101
1982
102
1983
103
1983
104
1983
105
1983
106
1983
107
1984
108
1984
109
1984
110
1984
111
1985
112
1985
113
1985
114
1985
115
1985
116
1986
117
1986
118
1986
119
1986
120
1987
121
1987
122
1987
123
1987
124
1987
125
1988
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Het verhaal leest als een onvervalste western met de Scharlaken Brigade als cavalerie, een schout als sheriff; een kerkerwagen als belaagde postkoets, nomaden als indianen en ook nog een groep bandieten te paard als extraatje die hun leider willen bevrijden.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Opnieuw monsters met de Ghüüls en de buitenaardse Ürmürmürr, maar ook met de twee fraaie zusjes Abigaïl en Aylill (deze laatste verrassend zonder trema in de naam).
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De Mellivora's (hertachtigen met vleugels die dus kunnen vlegenb) zijn de inzet van een jachtpartij.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
In het pantheon met monsters in De Rode Ridder heeft de Monsterman beslist een streepje voor. De tweelingzusjes Saskia en Sigrid zijn dan weer rechtstreeks gebaseerd op Marilyn Monroe.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Het laatste album in zwart-wit.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Eindelijk erkenning! Niet alleen verschijnt de serie vanaf nu in kleur (hoewel Willy Vandersteen vond dat de verkoop hoofdzakelijk steunt op impulsaankloop en een album bijgevolg niet te duur mag zijn), maar Karel Biddeloo wordt nu ook als auteur vermeld... op een van de laatste bladzijden in een colofon met kleine letters. De blauwe kleur van de cover vertoont een verloop en is dus niet effen blauw. De backcover is volledig vernieuwd. Naast Johan prijken ook nog Galaxa, Merlijn en Bahaal en er zijn drie wapens en een vernieuwd wapenschild te zien. Van dit album verschijnt ook de enige Engelse vertaling, nu een moeilijk te vinden album.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Voortaan met grijze cover en een extra versiering rond de witte kaderrand.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Bij de eerste druk hoort een 45-toerenplaatje met daarop een Rode Ridder-lied. Johan te paard op het titelblad is nu ingekleurd en eronder staat vermeld dat Karel Biddeloo verantwoordelijk is voor de tekeningen en het scenario. Ondertussen is ook begonnen met het inkleuren van oudere albums. Als eerste viel De Duistere Bondgenoot (deel 84) die eer te beurt.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
In de maalstroom van de gelijknamige verfilming door Hugo Claus van het boek van Hendrik Conscience doet ook Johan zijn deel in de Guldensporenslag. Maar dit album is tevens een mijlpaal omdat Demoniah er voor het eerst in opduikt. Het wordt snel duidelijk dat zij haar looks ontleent van de Italiaanse actrice Sophia Loren.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Met weer eens een nieuw specimen uit het blik 'monsters uit de zee'.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Op Japanse bodem leidt het tot een weerzien met Yorimoto, Merlijn, Demoniah en Galaxa. Demoniah daagt Galaxa op het einde uit voor een duel met gelijke wapens waar toverkracht niet van tel is. Dat kan in de Schemerzone. De ninja zullen nog meermaals hun martial arts demonstereren in dit en latere albums.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Waarin alles leidt naar een catfight tussen de twee dames die het vaakst Johans pad kruisen. Een overwonnen en vastgebonden Demoniah doet poeslief tegen Johan, maar de ridder bougeert niet. Op het einde sterft Merlijn waarop Galaxa een inbreuk doet op de kosmische wetten.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
The story continues in het moeilijk bereikbare Nirwana in het Tibetaanse hooggebergte. De stad is de inzet tussen de goede en duistere krachten.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Met zowat het meest angstaanjagende monster ooit in stripland opgevoerd, de vampier Vrykolakas. De plot is grotendeels gebaseerd op de film The Keep uit 1983 naar het gelijknamige boek van F. Paul Wilson dat vertaald werd als De Vesting.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
We mogen nu ook weten wie de inkleuring voor haar rekening neemt door een vermelding van de naam op het titelblad. In dit geval is dat Marita Bayens, verbonden aan Studio Vandersteen. In het verhaal draaft Johan rond in China en komt onder meer een gigantische spinachtige tegen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Onvergetelijk als het eerste album waarin frontaal een koppel blote borsten te zien is. De draagster ervan is keizerin Amargith uit het hoge noorden. Zelfs Humo schrijft er in die tijd ene artikel over. Jaren later spreekt men er nog over... zie je wel, nu doen we het weer! Tevens het eerste deel van een steengoeie trilogie.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Met een omhelzing en een innige kus neemt Johan afscheid van keizerin Amargith, maar het verhaal loopt verder.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Demoniah doet zichzelf als slachtoffer voor en Johan kan het niet helpen haar te redden. Van die wetenschap maakt Demoniah misbruik om het op een rondje verleiding met subtiele aanrakingen te zetten. Het wordt nog gezellig tussen de twee, maar Johan blijf op zijn hoede. Hij heeft ook wel door wat ze van plan is. Toch redt hij haar een tweede keer en wordt daarvoor lieflijk bedankt. Na haar zoveelste vermeende dood vraagt Johan zich vol verlangen af of hij haar ooit zal weerzien.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Verhaal met een groot detectivegehalte, al blijft fantasy en horror om de hoek piepen. De nar Urban is gebaseerd op Urbanus die foto's aan Biddeloo uitleent. De komiek verwacht eerder een gedrongen kereltje in plaats van het redelijk stoere uiterlijk dat hij door Biddeloo toebedeelt krijgt. Hannelore Vantieghem wisselt Marita Bayens af als inkleurster.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johan blijft na afloop van het avontuur nog een paar weken hangen, maar uiteindelijk lonkt de horizon toch weer en staat hij klaar om te vertrekken. Chrysotis vertrouwt hem op dat moment toe dat ze nu weet dat haar ras zal blijven voortbestaan. Heeft hij intussentijd echt kindjes weten te maken bij de waternimf?
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johan komt in aanvaring met de geke geleerde Alberstein wiens naam en uiterlijk duidelijk doen denken aan Albert Einstein, maar door zijn bezigheden ook aan Frankenstein. Hij is de uitvinder van magnifiek opererende automaten, de een (Aelia) al wat mooier dan de ander (Beyre).
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Er wordt echt Zweeds gesproken door de Vikingen. Mooi meegenomen als je als auteur getrouwd bent met een Zweedse. Urssla Lundmark, want zo heet ze, is vanaf dit deel ook officieel de nieuwe inkleurster van de reeks. In werkelijkheid neemt Biddeloo het zekere voor het onzekere en doet hij dat zelf want Urssla is nog niet bedreven in het inkleuren. Na enkele albums neemt zij het inkleurwerk volledig van hem over. En zo blijft de volledige albumproductie in handen van het echtpaar.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De reeks is nooit echt vast te pinnen op één enkel tijdperk. Johan beleeft avonturen in de negende tot zelfs de veertiende eeuw. In Oniria is dat in het jaar 1000 in Byzantium, het latere Turkije.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Niet alleen de boze zeegod Poseidon, maar ook de razend knappe godin Innana, door de Babyloniërs Isjtar genoemd, laat zich in met de strijd om het machtige boek Necronomicon. Johan draagt sinds het vorige album Isjtars beschermende zegel. Zij stelt zich voor als een soort zuster van Galaxa.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De eerste druk van het album draagt een gedrukte stempel om de 75ste verjaardag van Willy Vandersteen te eren. Ook de volgende albums in 1988 hebben dezelfde stempel.


126
1988
127
1988
128
1989
129
1989
130
1989
131
1989
132
1989
133
1990
134
1990
135
1990
136
1991
137
1991
138
1991
139
1991
140
1991
141
1992
142
1992
143
1992
144
1992
145
1993
146
1993
147
1993
148
1993
149
1994
150
1994
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Net zoals het album De Duinenabdij (deel 122) bevat De Duivel van de Lichtenberg extra pagina's om info te verschaffen over de locatie.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Waarin een buitenaards monster in een bloedroodgekleurde herberg huist en mensen opeet die in een bepaalde kamer logeren.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Achter het personage Ed Odod schuilt De Dood, de man met de zeis. Hij maakt Johan duidelijk dat als hij ooit verzaakt aan de rechtvaardige zaak en de idealen waarvoor hij zich inzet, ook al is het maar voor één kort ogenblik, hij van De Dood is. Tot zolang is Johans zwaard onoverwinnelijk en kan hij blijven strijden. De Boeienkoning is dan weer De Levensbrenger., de kosmische tegenpool van De Dood.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
In het Balkangebied krijgt Johan te maken met de wrede Vlad Drakul, bijgenaamd de Spietser, die in latere literatuur en films ook nog bekend wordt als Dracula. Op het einde wordt het weesmeisje Sunya gebombardeerd tot schildknaap van Johan die haar verder op sleeptouw neemt. Vlad Dracul zweert wraak te nemen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Op het einde baart een doosje met Verborgen Kennis uit de tombe van een koning Merlijn zorgen. Het gaat eigenlijk om kennis over het atoom, de relativiteitstheorie en bijgevolg de atoombom. Hij gooit het kistje overboord, maar beseft best dat de kennis herontdekt zal worden. Hij belooft ook Sunya mee te nemen naar Camelot. Johan besluit zijn geboortestreek in Vlaanderen een bezoekje te brengen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johan komt naar de streek van het Brabantse Rode en hervindt er zijn roots. Na Camelot uit eerdere cyclussen rond koning Arthur wordt het kasteel van Horst zijn tweede thuis. Hij is nu zwerver-af. Dit is tevens de start van een trilogie rond de jaloerse burchtheer Amelric (in volgende albums Amelrick gespeld) Pynnock, de halfbroer van Johan.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johan strijdt mee in de befaamde slag van Woeringen. Karel Biddeloo vereert talloze van zijn vrienden met een gastrol, inclusief zichzelf als Karel de Montabour.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Amelrics ziel vindt eindelijk rust door zich mee te laten voeren door de spookkaros. Hij neemt zijn vrouw (om wie hij een moord op een kapelaan pleegde) mee. Het verhaal is gebaseerd op een plaatselijke legende.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
In Engeland raakt Johan verwikkeld in de Rozenoorlog tussen het huis van Lancaster en het huis van York waartoe zijn vriend Alfons de Beauchamp behoort.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Magor, een nieuwe vijand, maakt Johan diets dat Amelrics jongere broer Hugo nog leeft.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Eigenlijk één grote flasback om Hugo's verhaal te vertellen en te verklaren waarom Magor zo pissed op 'm is.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johan maakt kennis met de wapenknecht Chuck die later zijn schildknaap wordt en wel tot Mysterie op Ararat (deel 151). Hij komt daarna nog een keer terug in De Tweede Terugkeer (deel 217). Urssla Lundmark probeert het nu eens als inkter en laat de inkleuring opnieuw over aan Hannelore Vantieghem.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Hugo Pynnock en hertog Jan Primus wedijveren om de gunsten van edeldame Elfriede, maar het is Johan die met 'r gaat lopen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Urssla opnieuw aan de inkleurtafel. Biddeloo inkt zijn eigen tekeningen. Dat geldt ook voor het volgende album.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De vijanden volgen elkaar op. Na kapitein Origas is Adramelech, "een der zeven hellevorsten en heerser over de binnenwateren der hel" aan de beurt. Samen met krijgers uit alle windstreken (Yorimoto komt uit het oosten) neemt Johan het tegen de booswicht op.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De heren van Rode, onder wie Johan, nemen een bezoek aan de bijbelse Tuin van Eden. De knappe Malicia is eigenlijk de slang die Eva de appel deed eten en nu uit is op machtsuitbreiding. In Johan ziet ze een waardevolle handlanger, maar hij hapt niet toe. Dit is het eerste album met rechte rug. Er zitten dus geen nietjes meer in de albums.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De Rattenkoning loert naar het bekende sprookje De Rattenvanger van Hamelen. Sinds het vorige deel is het takenpakket weer als volgt: Biddeloo tekent en schrijft, Lundmark inkt en Vantieghem kleurt in.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Demoniah, Bahaal en een verblindend mooie Galaxa laten nog eens van zich horen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Demoniah toont het betere borsten- en billenwerk en is in opvallend veel verschillende standjes te aanschouwen, hoofdzakelijk in gevangenschap. Ondertussen ligt er weer magie in het bereik me Magister Mordecaï die een aantal albums zal meegaan. Voor Urssla Lundmark is het inktavontuur afgelopen na dit album. Vanaf het volgende album kleurt ze opnieuw de verhalen van haar ventje in.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Met kolos Godfried beschikt een op wraak beluste Demoniah over haar eigen zombie voor alle vuile werk. Op de laatste pagina wordt reclame gemaakt voor ingekleurde versies van de eeste twee albums die daardoor weer beschikbaar zijn. Volgens de weergegeven planning wordt er ook werk gemaakt van volgende ingekleurde delen. Het bijzondere aan deze versies is dat ook de oorspronkelijke aankondigingsstroken uit de krant (die niet in de zwart-witalbums voorkomen) zijn meegedrukt.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Magie, monsters en Demoniah die van geen ophouden weet.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Hugo Pynnock krijgt een benoeming als meier van Leuven. Hij kleedt en gedraagt zich er ook naar. Hovaardigheid en ijdelheid zijn hem niet vreemd. Maar de bedoelingen van hertog Jan Primus bestaan erin om de macht der zeven families (waartoe de brouwersgilde van de familie Gillis behoort) te verkleinen door hen nieuwe belastingen op te leggen. En daarvoor is Hugo nodig. Johan weigert aan dit spelletje mee te doen en krijgt het aan de stok met de hertog.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De Bierkoning heeft niet veel om het lijf. Er zijn de vestimentaire perikelen van Hugo Pynnock als Bierkoning en Demoniah in een verleidelijke en nog steeds wraakzuchtige stemming. Dat zal Johan allebei geweten hebben.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Egyptenaren komen wel van heel ver om nabij het kasteel van Horst een loden kistje op te graven. Tempeliers uit de nabije commanderij van Hauwaert zien erop toe. De tocht gaat daarna naar de Middellandse Zee op weg naar Klingsor, maar aan de Zuilen van Hercules (Gibraltar) loopt het mis na een zeeslag. Johan en de eenogige tempelier Gonzaga zijn nu twee schipbreukelingen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Dit jubileumalbum is een dozijn pagina's dikker dan de vorige albums. Zowel Klingsor, zijn roodharige gezellin Iblis en Zobeïde, prinses der Hashassins, zijn de sterke personages waarmee Biddeloo het mee doet.