|
KLIK
voor andere strips van
Will
KLIK
voor andere strips van
Maurice Rosy |
|
|
DE COMPLETE BAARD EN KALE 6:
Naar Verre Verten: 34. De Schim van de Samoerai
-
14.
Het Groene Raadsel - 15. Kale Kaatst Terug
Will
+ Maurice Rosy
Arboris | 152 p. | € 27,95 (HC) |
Efficiëntie
en doelmatigheid |
Terwijl
bij Dupuis in het Frans recent deel 2 is
verschenen van een nieuwe integrale reeks van Baard en
Kale, te beginnen met de verhalen van tekenaar Will,
deze keer chronologisch en met alle in de eerste reeks overgeslagen
verhalen, zet Arboris de eerste integrale
reeks voort. In deel 6 is er toch een beetje chronologie,
want het tweeluik Het Groene Raadsel en Kale
Kaatst Terug volgt na het geweldige De Grote Strijd
uit de vorige integrale.
Het tweeluik betekent een nieuwe koers voor de komische detectivereeks.
Scenarist Maurice Rosy had oog voor de veranderende
wereld om zich heen en koos in de periode 1967-1968 voor een
simpeler verhaalstructuur met visuele gags en slapstick. Hij
wou in Baard en Kale vernieuwing doorvoeren door
de volkse grondvesten terug te vinden. Daarom geen complexe
intriges, exotische locaties of een sinistere aartsvijand
als Stomp, maar gewoon wat dollen met een uitvinding (een
elastische substantie met bijzonder veel veerkracht) waarvoor
een specifieke functie of kortom het nut moet gevonden worden. Vijandelijke mogendheden willen dat natuurlijk in handen krijgen.
In het vervolg van het tweeluik krijgt Kale zelf de krachten
van de substantie. Als een soort elastische superheld (denk
gerust aan de comichelden Plastic Man of Mr. Fantastisc uit
Fantastic Four) is Kale de tegenstanders te slim af.
De volksere verhalen zijn rechtoe rechtaan vertellingen die
door het simplistische karakter pertinent mikken op kolder.
Het is inhoudelijk geen al te best hoofdstuk in de lange geschiedenis
van de stripreeks. Het leek Will niet te deren, want zijn
knusse tekenstijl in deze periode is helder en leesbaar. Hoe
karig er ook wordt omgesprongen met het wisselen van de decors
(vooral in Het Groene Raadsel) maakt hij er op de
juiste momenten toch kleine kunstwerkjes van. Efficiëntie
en doelmatigheid op hun best. En eigenlijk gelden die kwaliteiten
ook voor Rosy's scenario van het tweeluik, al houden we er
daarom niet speciaal van.
De twee verhalen worden voorafgegaan door vier kortverhalen
die voor Sprint (1955-1956) waren bedoeld. Die tekeningen
met een mooie, klare lijn zijn nog prettiger om te zien met
lekker volgetekende plaatjes die toch overzichtelijk blijven.
Het vierde verhaaltje verscheen pas in 1967 in Robbedoes
omdat Sprint al was opgedoekt. Dit is trouwens de
eerste albumpublicatie. Door de lengte van vier tot zes pagina's
zijn geen spitsvondig uitgewerkte verhalen te verwachten.
Een omwisseling van een koffer met een bom en een misverstand,
het toevallig oprollen van een dievenbende, het verijdelen
van een bankoverval met muziek als afleiding en slapstick
met een toverdoos, die qua aanpak een grote verwantschap met
Het Groene Raadsel vertoont, zijn de basisintriges
zonder verdere franjes. De drie eerste verhalen werden later
gebundeld met het halflange verhaal De Schim van de Samoerai
(1958) waarin onze helden in Japan terug te vinden zijn.
In deze ene integrale staan twee grafisch verschillende en
aardige periodes van Will gebundeld, weliswaar niet ten dienste
van de sterkste scenario's. Geef ons dan toch maar Rosy's
Stomp of Maurice Tillieuxs steviger detectiververhalen. Mocht Arboris
deze integrale sneller laten opvolgen met het volgende deel,
dan zouden we het als een tussendoortje kunnen beschouwen,
maar met één integrale per jaar ligt het tempo
toch echt te laag.
Voor het dossier voegde Arboris op eigen houtje enkele pagina's
toe over de verhalen van Baard en Kale die in het Nederlandse
stripweekblad Sjors zijn verschenen, dikwijls met
eigen covers en bijkomend artwork voor advertenties en diverse
meer. Het dossier springt deze keer te veel van de hak op
de tak om zoveel mogelijk verschillende facetten van Rosy
te benadrukken, maar het mist daardoor een duidelijker overzicht. |
DAVID STEENHUYSE --- januari 2017 |
|