|
|
|||||||||
Wat
is uw favoriete stripalbum, -stripfragment of -personage en waarom? "Eén favoriet album heb ik geloof ik niet. Als kind was ik een groot liefhebber van de klare lijn van zowel Jan Vervoort als Joost Swarte. Maar ook Han Gewetensvim van Wim Stevenhage. Ik zag de tekeningen in Nederlandse jeugdbladen als Taptoe en Jippo, wat mij betreft mijn bakermat van de jeugdcultuur. Het is me eerlijk gezegd ontgaan, maar er was in stripblad Kuifje een vrij psychedelische strip over een detective die een of ander hallucinerend serum op het spoor was. Veel exotische locaties, mooie vrouwen, intriges,... maar ook weer die klare lijn.." Wat is de laatste strip die u hebt gelezen? "Guust Flater. Toevallig heb ik die albums laatst allemaal weer tweedehands gekocht. Zijn anarchie, oenigheid, onhandigheid en goedheid maken hem tot een held." Hebben strips ooit uw werk beïnvloed? "Jazeker. Zoals ik al aangaf hebben de verhalen, dus ook de beeldverhalen, uit de Taptoe en Jippo mij zeer beïnvloed. Ik zou graag nog eens een script voor een graphic novel leveren." Zijn strips literatuur of entertainment? "Pff, ik vind literatuur sowieso als betekenis steeds holler worden. Alle media, ook uitgevers en omroepen (die mooie documentaires en interessante kunstprogramma's zouden moeten maken), lijken gevloerd door de grillen van de Studio 100's, Talpa's en andere Media Groups. Literatuurkaternen zijn zo belachelijk eenzijdig en dunnetjes, recensies zijn steeds vaker kortjes van arme stoethaspels die al dan niet geilen op de pr-dames van uitgeverijen. Als BN'ers of BV'ers een boek schrijven, kan ik al voorspellen wat er met de verkoopcijfers gebeurt. De boekenbranche is pervers en licht. 'De literatuur' bestaat niet meer. Klink ik zuur? Sommige strips zijn voor een niche, voor een subcultuur, en dus per definitie interessanter dan de meeste literatuur." |