Marc Reynebeau
(auteur van De Kusttram,, De toekomst is al begonnen, Die Küstenstraszenbahn, Een geschiedenis van België, Het nut van het verleden, Struikelend door het leven,,...)

 
  LAATST VERSCHENEN BOEK:
Terug naar Congo. Op zoek naar de guaveboom uit mijn jeugd, uitgeverij Lannoo
 

Wat is de laatste strip die u hebt gelezen?
"Deze namiddag in bad: Het Zwarte Goud van Kuifje herlezen. Zoveel vaart, zo efficiënt getekend, en wat geestig, kapitein Haddock die er maar niet in slaagt om uit te leggen hoe hij in de woestijn is beland.."

Hebben strips ooit uw werk beïnvloed?
"Ik denk het wel. Misschien niet mijn werk, maar vooral mijn leven, mijn mentaliteit, en daardoor mijn werk. Omdat strips altijd op een of andere manier 'over the top' zijn, hebben ze mij gesterkt in een wat gedistantieerde, kritisch-ironische attitude tegenover de wereld. Strips hebben van mij waarschijnlijk een beter mens gemaakt — niet in de morele zin, maar in de betekenis van: beter functionerend, met een rijker referentiekader, minder bang om ook het absurde en het groteske toe te laten, minder naïef ook waarschijnlijk."

Zijn strips literatuur of entertainment?
"Het kan mij eerlijk gezegd niet schelen. Ik vind niet dat iets 'beter' wordt omdat het kunst zou zijn, en omgekeerd. Categorieën doen er niet toe. Als het mij kan boeien, vind ik het al lang oké, wat het ook is. Maar dat belet niet dat ik, toen ik jurylid was van de Libris Literatuur Prijs, de 'graphic novel' Verder van Marc Legendre van harte kon waarderen. En voorts koester ik een heel warme herinnering aan die dag toen ik een jaar of negen was, dat ik met een soort griep geplaagd zat en, terwijl ik door het open raam hoorde hoe mijn vriendjes naar school trokken, mij met een stapel Nero's in bed nestelde. Van Nero herinner ik me trouwens ook veel uitspraken, ook omdat ze bij ons in de huiskamer vaak de ronde deden. Het is dus een combinatie van esthetisch genoegen, ontzag voor teken-, vertel- en schrijftalent, jeugdsentiment en blijvend entertainment."