|
DEEL
4 VAN INTEGRALE REEKS IN ZES DELEN |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Jijé
KLIK
voor andere strips van
Jean-Michel Charlier |
|
|
JAN KORDAAT integraal 4
1956-1958: 6. De Zwarte Zon - 7. De Diamantbende - 8. De Zaak
Barnes - 9. Het Boze Oog
Jijé
+ Jean-Michel Charlier / Philip Gillain
Arboris | 256 p. | € 39,95 (HC) |
Veranderingen |
Bij
het derde deel van de integrale Jan Kordaat was het
te merken dat Scratch Books niet veel zin
meer had om de reeks verder uit te geven. Het dossier was
prima verzorgd, waarbij alle moeite werd geleverd om Franstalige
afbeeldingen uit het weekblad Spirou te vervangen
door Nederlandstalige uit Robbedoes, maar in tegenstelling
tot de eerste twee integrales verslofte de uitgeverij het
de gebundelde stripverhalen opnieuw te letteren. De oorspronkelijke
lettering was zeer slordig en wisselvallig van schrijfstijl
en intussen zijn aardig wat spellingsregels aangepast. Arboris
neemt nu Jan Kordaat over en hanteert gelukkig hetzelfde
formaat en de algemene grafische vormgeving van kaft en binnenwerk.
Enkel het logo van de uitgeverij en het team medewerkers verandert.
Ook de verhalen zijn keurig opnieuw geletterd. Qua spelling
en te vermijden schrijffouten is het nog niet vlekkeloos.
Sowieso kwam er in 1956 voor de stripreeks ook een verandering.
Jijé maakte zijn herintrede als tekenaar
en nam het stokje van Eddy Paape over. De
toedracht daarvoor kan je lezen in het achtergronddossier
van deel 3. Uit het dossier van deel 4 leren we dat het niet
zo goed boterde tussen de twee en dat Paape naar eigen zeggen
blij was dat hij ervan af was. Met Jean-Michel Charlier
creëerde hij in 1958 de avonturenreeks Flip Flink
die niet het nodige respect van uitgeverij Dupuis
kreeg waarop Paape naar concurrent Kuifje overstapte
om er Luc Orient te lanceren op scenario van Greg.
Een andere verandering is het verdwijnen van reporter Kobus
als sidekick. De stuntelende fotoreporter Gerrit maakt al
snel zijn intrede in het door Jijé zelf geschreven
Jan Kordaat tegen de Zwarte Zon. De tekenstijl verschilt
met de voorgaande afleveringen van Eddy Paape. Jijé
tekent net wat flamboyanter, losser, soepeler en minder stijf
dan Paape, vinden we. Het is ook duidelijk dat Jijé
intussen het werk van Milton Caniff, en in
het bijzonder diens Steve Canyon, leerde kennen.
Uiteindelijk blijft Jan, mede door toedoen van scenarist Charlier, die De Diamantbende schreef, en zijn eigen zoon
Philippe, die het pseudoniem Philip
gebruikte, een pure actieheld die avonturen beleeft op soms
exotische locaties en niet talmt bij het uitvoeren van opdrachten,
nu als privédetective.
In deze bundel neemt Jan Kordaat het op tegen gevaar uit het
Verre Oosten met een atoomaanvaldreiging (tevens een persoonlijke
vrees van Jijé), raakt hij verzeild in twee ontvoeringszaken
en een geval van spionage. Omdat Charlier te laat was met
het doorsturen van het einde van De Diamantbende
schreef Jijé zelf de laatste platen. Hij bracht iemand
aan het hoofd van de bende die volledig afwijkt van Charliers
versie. Dat oorspronkelijke einde kan je nu voor het eerst
in geschreven vorm lezen. Het is toegevoegd na Jijés
einde. In De Zaak Barnes beleeft Jan een
avontuur in Mexico waar hij wordt bijgestaan door een schrander jongetje.
Dat land kende niet veel geheimen voor Jijé omdat hij
er zelf een tijdlang woonde, samen met zijn gezin, André
Franquin en Morris. Het Boze
Oog herinneren we ons vooral door de schitterende schurk, een knipoog
naar Jijés collega Guy Bara, de Belgische
tekenaar van onder meer Max de Ontdekkingsreiziger die
overal ter wereld in kranten gepubliceerd werd. Veel achtergrond
over dat alles en nog veel meer wordt uitgespit in het leerzame
dossier.
We moeten er eerlijk in zijn dat tekeningen en scenario's
vandaag gedateerd zijn, maar wel het soort gedateerdheid dat
ruimschoots te verdragen is voor wie gewoon nog eens een gouwe
ouwe wil lezen. Hoe dan ook bezit het werk van Jijé
een oorspronkelijke klasse waarbij we begrijpen dat Jan
Kordaat ooit een van de populairste reeksen uit het weekblad
Robbedoes was. Dat zich dat niet meteen vertaalde
naar een overweldigend succes als albumreeks wordt ook in
cijfers uitgedrukt in het dossier.
Nog twee delen en extra veranderingen kunnen we in de volgende
integrales verwachten. |
DAVID STEENHUYSE --- augustus 2019 |
|