|
KLIK
voor andere strips van
Will
KLIK
voor andere strips van
Maurice Tillieux |
|
|
DE COMPLETE BAARD EN KALE 7
Internationale Avonturen: 19. Uit de Afgrond... - 21. De Dode
Duiker - 23. In New York
Will
+ Maurice Tillieux
Arboris | 160 p. | € 27,95 (HC) |
Rauwe
realiteit |
Maurice
Tillieux komt hier weer eens aantonen dat er geen
Stomp nodig is om Baard en Kale boeiende avonturen
te laten beleven. In deze integrale worden drie verhalen gebundeld
die zich in het buitenland afspelen, respectievelijk het mistige
Londen, het fictieve, exotische eiland Weetu-Vanwante in Polynesië
en het criminele New York. In de eerste twee speelt gravin
Kiki mee, de zelfzekere, slanke blondine met duidelijk vrouwelijke vormen
die Will begin jaren 1970 pas kon beginnen
tekenen in zijn detectivereeks nadat Natasja en Yoko
Tsuno het pad effenden in het weekblad Robbedoes.
In Uit de Afgrond... krijgen Baard en Kale af te
rekenen met een gemuteerd reuzemonster dat zich in Limehouse
Dock ophoudt, en waar een deel van het Blake en Mortimer-verhaal
Het Gele Teken zich afspeelt. Let op de piekfijne
decortjes en de duistere havenbuurten. Will is hier grafisch
in zeer goede doen. Dat geldt ook voor de twee andere verhalen
in deze integrale.
In De Dode Duiker verzeilt het trio Baard, Kale en
Kiki in een lastig parket nadat een beroepsduiker in dienst
van een van Kiki's bedrijfjes iets gewichtigs heeft ontdekt.
Voor zijn verdere onderzoek heeft hij geld nodig en de drie
gaan hem ter plaatse opzoeken. Daar tuimelen ze van de ene
confrontatie in de andere tegenkanting. Dit verhaal is harder
dan veel andere Baard en Kales en er vallen voorwaar
lijken.
In New York dreigt aanvankelijk op een zwak misverstandverhaal
uit te draaien met Kale die zijn koffer keer op keer verliest
en achternazit. Al snel wordt die komische afleiding verweefd
met een keiharde drugssmokkelaffaire. Tillieux vond inspiratie
op ware gebeurtenissen die ook hebben geleid tot William
Friedkins seventiesklassieker The French Connection.
Baard en Kale was bestemd voor een alle leeftijden
publiek, maar Tillieux verankerde de reeks toch ook in de
rauwe realiteit van toen.
We zijn opnieuw zeer te spreken over deze hernieuwde kennismaking.
De reproductie van de strippagina's is onberispelijk, de kleuren
komen echt mooi uit op het getinte papier en het achtergronddossier
brengt ons weer heel wat bij over de auteurs en hun evolutie
achter de schermen. Dat de verhalen niet chronologsich worden
gebundeld, is een euvel dat nu al zeven delen meegaat, maar
dat went. |
DAVID STEENHUYSE --- september 2019 |
|