Het Meisje van de Wereldexpo 1
COMPLEET VERHAAL
DEEL 1 VAN ZEVENDELIGE REEKS
Het Meisje van de Wereldexpo 1
KLIK
voor andere strips van
Étienne Willem


KLIK
voor andere strips van
Jack Manini
HET MEISJE VAN DE WERELDEXPO 1
Parijs, 1855

Étienne Willem + Jack Manini)
Saga Uitgaven (Collectie Bamboe) | 64 p. | € 19,95 (HC)
Originele conceptreeks
Maak kennis met Julie Petit-Clou. Het twaalfjarige zigeunermeisje trekt samen met haar broertje Alphonse en haar moeder Hortense de wereld rond. Geld verdienen ze door waarzeggerij, waarbij Hortense de show verkoopt, maar voor haar verhaaltjes vertrouwt op de echte helderziende gaven van haar dochter. Op zoek naar plaatsen waar veel volk samentroept, komen ze anno 1855 en in de aanloop van de Wereldexpo terecht in het Parijs onder Napoleon III. Die had veel bijval, maar tegelijk ook veel vijanden. Een beetje stommelings komen Julie en haar familie in aanraking met een aantal revolutionairen die een aanslag willen plegen.

Het Meisje van de Wereldexpo is een conceptreeks zoals je ze niet vaak tegenkomt, maar zoals wij ze heel graag hebben. In plaats van enkel een rode draad (een wereldwonder, een hoofdzonde, het cijfer 7) die hier zal worden ingevuld met telkens een van de historische wereldtentoonstellingen in Parijs tussen 1855 en 1937, belooft in deze reeks immers ook steeds hetzelfde personage een belangrijke rol te gaan spelen. Dat het personage dan ook nog eens een guitige en vrijpostige tante is als Julie, geflankeerd door haar driftige maar moedige broertje en haar loopse (ze bevalt in dit deel van haar derde kind waarvan ze de vader niet kent) moeder, is de kers op de taart.

Scenarist Jack Manini (herinner je van hem het pakkende De Wet van de Kanun) en Étienne Willem hebben dan ook goud in handen. En ze gaan daar met veel klasse mee om. De kapstok van de Wereldexpo wordt mooi ingebed in een intrigerende misdaadthriller met een onverwachte, maar ietwat vergezochte twist op het einde. De uitstekend vertaalde (dat mag ook wel eens worden gezegd) en pretentieloze, maar leerzame historische katern achteraan maakt het helemaal af. De vergezichten van tekenaar Willem zijn imposant en zijn doordachte bladindelingen en kadrering geven het geheel een passende art-décotoets. Zijn personages steken daar wat tegen af en zijn uitbundige semi-karikaturale stijltje doet wat denken aan Bruno Gazzotti. Hoewel dat de strip een zekere luchtigheid geeft, vinden we het niet echt passen bij de hardheid van de plot en de behoorlijke complexe historische achtergrond. Het mocht allemaal net wat vuiler en rauwer zijn, met echt bloed in plaats van ketchupvlekken. Maar dat dachten we van Soda destijds ook. En die verhoopte evolutie kwam er al heel snel.

Het Meisje van de Wereldexpo is met deze overtuigende en sympathieke opener veelbelovend uit de startblokken geschoten, dankzij een origineel uitgangspunt, ijzersterke en charismatische personages en indrukwekkend, maar toegankelijk tekenwerk. Wij kunnen dan ook niet wachten op het vervolg dat zich zal afspelen in 1867, wanneer Julie een ongetwijfeld knappe, maar nog steeds onstuimige twintiger zal zijn en waarin Manini en Willem ons vast opnieuw zullen onderdompelen in een fascinerende en historische context.
PETER D'HERDT --- maart 2019