151
1994
152
1994
153
1995
154
1995
155
1995
156
1995
157
1996
158
1996
159
1996
160
1996
161
1997
162
1997
163
1997
164
1997
165
1997
166
1998
167
1998
168
1998
169
1998
170
1998
171
1999
172
1999
173
1999
174
1999
175
1999
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
In Mysterie op Ararat vertrekt Johan voor de laatste keer vanuit Horst op avontuur, ditmaal om de Ark van Noach te zoeken. In dit verhaal speelt trouwens ook de hond Darko mee, gemodelleerd naar Biddeloos eigen hond die naar dezelfde naam luisterde.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
In Lyonesse laat Johan Horst voorlopig voor wat het is want hij wordt door Merlijn terug naar Brittannië geroepen. Tot zijn grote verrassing blijkt dat koning Arthur en zijn gemalin Guinevere nog leven. Maar het zijn slechts pionnen in alweer een snood plan van Bahaal. Lancelot en Gawan (De Zwarte Roos) zijn ook weer van de partij.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Waarin Johan de dubbelganger van Merlijn afgrijselijk doet verbranden en Guinevere in Lancelot de passie doet ontbranden.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De nieuwe Arthur-cyclus still going strong.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Terwijl een poging wordt ondernomen om de Heilige Graal te bemachtigen, laat Demoniah zich weer zien. Da's alweer geleden van De Bierkoning (deel 148).
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Bij deze is het Johans taak om de Graal te vinden.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Slot van de tweede Arthur-cyclus.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Van Britannië gaat het naar Bou-Aktharn, een Noord-Afrikaanse havenstad. Ook schildknaap Chuk is weer van de partij. Er wordt tevens gekoketteerd met het drankje Tchampeen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Opnieuw op Vlaamse bodem, meerbepaald het Scheldeland.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Samen met de kruisvaarders van Gonzaga de Eénoog, grootkonstabel van de tempeliers, krijgt Johan in Ethiopië te kampen met een Zandspook (een reusachtige sprinkhaan) en de welgevormde koningin van Sjeba met gouden masker.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Na enkele eeuwen opgesloten te zitten, weet de Obscurant (een nieuwe te duchten vijand) zich te bevrijden uit de crypte waarin hij zat opgesloten. Gelukkig is daar Galaxa om op tijd in te grijpen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De synopsis voor dit verhaal stelde Karel Biddeloo al eens voor aan Willy Vandersteen, maar hij zag een verhaal over een mensenjacht absoluut niet zitten. Enkele jaren na Vandersteens dood rakelde Biddeloo het verhaal alsnog op.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Vanaf dit album moest Karel Biddeloo in opdracht van Standaard Uitgeverij het aantal pagina's terugdringen van 34 naar 30 pagina's. Maar dat levert geen tijdwinst op want voortaan moesten er ook zes in plaats van vier albums per jaar verschijnen. Gekkenwerk. En dat begon je danig te merken aan de kwaliteit van teken- en scenariowerk. Galaxa in volle wapenuitrusting is dan weer een belevenis om te aanschouwen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Eerste deel van een tweeluik dat een dieptepunt is in de reeks. Johan komt in het mythische Atlantis terecht. Het is een hoogtechnologische beschaving waar hij met zijn zwaard niet veel kan uitrichten. Johan ondergaat dit verhaal vrij passief: de ruimteschepen, laserwapens, bommen en ander modern tuig zijn een stapje te hoog voor hem.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De kwaliteit van de Atlantis-cyclus was er de oorzaak van dat de voorpublicatie in Het Nieuwsblad en De Standaard zou stoppen na het latere verhaal Fata Morgana (deel 168) . Dit had vrij zware gevolgen, aangezien daarmee een belangrijke motor voor de promotie was weggevallen. De verkoopcijfers van de reeks begonnen vanaf nu te tanen. Biddeloo weet de daling van de verkoopcijfers echter aan de opkomst van computergames waar de jeugd volgens hem meer interesse voor had.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Met minder details komt Biddeloo er ook in zijn in China gelokaliseerde verhaal. De inkleuring is vlakker geworden en leijker dan ooit. De fotokopieermachine draait overuren.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Vervolg en slot van het tweeluik.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
En nu is Johan weer terug te vinden in het graafschap Tripoli in Syrië, maar vanaf het einde van het verhaal niet langer als voorpublicatie in de kranten Het Nieuwsblad en De Standaard.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Hannelore Vantieghem hervat haar job als inkleurster. De Maangodin mag gezien worden. Met Belluna speelt Johan een spelletje. Hij gebruikt daarvoor zijn verleidingstechnieken die hij dus toch blijkt te hebben.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Een boom — jawel, een boom! — zaait angst bij de bewoners van een uitgestrekt woud. Het is ook de schuilplaats van een overleden gewaande struikrover.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Een kleine rondleiding in de hel aan het begin van het verhaal maakt duidelijk dat Bahaal het niet slecht heeft getroffen op zijn troon waar halfnaakte deernes rond kronnkelen en van hun wijnbekers nippen. Demoniah komt er voor een Helse Tuchtraad. Het leidt als vanouds naar een clash tussen goed en licht, tussen Bahaal en Demoniah versus Galaxa en Johan.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
In een moerasgebied houden zich de Heksenmeester Basilius en zijn twaalf handlangsters schuil. Basilius verandert zijn naam in Dom Perinjon vooraleer hij de Duistere Meester oproept die hen opdraagt angst, terreur en chaos (the usual stuff, kortom) te zaaien in het rijk van Carolus.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Een nieuw begin voor de reeks. Karel Biddeloo besluit andermaal om verhalen te bedenken rond koning Arthur en laat Merlijn snuffelen in zijn kronieken zodat de glorieperiode van de Ronde Tafel en diens ridders lan herleven. Terug naar het verleden dus.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Urssla Ludmark helpt een handje bij het inkten van het verhaal dat Lancelot opvoert als erfgenaam van zijn zieke en straks dode vader. Twee jaloerse neven en Lancelots jeugdliefde Vermeille spannen tegen hem samen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Urssla nog steeds mee aan de inktpot. Kerwyn de Magiër laat van zich horen, evenals de Naamloze Ridder die van Kerwyn de naam Niemand krijgt. In feite gaat het om niemand minder dan Bahaal die nog de duistere magiër van weleer moet worden.


176
1999
177
2000
178
2000
179
2000
180
2000
181
2000
182
2000
183
2001
184
2001
185
2001
186
2001
187
2001
188
2001
189
2002
190
2002
191
2002
192
2002
193
2002
194
2002
195
2003
196
2003
197
2003
198
2003
199
2003
200
2003
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
In Mysterie op Ararat vertrekt Johan voor de laatste keer vanuit Horst op avontuur, ditmaal om de Ark van Noach te zoeken. In dit verhaal speelt trouwens ook de hond Darko mee, gemodelleerd naar Biddeloos eigen hond die naar dezelfde naam luisterde.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De bewuste veldtocht is nodig om een verbond van Scoten en Picten het hoofd te bieden. Koning Arthur en zijn leger overwinnen uiteraard.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Met Johan praktisch het hele album in monnikspij. En we maken kennis met zuster Angelina alias Azizah, de dochter van Kerwyn.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De rol van Azizah wordt verder uitgediept en Johan vermoedt in Lodogran een verrader, maar kan dat niet hard maken. De Nachtridders zijn een tegenorde voor de ridders van de Ronde Tafel.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De onoverwinnelijke bijl van de Vikinghoofdman speelt ook een rol in het album De Wraak van de Wuiten uit de reeks Waterland van Jeff Broeckx en Marc Legendre. Hoewel een zoveelste verhaal op rij dat is te situeren in de cyclus met de kronieken van Merlijn, speelt zich dit op en naast de Schelde af.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johan beleeft een sprookje uit Duizend-en-Een Nacht met Aladdin en zijn magische toverlamp en ook een levende mummie. Maar hij voelt zich gevangen als in een gouden kooi in een paleis waar een knappe djinn over hem waakt. Haar vele transformaties in om ter mooiste gedaantes kan de ridder niet schelen. Hij wil in de eerste plaats zijn zwaard terug.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Azizah wordt door haar vader opnieuw tot leven gewekt. Op het einde doet Johan een beroep op haar goedheid, maar kan haar net niet overhalen om naar Camelot mee te gaan. De liefde voor haar vader gaat voor. Toch laat ze Johan en de anderen uit het moeras ontsnappen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Op het domein van Drakesteyn staat Johan tegenover het Veemgericht dat het gemunt hefet op de adel.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Enkele Berserkers kwamen al eens voor in oudere verhalen, maar niet in grote getale zoals in dit album. Er wordt ook nu weer driftig gebeten in schilden. Koning Bjoldorkk wordt ontboden op het kasteel van Blackstone waar Kerwyn en Niemand wonen. Bjoldorkk werd met zijn krijgers door Kerwyn ontboden om terreur te zaaien. Bjoldorkk hefet tevens zijn knappe dochter (die op zoek is naar een geschikte man) meegenomen. Een aartslelijke vleermuis vergiftigt Merlijn die gered wordt door Walunda de heks, de grote jeugdliefde van Merlijn.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Dit avontuur speelt zich af in het jaar 1000 aan de Vlaamse kust.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Zonder melding te maken van de kronieken van Merlijn, is dit een vervolg op deel 185. Maar het jaar is nu 1100 en we bevinden ons in Koksijde.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Hoewel hij in De Lamp van Aladdin zelf al eens in een monsterlijk grote gestalte anderen bang maakte, moet Johan nu zelf rennen voor een gigantische vrouw. Dit album wordt algemeen beschouwd als het slechtste in de reeks, wellicht ook omdat hierin de ongelooflijk vergezochte identiteit van Kerwyn wordt onthuld.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo / Dirk Biddeloo
Karel kreeg hulp van zijn broer Dirk voor het scenario waarin diverse monsters de bovenhand nemen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Een pur sang horrorverhaal met vampieren zonder dat het niveau van Vrykolakas wordt behaald. Nosferatu lijkt inderdaad erg op de gelijknamige vampier uit de stokoude zwart-witfilm.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De kronieken van Merlijn zijn inmiddels afgelopen. Onze held is weer een zwerver zonder vaste stek in Camelot of Horst. Hij is deze keer terug te vinden in het verre oosten.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Opnieuw op Vlaamse bodem, meerbepaald in Schoten. De Riddershoeve bestaat echt en plaatste na verschijning van het album een heus Rode Ridder-menu op de kaart.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Sicilië. Johan en de onbetrouwbare Radjar werken aanvankelijk samen om een verschrikkelijk wapen te zoeken. De Carthagers gebruikten de grote holle spiegel al om de vloot van hun vijanden, de Romeinen, in brand te steken.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Met Jeela, een berberprirnses en dochter van berberhoofdman Djarnac uit het vorige deel, is Johan op zoek naar een verborgen schat die nog toebehoorde aan Hannibal, de befaamde legeraanvoeder uit Carthago.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Voor de tweede keer in zijn bestaan, na Het Sprekende Zwaard, kruist een golem Johans pad. Maar deze keer wel in Praag waar de verhalen over de golem ontstonden.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo / Martin Hofman
Het idee voor dit verhaal werd geleverd door Martin Hofman die als websitebeheerder van de vroegere Rode Ridder-fansite dichtbij Karel Biddeloo stond. Beide heren hadden ook een Scandinavische vrouw. Olavinlinna speelt zich af in Finland. Een subtiele verandering op de cover is het nieuwe logo van Standaard Uitgeverij.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Na een avontuur in een ver oostelijk gebied, belooft Johan om Irina, een vroeger lid van de bende van de Bergkoning, mee te nemen om de wijde wereld in te trekken. Wat hij dan ook doet.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Geen spoor van Irina meer. Johan maakt deel uit van een bont gezelschap van zeven helden uit alle uithoeken van de bekende wereld en komt weer in aanvaring met Kerwyn. De vuurspuwende baozooka van oosterling Woe-Li en de raket waarmee Kerwyn verdwijnt, trekken de aandacht.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johan in zuidelijk Afrika waar een middeleeuwer doorgaans nooit kwam. Rachel Van Dyck is de nieuwe inkleurster, toch voor één album. Ze verving eventjes Hannelore Vantieghem.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Goed geraden, Loch Ness speelt zich af op Schotse bodem. Het bijhorende monster (in tweevoud dan nog) ontbreekt niet.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Jubileumalbum met gouden cover waarin de bekendste personages uit de reeks een rol hebben, hoe klein het ook mag zijn. Een glansrol is er voor Galaxa en Ishtar die op de laatste pagina nog Johan aan elkaar doorgeven bij het afscheidnemen met een klinkende kus. De inkleuring gebeurt nu anoniem door "Standaard Uitgeverij".