conclusie van collega Peter: Het
Meisje van de Wereldexpo heeft met deze tweede episode
de sterke start bevestigd dankzij het origineel uitgangspunt,
de ijzersterke en charismatische personages en indrukwekkend,
maar toegankelijk tekenwerk. Wij kunnen dan ook niet wachten
op het vervolg dat zich zal afspelen in 1878, wanneer Julie
een ongetwijfeld knappe en vrijgevochten vijfendertigjarige
moeder zal zijn.
Tot slot: het historisch katern met uitleg over de expo en
enkele personen uit die tijd is een leuk meegenomen meerwaarde. |
JOHAN DECLOEDT --- november 2019 |
|