|
COMPLEET
VERHAAL
DEEL 1 VAN ZEVENDELIGE REEKS |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Étienne Willem
KLIK
voor andere strips van
Jack Manini |
|
|
HET MEISJE VAN DE WERELDEXPO 1
Parijs, 1855
Étienne
Willem + Jack Manini)
Saga Uitgaven (Collectie Bamboe) | 64 p. | € 19,95 (HC) |
Originele
conceptreeks |
Maak
kennis met Julie Petit-Clou. Het twaalfjarige zigeunermeisje
trekt samen met haar broertje Alphonse en haar moeder Hortense
de wereld rond. Geld verdienen ze door waarzeggerij, waarbij
Hortense de show verkoopt, maar voor haar verhaaltjes vertrouwt
op de echte helderziende gaven van haar dochter. Op zoek naar
plaatsen waar veel volk samentroept, komen ze anno 1855 en
in de aanloop van de Wereldexpo terecht in het Parijs onder
Napoleon III. Die had veel bijval, maar tegelijk ook veel
vijanden. Een beetje stommelings komen Julie en haar familie
in aanraking met een aantal revolutionairen die een aanslag
willen plegen.
Het Meisje van de Wereldexpo is een conceptreeks
zoals je ze niet vaak tegenkomt, maar zoals wij ze heel graag
hebben. In plaats van enkel een rode draad (een wereldwonder,
een hoofdzonde, het cijfer 7) die hier zal worden ingevuld
met telkens een van de historische wereldtentoonstellingen
in Parijs tussen 1855 en 1937, belooft in deze reeks immers
ook steeds hetzelfde personage een belangrijke rol te gaan
spelen. Dat het personage dan ook nog eens een guitige en
vrijpostige tante is als Julie, geflankeerd door haar driftige
maar moedige broertje en haar loopse (ze bevalt in dit deel
van haar derde kind waarvan ze de vader niet kent) moeder,
is de kers op de taart.
Scenarist Jack Manini (herinner je van hem
het pakkende De Wet van de Kanun) en Étienne
Willem hebben dan ook goud in handen. En ze gaan
daar met veel klasse mee om. De kapstok van de Wereldexpo
wordt mooi ingebed in een intrigerende misdaadthriller met
een onverwachte, maar ietwat vergezochte twist op het einde.
De uitstekend vertaalde (dat mag ook wel eens worden gezegd)
en pretentieloze, maar leerzame historische katern achteraan
maakt het helemaal af. De vergezichten van tekenaar Willem
zijn imposant en zijn doordachte bladindelingen en kadrering
geven het geheel een passende art-décotoets. Zijn personages
steken daar wat tegen af en zijn uitbundige semi-karikaturale
stijltje doet wat denken aan Bruno Gazzotti.
Hoewel dat de strip een zekere luchtigheid geeft, vinden we
het niet echt passen bij de hardheid van de plot en de behoorlijke
complexe historische achtergrond. Het mocht allemaal net wat
vuiler en rauwer zijn, met echt bloed in plaats van ketchupvlekken.
Maar dat dachten we van Soda destijds ook. En die
verhoopte evolutie kwam er al heel snel.
Het Meisje van de Wereldexpo is met deze overtuigende
en sympathieke opener veelbelovend uit de startblokken geschoten,
dankzij een origineel uitgangspunt, ijzersterke en charismatische
personages en indrukwekkend, maar toegankelijk tekenwerk.
Wij kunnen dan ook niet wachten op het vervolg dat zich zal
afspelen in 1867, wanneer Julie een ongetwijfeld knappe, maar
nog steeds onstuimige twintiger zal zijn en waarin Manini
en Willem ons vast opnieuw zullen onderdompelen in een fascinerende
en historische context. |
PETER D'HERDT --- maart 2019 |
|