Het Kerkhof der Onschuldigen 2
SLOT VAN TWEELUIK
DEEL 2 VAN DRIEDELIGE REEKS
Het Kerkhof der Onschuldigen 2
KLIK
voor andere strips van
Xavier Fourquemin


KLIK
voor andere strips van
Philippe Charlot
HET KERKHOF DER ONSCHULDIGEN 2
De Arm van Sint-Anthelmus

Xavier Fourquemin + Philippe Charlot
Saga Uitgaven (Collectie Bamboe) | 56 p. | € 19,95 (HC)
Als een vis in een wijwatervat
1590. Parijs puft nog na van de Bartholomeusnacht toen duizenden protestanten over de kling werden gejaagd. De jonge Jonas is wanhopig op zoek naar de stoffelijke resten van zijn vader om hem eervol te kunnen begraven. Op zijn dwaaltocht komt hij terecht in de parochiewijk van de Onschuldige Kinderen. Daar zwaait een corrupte en ambitieuze priester de plak. Hij is de koning van de aflaten en relieken. Het gros van die heilige beenderen vinden zijn boefjes op het lokale kerkhof. Hups, wat religieuze marketing errond en de goegemeente weet weer wat te vereren. Kassa kassa. De lokale apotheker zag de zwendel met lede ogen aan en liet zich toch iets te kritisch uit. Hij werd gearresteerd en uiteindelijk opgehangen. Zijn even koppige dochter Oriane werd eveneens gevangengenomen, maar zij werd ingemetseld in een klein kapelletje op het marktpleintje. Eindelijk had de parochie weer een kluizenares die men kon vereren. Maar waar de priester niet op gerekend had, is dat Oriane echte mirakels kan verrichten. De gelovigen stromen massaal toe. Jonas is verbijsterd door al dat gedoe. Met behulp van een stoere huurling wil hij het meisje bevrijden.

Na het totaal uitgemolken De Wezentrein verlegden scenarist Philippe Charlot en tekenaar Xavier Fourquemin hun actieterrein naar de Franse godsdienstwaanzin. Gelukkig benaderen ze dit zware thema met een geweldige knipoog. De zwendel, de religieuze dwang van protestanten én katholieken, de alchimist en de echte magie,... alle stromingen komen samen op het pleintje van het vergeten Parijse wijkje. In deze microkosmos voelt Charlot zich uitstekend thuis en hij behoudt moeiteloos het evenwicht en overzicht.

Ook Xavier Fourquemin voelt zich als een vis in het wijwatervat in deze middeleeuwse setting. Hij tekent opnieuw een stukje vuiler en karikaturaler dan in De Wezentrein en Miss Endicott zonder te vervallen in zijn prachtige, maar niet-commerciële linosnedeachtige Alban-stijl. Het perfecte evenwicht.

De Arm van Sint-Anthelmus is het einde van een geslaagd tweeluik. Bij onze zuiderburen vormt het losstaande derde deel het einde van de reeks. Laat die vertaling maar rap komen.
WOUTER PORTEMAN --- oktober 2019

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: