201
2004
202
2004
203
2004
204
2004
205
2004
206
2005
207
2005
208
2005
209
2006
210
2006
211
2006
212
2006
213
2007
214
2007
215
2007
216
2007
217
2008
218
2008
219
2008
220
2008
221
2009
222
2009
223
2009
224
2009
225
2010
De Rode Ridder Tijdsmoijn 201-225
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
In deze periode begon Karel Biddeloo last te krijgen van pijn in zijn rechterarm. Tekenen werd daardoor nog moeilijker dan het al was met het waanzinnige tempo waaraan hij onderhevig was. Hij bleef verder werken met pijnstillers en de klachten verdwenen, maar daarna werd hij weer ziek.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Steeds vaker wisselen albums met Johan in den vreemde zich af met locaties die dichter bij huis liggen. In dit geval dus Sluis.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Op 7 juni 2004 overleed Biddeloo op zestigjarige leeftijd aan een agressieve vorm van long- en beenkanker. In juni van datzelfde jaar verscheen De Vulkaangod waarin Johan te vinden is in een bergachtige en onherbergzame omgeving in zuid-Azië.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Cumberland, midden-Engeland waar Johan verkeerdelijk wordt aanzien voor een machtige Rode Gezant. Eerste van drie postuum verschenen albums.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Zonder expliciete verwijzing naar vorige albums in Het Scheepskerkhof herkennen de fans zonder twijfel stuurman Derrick en kapitein Zartos uit De Ster van het Oosten.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Het laatste album van Biddeloo speelt zich af in Israël. Op het einde komt er een doemdenkerige, profetische draai aan te pas. Het scenario zonder de afgewerkte platen werd aan aspiranttekenaars gegeven aan wie werd gevraagd of die zich aanboden om de serie over te nemen. Zij konden hun gang gaan met dit scenario zodat de uitgeverij kon vergelijken met he resultata van Karel Biddeloo.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
En de keuze viel dus op Claus D. Scholz van Duitse komaf en de Nederlandse scenarist Martin Lodewijk. De doorstart manifesteert zich verder met een totaal vernieuwde coverlay-out waarbij ook de achterkant werd hertekend. Voor de inkleuring en belettering staat de Waalse inkleurstudio van Vittorio Leonardo garant die al een eeuwigheid ettelijke reeksen van voornamelijk Dupuis van kleuren voorziet. In een verrassende badscène die doet denken aan keizerin Amargith in In de Witte Hel is het nu Johan die in zijn blote kont is te zien.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Johan redt de blauwharige vermeende heks Indigo van de brandstapel en houdt er een vriendin voor het leven aan over of misschien zelfs een vast liefje waarvan de relatie zonder twijfel al eens geconsumeerd wordt. Met haar vader, de blinde Magist Magiste, wordt nóg een nieuw personage aan de cast met regelmatig terugkomende personages toegevoegd.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Martin Lodewijk test of hij uit de voeten kan met Bahaal en Demoniah. Claus D. Scholz geeft Demoniah een rastafarikapsel.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Eerste deel van dubbelverhaal waarin Johan en Merlijn door de tijd reizen in de zogeheten "Mist der Tijden" om de jonge Jeanne d'Arc, de Maagd van Orléans, op weg te helpen en nu en dan tussenbeide te komen.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Vervolg en slot van het Jeanne d'Arc-tweeluik. Ook Gilles de Rais, die naar verluidt tweehonderd kinderen heeft omgebracht, komt ruimschoots aan bod.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Een minder fraai facet van de middeleeuwen wordt belicht met een verhaal over de gevreesde Spaanse inquisitie. En 't is geen Monty Python-sketch.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Terug in eigen streek, meerbepaald de Ardennen, waar het pad van Johan en zijn oude schildknaap Chuk elkaar opnieuw kruisen.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Indigo en haar vader hebben dankzij Johan een vaste verblijfplaats gevonden in het kasteel van Horst. Johan blijft in hun gezelschap, maar niet voor lang want hij wordt verzocht een Regensteen terug te brengen en wel naar Mongolië. Met Jaimu heeft hij aangenaam gezelschap om de klus te klaren en de moordenaar van Johans vriend Bernulf te vinden. Zij is de achternicht van Genghis Khan.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
In het Nederlandse Kampen krijgt Johan te kapen met een duivelse tegenstander, de piraat Claes Stortebeker.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Indigo is ontvoerd en Johan volgt haar pad tot in de hel die erg veel gekijkenissen vertoont met de beschrijvingen van Dante. Demoniah zit achter de ontvoering en op 't eind duikt ook Galaxa op.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
We treffen Johan in het begin aan met een pijl in zijn rug en bewusteloos op de oever van een rivier. Hij is zijn geheugen kwijt werpt zich op als leider van een groep rebellen tegen het juk van een hofmeier die de regio tiraniseert.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Mythes en sagen uit het Scandinavische godendom passeren de revue. Rond het zwaard Doodbrenger is het allemaal te doen.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
In Lijfland, het vroegere Estland, krijgen Johan en Indigo te maken met een gevaarlijke sekte.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Het wordt bijna een gewoonte om Vlaamse en Nederlandse gemeentes of steden een functie te geven in een verhaal zodat er ook commercieel iets rond kan georganiseerd worden. Toch zorgt Martin Lodewijk ervoor dat er in de eerste plaats een deftig verhaal gelezen kan worden. De educatieve achtergrondinfo verweeft hij er dan wel in.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
De drukbezette en/of met deadlines kampende Martin Lodewijk liet het scenario deze keer over aan tekenaar Claus D. Scholz die het er helemaal niet slecht vanaf brengt. Door zich te spiegelen in een toverspiegel komt Hojan tevoorschijn, zeg maar een boze incarnatie van een heks in een tweede lichaam van Johan. Er is afgesproken dat Claus zijn eigen verhalen in de periode van koning Arthur laat afspelen. Dat verklaart ook de aanwezigheid van Lancelot.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Sinds het vorige album komt er in het jaar 2009, waarin De Rode Ridder zijn vijftigste verjaardag viert (let op het schildje op de cover!), telkens een luxeversie uit van elk album dat in 2009 verschijnt. Naast een ex-libris vult een katern met storyboards van Martin Lodewijk deze speciale edities in een beperkte oplage aan. Na enkele van deze albums wordt besloten om voortaan bij elk nieuw album, dus ook vanaf 2010, steevast een luxeversie te fabriceren. Op de titelpagina staat voortaan "Tekst en tekeningen: Martin Lodewijk en Claus". Er is dus geen strikt onderscheid meer.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
De feestelijkheden gaan verder met deze hommage aan Karel Biddeloo alias Karel de Montabour en zijn geliefde Urssla. Wuustwezel is de Antwerpse gemeente waar hij woonde. Een jonge duivelin die naar de naam Devotia luistert, moet haar duivelsnaam nog verdienen. We hebben het hier uiteraard over Demoniah.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Terug naar het eerste album van vijftig jaar geleden, Het Gebroken Zwaard, met alle personages van toen.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
In Claus' tweede door hem geschreven album is Galaxa terug in optima forma, al steekt Demoniah daar een stokje tussen door die 'optima forma' te neutraliseren zodat de Fee van het Licht opnieuw sterfelijk wordt. En zo zagen we Galaxa nooit eerder zo kwetsbaar sinds het eerste album waarin ze optrad, De Toverspiegel. De Furiën zijn drie jonge hulpjes van Demoniah die werkelijk nietsontziende feeksjes zijn, en uiteindelijk zorgen voor een grappige noot. Uit de luxeversie van het album leren we dat Claus zijn teksten in het Engels schrijft.


226
2010
227
2010
228
2010
229
2011
230
2011
231
2011
232
2011
233
2012
234
2012
235
2012
236
2012
237
2013
238
2013
239
2013
240
2013
241
2014
242
2014
243
2014
244
2014
245
2015
246
2015
247
2015
248
2015
249
2016
250
2016
De Rode Ridder Tijdsmoijn 226-250
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Johan en Indigo krijgen in de Ardennen, ten zuiden van het kasteel van Horst, te maken met een bende als wolven verklede schurken, een slotheer die tuk is op rijkdom en feestjes en een dorp vol bijgelovige boeren waar alle kinderen tussen vier en veertien jaar zijn verdwenen. Johan verbindt alle puntjes.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Voor zij die de techniek van Karel Biddeloo missen, is er het vleugje nostalgie door het gebruik van een foto. Het cijfer 3, een mystiek object en Baalfemort, de nieuwe helper van een zeer vurige Demoniah, stelen de show.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
De bloedmooie, rosse nimf Nimue verleidt Merlijn, die toch nog altijd liever met zijn neus tussen de boeken zit, en de drie laffe, domme, schelmachtige metselaars Pringle, Potts en Piper stelen de show. Grappig of irritant? Dat maakt de lezer uit. Johan zit er alleszins mee opgescheept bij zijn onderzoek naar ontvoerde metselaars die aan een reuzebouwsel moeten werken.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
In het oude China is Johan op weg naar Marco Polo om weer thuis te kunnen geraken. Opmerkelijk: het hele verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Tseng Chia Hui die "Jo-Han" een lift geeft. Samen ontmoeten ze ook nog een broer en zus die het met de wrede Kong aan de stok krijgen. Er wordt veel martial arts bedreven en gevochten met zwaarden, een zilverspeer en stokken. Ook ninja's (nochtans uit Japan) duiken op. De titel De Vreemdeling, met daaronder de Chinese tekens voor die titel op de cover, slaat op Johan.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
Na Johans avonturen in China verzeilen de Rode Ridder, Merlijn, Yorimoto en een paar zeevaarders in de Thaise jungle. Daar krijgen ze te maken met piraten en bloedmooie — ook wel bloeddorstige — Amazones. Terwijl Johan zich aan de zijde schaart van de vrouwen, voert Yorimoto zijn eigen guerrillaoorlog.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Nadat Claus D. Scholz de voorgaande drie albums diende te schrijven door privéaangelegenheden bij Martin Lodewijk neemt deze laatste weer het scenario voor zijn rekening. Dat doet hij met een verhaal over een babyverwisseling en een vileine vroedvrouw. Een prettig weerzien is het met ridder Bardolf van Dardemont uit deel 80, De Schildknaap. Dat weerzien mondt uit in een godsgericht waarbij beide ridders tegen elkaar moeten strijden. En ze zijn aan elkaar gewaagd!
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
Terwijl koning Arthur ten strijde trekt tegen een vijandelijke mogendheid onder leiding van een van kop tot teen in harnas getooide onbekende, is Merlijn op het paradijselijke Inis Witrin (een van de eilanden van het mythische Avalon) beland. Ook Johan reist 'm achterna om het samen met de negen bevallige dochters van de plaatselijke koning op te nemen tegen een grotesk monster. Uit de extra pagina's in de luxe-editie leren we dat Claus D. Scholz' Nederlands niet al te fameus is. De teksten worden achteraf door een redacteur nagelezen en bijgewerkt. Over de soms te grote of te kleine tekstballonen in vorige albums gaf Martin Lodewijk ons bij het vorige album dit als uitleg: "Maar ik moet wel kwijt dat Claus geen schuld heeft (althans nauwelijks) aan verkeerd geproportioneerde balloons. Ik maak krabbels voor de beelden en schets een balloon van de grootte die ik meen nodig te hebben. Je kunt dat zien in de luxe-albums, de grijze reeks zeg maar. De 'vertaling' hiervan in de echte grotere tekening is soms lastig. Te meer omdat ik vaak de dialoog die erin moet later, soms veel later, pas schrijf. En meestal heb ik dan niet Claus' tekening erbij. Om kort te gaan: als er een fout is, ligt die grotendeels bij mij."
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Johan krijgt een makeover van Indigo die zich zelf ook een zwarte haarkleur aanmeet. Een kleurspoeling bezorgt de Rode Ridder het kleur haren dat met zijn bijnaam matcht. Als ridder Amadee Van Bohemen verzoekt hij de gastvrijheid van het kasteel waar hij incognito een onderzoek wil uitvoeren in een zaak met creaturen uit de hel en een tovenaar die van het eeuwige leven geniet zolang hij blijft incarneren in een ander lichaam.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
Een week nadat bekend raakte dat Marc Legendre zich bij het Rode Ridder-team zal vervoegen als extra scenarist voor een verzekerde continuïteit van de reeks verscheen een nieuw album. Daarin wordt Johan verkleind omdat hij met zijn hoofd tegen een magische steen stuikte. Volgens een elfje behoorde dat tot een voorspelling om "de dingen weer recht te zetten". Johan moet een heldedndaad verrichten wil hij zijn normale grootte weer bekomen. Hij helpt drie elfjes waaronder een prinses om haar door een kwaadaardige tovenaar gevangen genomen vader te bevrijden.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk
Johan wordt opgejaagd wild nadat hij Artemis, de godin van de maan en de nacht ontmoette. Om van haar te ontkomen, moet hij de rollen omdraaien en zelf de jager worden.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
Johan redt twee kinderen uit de handen van een ziedende menigte die in hen twee duivelskinderen ziet. Hoe langer Johan vervolgens met hen optrekt, hoe meer hij zich afvraagt welke duistere geheimen de jongen en het meisje met zich meedragen.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
Het vervolg op De Zwarte Narcis. We komen te weten dat Johan zijn witte paard simpelweg Witte noemt. De alweer op wraak beluste Demoniah erkent de gelijkenissen van haarzelf met Isabelle de Lagverre alias de duistere De Zwarte Narcis. Wat zit hier achter? En wat te denken van de biecht van Boris, de trawant van De Zwarte Narcis? Die geheimen worden wellicht nog onthuld in een volgend album. Vanaf dit album worden de luxe-edities niet langer uitgegeven door Standaard Uitgeverij, maar wel door het Nederlandse Stribbel Strips. De gelimiteerde oplage zakt naar 150 exemplaren. Ook de uitvoering wijzigt. De volledige coverafbeelding is weer te zien, enkel de rug is linnen en de extra's (personagestudies, storyboards, coverontwerp) verdwijnen. Bij elke luxe hoort een genummerde en gesigneerde prent.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Marc Legendre
Het eerste scenario van Marc Legendre, ineens het eerste deel van een tweeluik. Johan is in Legendres verhalen nog een ridder van de ronde tafel in dienst van koning Arthur. Hij neemt het in Het Godsgericht onder meer op tegen een poppenspeler, een berentemmer, een leenman en zijn kornuiten. Met Enid, de koningin van het dwergenvolk uit de Nevellanden (zie album 25, Het Rijk van Enid), vist Legendre een personage uit de oude doos op.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Marc Legendre
Het vervolg op Het Godsgericht en slot van het tweeluik. Het verhaal brengt Johan naar de Nevellanden. Met wellicht de meest expliciete uitspraak met dubbele betekenis in de reeks. Uit de mond van een rover die kermishoertje Iudith ontvoert: "Zit niet in over de koude, ik zal met mijn pook wat in je kacheltje roeren om het vuur op te laten laaien".
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
Johan belandt als schipbreukeling in Noord-Amerika bij de indianen nadat hij door Vikingen werd gedwongen mee te varen naar Vinland om er met amper drie schepen een nieuw land te veroveren. Het draait uit op een oorlog tussen indianen, geholpen door de kennis van Johan, en de Vikingen!
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Marc Legendre
In Bretagne wordt Johan uitgenodigd voor het huwelijksfeest van Boidin, de zoon van een molenaar, en de leenvrouw Franseza. Hij is haar vierde echtgenoot en kreeg daarom de bijnaam De Zwarte Weduwe. Boidins dagen zijn geteld. Johan ondervindt het temperament van Franseza pas goed tijdens een worstelpartijtje.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
Twee oude bekenden maken opnieuw hun opwachting: samoerai Yorimoto en zijn vader Kinugasa die in de albums Ninja! en De Schemerzone de booswicht uithing. Merlijn experimenteert wat meer met zijn toverstaf door bomen neer te bliksemen en ermee door tijd en ruimte te reizen om sneller in Nippon (= Japan) te raken. Vooraan het album worden lezers opgeroepen om twee favoriete verhalen van Claus D. Scholz en Martin Lodewijk via deze site te nomineren voor een huldeboek dat in het najaar van 2014 verschijnt naar aanleiding van 55 jaar De Rode Ridder, 65 jaar Scholz en 75 jaar Martin Lodewijk.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Marc Legendre
We zien een paar personages uit De Piraten van Sluis terug. Nieuwkomers zijn pierensteker Wimar en zijn knappe zus Iseka, schipper Oslef en reusachtige zeeduizndpoten. Na afloop zal je meer kunnen vertellen over het Sincfal, tjalken, knarren, prielen, hulken, de muistroom en de hellevliet.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
Min of meer het vervolg van deel 242, De Spookkrijgers, met Johan in het verre Japan in het bijzijn van Merlijn (die last heeft met zijn toverstaf) en Yorimoto. Twee Japanse vrouwen kruisen hun pad, de ene met slechte bedoelingen, de andere met goede. Het wordt een weerzien met oude bekenden. In de luxeversie zien we Johan in een hoekje op de extra pagina's zoals we hem nog nooit zagen: in mangastijl!
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Marc Legendre
Op een van zijn tochten in het immense Kolenwoud (het oerbos dat zich uitstrekte van Brabant tot Picardië — je leert weer wat bij) wordt Johan hartelijk ontvangen op het slot van Belland. Er is reden tot feest want er is een kindje geboren. Maar de pasgeboren zoon wordt ontvoerd. Zigeuners uit de buurt worden verdacht. Maar is het allemaal wel zo eenvoudig als het klinkt? Opmerkelijk in dit album is hoe Johan zich domweg laat verwonden door een zigeunermeisje met een mes. Johan wordt oud.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
Via een magische vortex van Merlijn wordt de reistijd vanuit het Verre Oosten (zie deel 244) drastisch ingekort. Maar Johan en Merlijn belanden niet thuis, wel in het zuiden van Europa. Merlijn vermoedt dat er een reden is waarom ze naar daar zijn gbracht. En of! Door de ontvoering van een dienstmeisje komen Johan en Merlijn in contact met een oude bekende. Merlijn ontpopt zich in dit album als een schalkse grapjas met oog voor vrouwelijke schoonheid. Een oud besje noemt hij "oud wijf" die hij op enigszins vermanende manier aan het spreken wil krijgen.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz
Johan heeft interesse voor dienstmeid Melinda uit het vorige album. Hij raakt slaags met soldaten en met graaf Lagriffe die zichzelf verrijkt door Katharen en vermeende ketters te berechten en te executeren. Ondertussen voeren de drie Furiën uit deel 225 een drievrouwsmissie om van de graaf een klauw met een mysterieuze macht te stelen en onschadelijk te maken.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Peter Van Gucht
Dit is het voorlaatste album van tekenaar Claus D. Scholz die met pensioen gaat. Vanaf nummer 250 wordt De Rode Ridder getekend door de Italiaanse tekenaar Fabio Bono. Terwijl Marc Legendre, die aan boord blijft als scenarist, zich concentreert op een nieuwe aanpak voor de reeks overbrugt Suske en Wiske-scenarist Peter Van Gucht de albums naar deel 250. In Van Guchts eerste Rode Ridder-verhaal bezoekt Johan aan de kusten van Noord-Frankrijk Bernard, een oude strijdmakker die nu als vadsige en aan wijn verslaafde leenheer zijn bevolking met belastingen uitperst. Een groep rebellen met lederen kappen levert strijd tegen heer Bernard. Ondertussen dreigt een inval van Noormannen die een monster vereren.
TEKENINGEN: Claus D. Scholz
SCENARIO: Peter Van Gucht
Op de titelpagina wordt Claus D. Scholz bedankt voor zijn jarenlange inzet en toewijding. Op de laatste pagina wordt vooruitgeblikt naar deel 250, het eerste album van Fabio Bono en Marc Legendre. In De Satansvrucht is Johan ook al te zien met baardje en snor en met sjofele gewaden. Hij redt Anat uit de klauwen van grijpgrage soldaten. Anat stelt zich voor als de de dochter van de graaf van Seklin. In werkelijkheid stuurde Bahaal haar op pad om Johan voor eens en altijd uit de weg te ruimen. Er is een speciale band tussen Anat en Bahaal en dat is nog lang niet de enige verrassing waarmee het verhaal wordt afgesloten. Een vervolg is niet uit te sluiten...
TEKENINGEN: Fabio Bono
SCENARIO: Marc Legendre
Een vernieuwing over de hele lijn: tekeningen, verhaalaanpak, inkleuring, formaat (hoger dan de vorige albums),... De Italiaanse tekenaar Fabio Bono tekent voortaan de reeks op scenario van Marc Legendre die Johan een post-traumatisch oorlogsverleden als Kruisvaarder meegeeft. In de nieuwe, negendelige cyclus, waarvan de eerste twee albums een afgerond geheel vormen en de daaropvolgende albums afzonderlijk zijn te lezen, is er een rode draad waarin Johan op vraag van Merlijn het nieuwe personage Allis (alias de uitverkorene) naar Camelot moet brengen. Standaard Uitgeverij wilde van Johan vooral "een man van vlees en bloed en geloofwaardig als middeleeuwse ridder, dus minder afgeborsteld" maken. De lancering van dit album ging gepaard met een mediacampagne. Kort voor de release was de nieuwe Johan al te zien op de jaarlijkse sticker van het Rode Kruis Vlaanderen.