Patrick Bernauw
(auteur van Want de golem is geen mens, Landru Bestaat Niet, De Mythe van de Rechtvaardige Rechters, Nostradamus in Orval, Los Zand, De Spoken van Brugge, De Roof van de Rechters, De Automobiel van Franz Ferdinand, De Schat van Orval,...)

 
  LAATST VERSCHENEN BOEK:
De Paus van Satan, uitgeverij Manteau

WEBSITE:
www.bernauw.com
 


Hebben strips ooit uw werk beïnvloed?
"Ja hoor, zie hierboven. Ik citeer een passage uit Eva in mijn novelle De Witte Vrouw (als ik me niet vergis), en de sfeer van Simon van de Rivier had veel te maken met die van mijn eigen sf-verhalen uit de jaren 1980, of met een recenter boek als Twee Koningskinderen (het Na de Ramp-thema). Een en ander is natuurlijk het gevolg van het gegeven dat ik mijn eerste jaar als 'professioneel schrijver' heb doorgemaakt als stripscenarist, voor een uitgeverij die daarna ter ziele is gegaan. Ik werkte toen onder meer samen met Dirk Stallaert. Later heb ik ook nog strips uitgegeven (met de 'kleine' uitgeverij Clumzy, onder andere werk van Stallaert en Malo Louarn) en nog later ben ik 'stripclips' gaan maken, samen met onder andere Mario Boon: liedjes die in plaats van een videoclip een soort verfilmde strip meekregen, dus. En dit in het kader van de moord- en stadsspelen die we toen produceerden. Voorbeelden hiervan zijn onder andere te vinden op www.garagetv.be/blauwbaard of www.garagetv.be/duivelsteen Momenteel werk ik samen met fotograaf Marc Borms aan een reeks 'photographic novels' met als thema Mysterieus België. Zie bijvoorbeeld www.myebook.com/scripto voor een Engels- of Franstalige versie in ebook-formaat van Het Mysterie van Mons."

Zijn strips literatuur of entertainment?
"Dat hangt van de strip af. Sommige strips zijn louter entertainment, andere zijn én entertainment en literatuur... en een strip kan ook zéér literair zijn (zie onder andere de recente literaire 'verstrippingen'). Omgekeerd is heel wat literatuur trouwens ook entertainment."