TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk |
Johan
en Indigo krijgen in de Ardennen, ten zuiden van het kasteel
van Horst, te maken met een bende als wolven verklede schurken,
een slotheer die tuk is op rijkdom en feestjes en een dorp
vol bijgelovige boeren waar alle kinderen tussen vier en veertien
jaar zijn verdwenen. Johan verbindt alle puntjes. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk |
Voor
zij die de techniek van Karel Biddeloo missen, is er het vleugje
nostalgie door het gebruik van een foto. Het cijfer 3, een
mystiek object en Baalfemort, de nieuwe helper van een zeer
vurige Demoniah, stelen de show. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz |
De
bloedmooie, rosse nimf Nimue verleidt Merlijn, die toch nog
altijd liever met zijn neus tussen de boeken zit, en de drie
laffe, domme, schelmachtige metselaars Pringle, Potts en Piper
stelen de show. Grappig of irritant? Dat maakt de lezer uit.
Johan zit er alleszins mee opgescheept bij zijn onderzoek
naar ontvoerde metselaars die aan een reuzebouwsel moeten
werken. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz |
In
het oude China is Johan op weg naar Marco Polo om weer thuis
te kunnen geraken. Opmerkelijk: het hele verhaal wordt verteld
vanuit het standpunt van Tseng Chia Hui die "Jo-Han"
een lift geeft. Samen ontmoeten ze ook nog een broer en zus
die het met de wrede Kong aan de stok krijgen. Er wordt veel
martial arts bedreven en gevochten met zwaarden, een zilverspeer
en stokken. Ook ninja's (nochtans uit Japan) duiken op. De
titel De Vreemdeling, met daaronder de Chinese tekens
voor die titel op de cover, slaat op Johan. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz |
Na
Johans avonturen in China verzeilen de Rode Ridder, Merlijn,
Yorimoto en een paar zeevaarders in de Thaise jungle. Daar
krijgen ze te maken met piraten en bloedmooie — ook
wel bloeddorstige — Amazones. Terwijl Johan zich aan
de zijde schaart van de vrouwen, voert Yorimoto zijn eigen
guerrillaoorlog. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk |
Nadat
Claus D. Scholz de voorgaande drie albums diende te schrijven
door privéaangelegenheden bij Martin Lodewijk neemt
deze laatste weer het scenario voor zijn rekening. Dat doet
hij met een verhaal over een babyverwisseling en een vileine
vroedvrouw. Een prettig weerzien is het met ridder Bardolf
van Dardemont uit deel 80, De Schildknaap. Dat weerzien
mondt uit in een godsgericht waarbij beide ridders tegen elkaar
moeten strijden. En ze zijn aan elkaar gewaagd! |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz |
Terwijl
koning Arthur ten strijde trekt tegen een vijandelijke mogendheid
onder leiding van een van kop tot teen in harnas getooide
onbekende, is Merlijn op het paradijselijke Inis Witrin (een
van de eilanden van het mythische Avalon) beland. Ook Johan
reist 'm achterna om het samen met de negen bevallige dochters
van de plaatselijke koning op te nemen tegen een grotesk monster.
Uit de extra pagina's in de luxe-editie leren we dat Claus
D. Scholz' Nederlands niet al te fameus is. De teksten worden
achteraf door een redacteur nagelezen en bijgewerkt. Over
de soms te grote of te kleine tekstballonen in vorige albums
gaf Martin Lodewijk ons bij het vorige album dit als uitleg:
"Maar ik moet wel kwijt dat Claus geen schuld heeft (althans
nauwelijks) aan verkeerd geproportioneerde balloons. Ik maak
krabbels voor de beelden en schets een balloon van de grootte
die ik meen nodig te hebben. Je kunt dat zien in de luxe-albums,
de grijze reeks zeg maar. De 'vertaling' hiervan in de echte
grotere tekening is soms lastig. Te meer omdat ik vaak de
dialoog die erin moet later, soms veel later, pas schrijf.
En meestal heb ik dan niet Claus' tekening erbij. Om kort
te gaan: als er een fout is, ligt die grotendeels bij mij." |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk |
Johan
krijgt een makeover van Indigo die zich zelf ook een zwarte
haarkleur aanmeet. Een kleurspoeling bezorgt de Rode Ridder
het kleur haren dat met zijn bijnaam matcht. Als
ridder Amadee Van Bohemen verzoekt hij de gastvrijheid van
het kasteel waar hij incognito een onderzoek wil uitvoeren
in een zaak met creaturen uit de hel en een tovenaar die van
het eeuwige leven geniet zolang hij blijft incarneren in een
ander lichaam. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz |
Een
week nadat bekend raakte dat Marc Legendre zich bij het
Rode Ridder-team zal vervoegen als extra scenarist voor
een verzekerde continuïteit van de reeks verscheen een
nieuw album. Daarin wordt Johan verkleind omdat hij met zijn
hoofd tegen een magische steen stuikte. Volgens een elfje
behoorde dat tot een voorspelling om "de dingen weer
recht te zetten". Johan moet een heldedndaad verrichten
wil hij zijn normale grootte weer bekomen. Hij helpt drie
elfjes waaronder een prinses om haar door een kwaadaardige
tovenaar gevangen genomen vader te bevrijden. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Martin Lodewijk |
Johan
wordt opgejaagd wild nadat hij Artemis, de godin van de maan
en de nacht ontmoette. Om van haar te ontkomen, moet hij de
rollen omdraaien en zelf de jager worden. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz |
Johan
redt twee kinderen uit de handen van een ziedende menigte
die in hen twee duivelskinderen ziet. Hoe langer Johan vervolgens
met hen optrekt, hoe meer hij zich afvraagt welke duistere
geheimen de jongen en het meisje met zich meedragen. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz |
Het
vervolg op De Zwarte Narcis. We komen te weten dat
Johan zijn witte paard simpelweg Witte noemt. De alweer op
wraak beluste Demoniah erkent de gelijkenissen van haarzelf
met Isabelle de Lagverre alias de duistere De Zwarte Narcis.
Wat zit hier achter? En wat te denken van de biecht van Boris,
de trawant van De Zwarte Narcis? Die geheimen worden wellicht
nog onthuld in een volgend album. Vanaf dit album worden de
luxe-edities niet langer uitgegeven door Standaard Uitgeverij,
maar wel door het Nederlandse Stribbel Strips. De gelimiteerde
oplage zakt naar 150 exemplaren. Ook de uitvoering wijzigt.
De volledige coverafbeelding is weer te zien, enkel de rug
is linnen en de extra's (personagestudies, storyboards, coverontwerp)
verdwijnen. Bij elke luxe hoort een genummerde en gesigneerde
prent. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Marc Legendre |
Het
eerste scenario van Marc Legendre, ineens het eerste deel
van een tweeluik. Johan is in Legendres verhalen nog een ridder
van de ronde tafel in dienst van koning Arthur. Hij neemt
het in Het Godsgericht onder meer op tegen een poppenspeler,
een berentemmer, een leenman en zijn kornuiten. Met Enid,
de koningin van het dwergenvolk uit de Nevellanden (zie album
25, Het Rijk van Enid), vist Legendre een personage
uit de oude doos op. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Marc Legendre |
Het
vervolg op Het Godsgericht en slot van het tweeluik.
Het verhaal brengt Johan naar de Nevellanden. Met wellicht
de meest expliciete uitspraak met dubbele betekenis in de
reeks. Uit de mond van een rover die kermishoertje Iudith
ontvoert: "Zit niet in over de koude, ik zal met mijn
pook wat in je kacheltje roeren om het vuur op te laten laaien". |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz |
Johan
belandt als schipbreukeling in Noord-Amerika bij de indianen
nadat hij door Vikingen werd gedwongen mee te varen naar Vinland
om er met amper drie schepen een nieuw land te veroveren.
Het draait uit op een oorlog tussen indianen, geholpen door
de kennis van Johan, en de Vikingen! |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Marc Legendre |
In
Bretagne wordt Johan uitgenodigd voor het huwelijksfeest van
Boidin, de zoon van een molenaar, en de leenvrouw Franseza.
Hij is haar vierde echtgenoot en kreeg daarom de bijnaam De
Zwarte Weduwe. Boidins dagen zijn geteld. Johan ondervindt
het temperament van Franseza pas goed tijdens een worstelpartijtje. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz |
Twee
oude bekenden maken opnieuw hun opwachting: samoerai Yorimoto
en zijn vader Kinugasa die in de albums Ninja! en
De Schemerzone de booswicht uithing. Merlijn experimenteert
wat meer met zijn toverstaf door bomen neer te bliksemen en
ermee door tijd en ruimte te reizen om sneller in Nippon (=
Japan) te raken. Vooraan het album worden lezers opgeroepen
om twee favoriete verhalen van Claus D. Scholz en Martin Lodewijk
via deze
site te nomineren voor een huldeboek dat in het najaar
van 2014 verschijnt naar aanleiding van 55 jaar De Rode
Ridder, 65 jaar Scholz en 75 jaar Martin Lodewijk. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Marc Legendre |
We
zien een paar personages uit De Piraten van Sluis
terug. Nieuwkomers zijn pierensteker Wimar en zijn knappe
zus Iseka, schipper Oslef en reusachtige zeeduizndpoten. Na
afloop zal je meer kunnen vertellen over het Sincfal, tjalken,
knarren, prielen, hulken, de muistroom en de hellevliet. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz |
Min
of meer het vervolg van deel 242, De Spookkrijgers,
met Johan in het verre Japan in het bijzijn van Merlijn (die
last heeft met zijn toverstaf) en Yorimoto. Twee Japanse vrouwen
kruisen hun pad, de ene met slechte bedoelingen, de andere
met goede. Het wordt een weerzien met oude bekenden. In de
luxeversie zien we Johan in een hoekje op de extra pagina's
zoals we hem nog nooit zagen: in mangastijl! |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Marc Legendre |
Op
een van zijn tochten in het immense Kolenwoud (het oerbos
dat zich uitstrekte van Brabant tot Picardië — je
leert weer wat bij) wordt Johan hartelijk ontvangen op het
slot van Belland. Er is reden tot feest want er is een kindje
geboren. Maar de pasgeboren zoon wordt ontvoerd. Zigeuners
uit de buurt worden verdacht. Maar is het allemaal wel zo
eenvoudig als het klinkt? Opmerkelijk in dit album is hoe
Johan zich domweg laat verwonden door een zigeunermeisje met
een mes. Johan wordt oud. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz |
Via
een magische vortex van Merlijn wordt de reistijd vanuit het
Verre Oosten (zie deel 244) drastisch ingekort. Maar Johan
en Merlijn belanden niet thuis, wel in het zuiden van Europa.
Merlijn vermoedt dat er een reden is waarom ze naar daar zijn
gbracht. En of! Door de ontvoering van een dienstmeisje komen
Johan en Merlijn in contact met een oude bekende. Merlijn
ontpopt zich in dit album als een schalkse grapjas met oog
voor vrouwelijke schoonheid. Een oud besje noemt hij "oud
wijf" die hij op enigszins vermanende manier aan het
spreken wil krijgen. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Claus D. Scholz |
Johan
heeft interesse voor dienstmeid Melinda uit het vorige album.
Hij raakt slaags met soldaten en met graaf Lagriffe die zichzelf
verrijkt door Katharen en vermeende ketters te berechten en
te executeren. Ondertussen voeren de drie Furiën uit
deel 225 een drievrouwsmissie om van de graaf een klauw met
een mysterieuze macht te stelen en onschadelijk te maken. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Peter Van Gucht |
Dit
is het voorlaatste album van tekenaar Claus D. Scholz die
met pensioen gaat. Vanaf nummer 250 wordt De Rode Ridder
getekend door de Italiaanse tekenaar Fabio Bono. Terwijl
Marc Legendre, die aan boord blijft als scenarist, zich concentreert
op een nieuwe aanpak voor de reeks overbrugt Suske en
Wiske-scenarist Peter Van Gucht de albums naar deel 250.
In Van Guchts eerste Rode Ridder-verhaal bezoekt
Johan aan de kusten van Noord-Frankrijk Bernard, een oude
strijdmakker die nu als vadsige en aan wijn verslaafde leenheer
zijn bevolking met belastingen uitperst. Een groep rebellen
met lederen kappen levert strijd tegen heer Bernard. Ondertussen
dreigt een inval van Noormannen die een monster vereren. |
|
TEKENINGEN:
Claus D. Scholz
SCENARIO: Peter Van Gucht |
Op
de titelpagina wordt Claus D. Scholz bedankt voor zijn jarenlange
inzet en toewijding. Op de laatste pagina wordt vooruitgeblikt
naar deel 250, het eerste album van Fabio Bono en Marc Legendre.
In De Satansvrucht is Johan ook al te zien met baardje
en snor en met sjofele gewaden. Hij redt Anat uit de klauwen
van grijpgrage soldaten. Anat stelt zich voor als de de dochter
van de graaf van Seklin. In werkelijkheid stuurde Bahaal haar
op pad om Johan voor eens en altijd uit de weg te ruimen.
Er is een speciale band tussen Anat en Bahaal en dat is nog
lang niet de enige verrassing waarmee het verhaal wordt afgesloten.
Een vervolg is niet uit te sluiten... |
|
TEKENINGEN:
Fabio Bono
SCENARIO: Marc Legendre |
Een
vernieuwing over de hele lijn: tekeningen, verhaalaanpak,
inkleuring, formaat (hoger dan de vorige albums),... De Italiaanse
tekenaar Fabio Bono tekent voortaan de reeks op scenario van
Marc Legendre die Johan een post-traumatisch oorlogsverleden
als Kruisvaarder meegeeft. In de nieuwe, negendelige cyclus,
waarvan de eerste twee albums een afgerond geheel vormen en
de daaropvolgende albums afzonderlijk zijn te lezen, is er
een rode draad waarin Johan op vraag van Merlijn het nieuwe
personage Allis (alias de uitverkorene) naar Camelot moet
brengen. Standaard Uitgeverij wilde van Johan vooral "een
man van vlees en bloed en geloofwaardig als middeleeuwse ridder,
dus minder afgeborsteld" maken. De lancering van dit
album ging gepaard met een mediacampagne. Kort voor de release
was de nieuwe Johan al te zien op de jaarlijkse sticker van
het Rode Kruis Vlaanderen. |
|