De Rode Ridder 10,
geschreven door Willy Vandersteen
en getekend door Frank Sels
(eerste druk uit 1964)


(ingekleurde herdruk)

(start voorpublicatie in krant op 23 december 1963)

Johan begeeft zich naar Brittannië om zijn zwaard in dienst te stellen van Arthur. Bij toeval ontmoet hij ridder Lancelot, die in opdracht van koning Arthur Guinevere, diens toekomstige bruid, op moet halen. Lodogran, pleegvader van Guinevere, voelt zich in zijn macht bedreigd als Arthur en Guinevere zouden huwen en doet heftige pogingen om Lancelot te doen falen. Met hulp van Johan slaagt Lancelot erin tijdig de burcht van Lodogran te bereiken, ondanks enkele hinderlagen. Hij verslaat daar in een duel de gebroeders Morban en Linor en wint op die manier de hand van Guinevere voor zijn vorst Arthur.

Koning Arthur: Op slechts twee pagina's te zien, maar de koning drukt zijn stempel op de gehele reeks om licht in de duisternis te brengen. Johan trekt naar Brittannië om voor hem te dienen.
Guinevere: Pleegdochter van heer Lodogran die liever niet wil dat ze met koning Arthur trouwt. Lancelot komt om haar hand strijden. Dat schept een band...
Lancelot: Normandiër in dienst van koning Arthur door wie hij werd uitgezonden om met Lodograns sterkste krijger te vechten. Bij de eerste kennismaking met Johan trekt hij zijn zwaard.
Merlijn: Mysterieuze tovenaar en raadgever aan het hof van koning Arthur. Kan de toekomst voorspiegelen. Is ook behoorlijk actief op het veld. Op de cover draagt hij een snor, dat klopt niet.
Sir Modred: Steunt openlijk het beleid van koning Arthur, maar leidt achter de schermen een samenzwering. 't Draait allemaal om macht.
Met dit album sneed Vandersteen een nieuw hoofdstuk aan voor Johan, de dolende ridder. Koning Arthur was de start van een lange cyclus afgeronde verhalen met Johan, Lancelot, Merlijn, koning Arthur en koningin Guinevere, de ridders van de ronde tafel, leuke nevenpersonages als Hugon de hofnar en geduchte tegenstanders als Modred en vooral Bahaal.
Vanaf deel 37, De Wilde Jacht, tekende Karel Biddeloo mee aan de middeleeuwse reeks. Voor De Barst in de Ronde Tafel leverde hij het basisidee dat door Vandersteen tot het verdere scenario werd uitgewerkt. Maar in deze periode begon de verkoop van de reeks te slabakken. Vandersteen was de reeks beu en dacht aan een stopzetting. Dat moest er komen met deel 41, De Laatste Droom.
In De Laatste Droom had Johan moeten sterven of zou althans de reeks moeten stoppen, maar zowel de krantenlezers als Karel Biddeloo konden Vandersteen overtuigen om er toch mee door te gaan. In de plaats werd Biggles na 21 verhalen stopgezet. Vanaf deel 44, Drie Huurlingen, nam Biddeloo zowel tekeningen als scenario voor zijn rekening.
"De macht van de koning schuilt meer in zijn innerlijke kracht, en daarom dat hij er alles voor over heeft om een nieuw licht in deze duistere tijden te doen schijnen."

Ja, zo kan je koning Arthur ook zien volgens bewonderaar Lancelot.
 
© Stripspeciaalzaak.be, 2013