|
KLIK
voor andere strips van
Peter van Dongen
KLIK
voor andere strips van
Teun Berserik
KLIK
voor andere strips van
Yves Sente |
|
|
DE AVONTUREN VAN BLAKE EN MORTIMER 26
De Vallei der Onsterfelijken 2: De Duizendste Arm van de Mekong
Peter
van Dongen / Teun Berserik + Yves Sente
Blake en Mortimer | 56 p. | € 9,95 (SC) |
Zo
gaat de vlieger niet op |
De
wijze zegt: "Wie een tijger berijdt, is bang om af te
stappe." Niet aan beginnen dus, zouden wij zeggen, maar
dat is allicht niet de bedoeling. Een album maken in de eerbiedwaardige
reeks Blake en Mortimer is als rijden op een tijger:
een hele uitdaging. De wereld van de ouwe jongens is een Klare
Lijn-wereld die helder en klaar is: slechteriken zijn slecht,
vrouwen zijn aliens, Chinezen zijn geel. Het pleit voor Peter
van Dongen, die ook in dit tweeluik de inkleuring
voor zijn rekening nam, dat hij dat ouderwetse B&M-universum
trouw bleef, al gaat het tegen zijn eigen — half-Indische
— aard in. Het illustreert het vakmanschap van de Nederlandse
tekenaar, die zich samen met Teun Berserik
de pen van Edgar P. Jacobs eigen maakte.
Ook van scenarist Yves Sente hadden we tot
nog toe geen klagen: met vaste tekenaar André
Juillard leverde hij een prachtige aanvulling op
Jacobs' œuvre met enkele pretentieloze avonturen. Tot
nog toe.
We waarschuwden er vorig jaar al voor: deel 2 zou flink moeten
uithalen om dit een memorabel tweeluik te maken. Helaas pindakaas,
zoals de wijze zegt. De couleur locale (geel!) zit nog goed:
de naoorlogse burgeroorlog tussen de roden en de nationalisten,
met de Britten ertussen gesandwicht. Meest schokkend, ik zeg!
(Al geef ons voor dat specifieke tijdsgewricht De Onnoembaren
maar...) De evacuatie van keizerlijke antiquiteiten naar Taiwan
was nog interessant als uitgangspunt, maar dan verwatert het
verhaal snel in een slappe noedelsoep. Alles draait rond een
tweeledig eeuwenoud document, waarmee de plaatselijke warlord
Xi-Li zijn keizerlijke afstamming wil bewijzen. Nou en? Alsof
de communisten dan spontaan het bijltje erbij neer zouden
gooien! Overigens, waarom dat document in twéé
beeldjes verstoppen (waarvan er eentje door piraterij verdwijnt
en het voorwerp wordt van een jacht)? En nog meer overigens,
waarom überhaupt zo'n document/schuldbekentenis schrijven!?
Aan zulke dingen merk je dat het scenario rammelt als Chinees
porselein. Of aan het gehannes met personages. De geheimzinnige
Miss Lo uit deel 1 is nu opeens Miss SpoorLoos. Of er is de
omgekochte/gechanteerde/boosaardige (?) assistent van dokter
Sun-Yi-Sun, Han-Dié, die in deel 1 een nietsontziende,
kille moordenaar bleek ("allebei overboord gegooid"),
maar nu — in medegevangenschap met Mortimer —
een jammerende sul is. Overigens wordt hij in het kamp van
Xi-Li helemaal vergeten in de afwikkeling van het verhaal.
Waarbij Miss Ti, de lijfwacht van Sun-Yi-Sun, nog even ter
afleiding brand sticht en de kostbare documenten gewoon aan
de vlammen prijsgeeft! De wijze zou zeggen: "dat is zo
waarschijnlijk als een vleesetende panda van drie meter hoog."
Over reuzenreuzenpanda's en andere draken van ongeloofwaardige
wezens gesproken: van welke bamboe heeft Sente zitten knabbelen
om verdwaald te raken in een Lost World-scenario?
Het luchtduel tussen de futuristische tuigen lijkt er meer
op, maar is dan weer te kort om van tel te zijn. Al helemaal
shocking is dat ze bij de uitgeverij de recensies
van Stripspeciaalzaak.be niet blijken te lezen. Sterker
nog: ze lezen voorafgaande delen van hun eigen reeksen zelfs
niet! In deel 1 dook immers in de jungle ene "vader Govert"
op, die we herkenden als Govert Suurbier (van Laurent
Verron en Yann). In dit tweede deel
heet hij opeens "vader Odilon" (Yanns kolerieke
missionaris heet in het Frans Odilon Verjus). De wijze zegt:
"Wie een boek voor de tweede keer leest, ontmoet een
oude vriend." Dat had vertaler Boom! beter
eens gedaan, ja.
Maar goed, we maken ons niet druk, want "in toorn verliest
ieder zijn wijsheid, zelfs de wijze", zo zegt de wijze.
Die eraan toevoegt: "Je kunt niet alles hebben, waar
zou je het laten?" Hopelijk nemen de volgende B&M-makers
onze opmerkingen ter harte, want "het is de tegenwind
die de vlieger doet stijgen." |
KOEN DRIESSENS --- november 2019 |
|