|
DEEL
2 VAN INTEGRALE REEKS
IN DRIE DELEN |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Jacques Tardi |
|
|
ISABELLE AVONDROOD integraal 2
4. Maanzieke Mummies - 5. Het Geheim van de Salamander - 6.
De Tweekoppige Drenkeling
Jacques
Tardi
Casterman | 144 p. | € 29,95 (HC) |
Geschiedenis
vol complotten en bizarre wendingen |
Net
zoals in het eerste deel van deze integrale reeks ontbreekt
ook in deze tweede aflevering een dossier. We vinden dat alvast
een gemiste kans, want Jacques Tardi heeft
toch zijn deel van de stempel gedrukt op de geschiedenis van
de strip.
Gelukkig maken de verhalen van Isabelle Avondrood
veel goed. Tardi is een geboren verteller en met Maanzieke
Mummies, het eerste verhaal in deze bundeling, sluit
hij zijn eerste verhaallijn helemaal af. Heel wat figuren
uit de eerste drie verhalen maken opnieuw hun opwachting.
De ene zijn rol is al wat groter dan die van de andere. Toch
hebben ze allemaal hun reden van bestaan in dit album waarbij
Tardi alle registers opentrekt. Het verhaal is bizar, grappig
en soms beangstigend. Met zijn verhaal en de bijpassende tekeningen
weet Tardi de lezer tot het laatste moment in spanning te
houden. Maanzieke Mummies overtreft in alles zijn
drie voorgangers. De kiemen die hij eerder plantte, komen
hier tot volle ontbolstering. Avondrood is een atypische stripheldin
en ook de afloop van deze eerste cyclus was zeker in de jaren
van zijn eerste verschijning best wel gedurfd. Maanzieke
Mummies mag dan ook zeker bestempeld worden als het beste
album in de serie.
Drie jaar na Maanzieke Mummies verscheen Het
Geheim van de Salamander. Het verhaal begint in 1933,
twintig jaar na het slot van de vorige cyclus, hoewel we dat
al direct met een korreltje zout mogen nemen. Tardi staat
uitgebreid stil bij de twintig jaar die zijn verstreken en
laat zijn stripheldin net als bij de eerste cyclus pas heel
laat in het verhaal opdraven. Dat heeft natuurlijk te maken
met het einde van het vorige verhaal dat niet echt goed eindigde
voor Isabelle. Om de gebeurtenissen vorm te geven, grijpt
Tardi naar een personage uit een andere strip van hem. Soldaat
Morgendauw (uit Vaarwel Morgendauw) mag de hoofdrol
opeisen in deze bizarre geschiedenis die zich afspeelt tijdens
de oorlogsjaren en waarin Tardi zijn fascinatie voor de oorlog
kwijt kan.
Eenmaal Avondrood zich opnieuw tussen de mensheid kan begeven,
komt ze alweer in een vreemde wereld terecht in De Tweekoppige
Drenkeling. Er is nog steeds iemand die haar leven wil
beëindigen, maar die persoon komt in dit verhaal enkel
sporadisch in beeld. Morgendauw mag opnieuw een vooraanstaande
rol opnemen in het verhaal, hoewel hij minder nadrukkelijk
aanwezig is. De Tweekoppige Drenkeling speelt zich
af op 11 november 1918, de dag waarop de Eerste Wereldoorlog
eindigde. Ook de dag dat schrijfster en journaliste Isabelle
Avondrood na zes jaar opnieuw opduikt en tevens de dag dat
er twee politiemensen vermoord worden aangetroffen, een tweekoppige
drenkeling wordt bovengehaald en een rood monster met tentakels
Parijs onveilig maakt. Voeg daarbij nog een resem circusartiesten
bij en Tardi heeft weer een geschiedenis verzameld vol complotten
en bizarre wendingen.
Als scenarist blijft Tardi ook in deze drie verhalen weer
hoge toppen scheren. Zijn omschrijvingen zijn uitgebreid en
nemen de lezer mee in het verhaal. Tardi weet ook heel veel
humor in zijn teksten te verstoppen, hoewel hij in het laatste
verhaal in deze bundel af toe de pedalen verliest in filosofische
onzin of een zwartgallige uitspraak die naar onze mening te
vaak herhaald wordt. Als tekenaar blijft de man zichzelf trouw
en weet hij steeds de humor in zijn scenario mee te nemen
in zijn tekeningen.
Vooral lezers, die pas met Avondrood en Tardi kennismaakten
met het verschijnen van de eerste integrale, zal het ontbreken
van meer duiding rond de persoon van Tardi en zijn verhalen
als een gemis ervaren. Het opdraven van personages uit ander
werk van Tardi zal namelijk vragen oproepen. |
PETER ROTTHIER --- mei 2019 |
|