TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Het
verhaal leest als een onvervalste western met de Scharlaken
Brigade als cavalerie, een schout als sheriff; een kerkerwagen
als belaagde postkoets, nomaden als indianen en ook nog een
groep bandieten te paard als extraatje die hun leider willen
bevrijden. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Opnieuw
monsters met de Ghüüls en de buitenaardse Ürmürmürr,
maar ook met de twee fraaie zusjes Abigaïl en Aylill
(deze laatste verrassend zonder trema in de naam). |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
De
Mellivora's (hertachtigen met vleugels die dus kunnen vlegenb)
zijn de inzet van een jachtpartij. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
In
het pantheon met monsters in De Rode Ridder heeft
de Monsterman beslist een streepje voor. De tweelingzusjes
Saskia en Sigrid zijn dan weer rechtstreeks gebaseerd op Marilyn
Monroe. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Het
laatste album in zwart-wit. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Eindelijk
erkenning! Niet alleen verschijnt de serie vanaf nu in kleur
(hoewel Willy Vandersteen vond dat de verkoop hoofdzakelijk
steunt op impulsaankloop en een album bijgevolg niet te duur
mag zijn), maar Karel Biddeloo wordt nu ook als auteur vermeld...
op een van de laatste bladzijden in een colofon met kleine
letters. De blauwe kleur van de cover vertoont een verloop
en is dus niet effen blauw. De backcover is volledig vernieuwd.
Naast Johan prijken ook nog Galaxa, Merlijn en Bahaal en er
zijn drie wapens en een vernieuwd wapenschild te zien. Van
dit album verschijnt ook de enige Engelse vertaling, nu een
moeilijk te vinden album. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Voortaan
met grijze cover en een extra versiering rond de witte kaderrand.
|
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Bij
de eerste druk hoort een 45-toerenplaatje met daarop een Rode
Ridder-lied. Johan te paard op het titelblad is nu ingekleurd
en eronder staat vermeld dat Karel Biddeloo verantwoordelijk
is voor de tekeningen en het scenario. Ondertussen is ook
begonnen met het inkleuren van oudere albums. Als eerste viel
De Duistere Bondgenoot (deel 84) die eer te beurt. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
In
de maalstroom van de gelijknamige verfilming door Hugo Claus
van het boek van Hendrik Conscience doet ook Johan zijn deel
in de Guldensporenslag. Maar dit album is tevens een mijlpaal
omdat Demoniah er voor het eerst in opduikt. Het wordt snel
duidelijk dat zij haar looks ontleent van de Italiaanse actrice
Sophia Loren. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Met
weer eens een nieuw specimen uit het blik 'monsters uit de
zee'. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Op
Japanse bodem leidt het tot een weerzien met Yorimoto, Merlijn,
Demoniah en Galaxa. Demoniah daagt Galaxa op het einde uit
voor een duel met gelijke wapens waar toverkracht niet van
tel is. Dat kan in de Schemerzone. De ninja zullen nog meermaals
hun martial arts demonstereren in dit en latere albums. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Waarin
alles leidt naar een catfight tussen de twee dames
die het vaakst Johans pad kruisen. Een overwonnen en vastgebonden
Demoniah doet poeslief tegen Johan, maar de ridder bougeert
niet. Op het einde sterft Merlijn waarop Galaxa een inbreuk
doet op de kosmische wetten. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
The
story continues in het moeilijk bereikbare Nirwana in
het Tibetaanse hooggebergte. De stad is de inzet tussen de
goede en duistere krachten. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Met
zowat het meest angstaanjagende monster ooit in stripland
opgevoerd, de vampier Vrykolakas. De plot is grotendeels gebaseerd
op de film The Keep uit 1983 naar het gelijknamige
boek van F. Paul Wilson dat vertaald werd als De Vesting.
|
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
We
mogen nu ook weten wie de inkleuring voor haar rekening neemt
door een vermelding van de naam op het titelblad. In dit geval
is dat Marita Bayens, verbonden aan Studio Vandersteen. In
het verhaal draaft Johan rond in China en komt onder meer
een gigantische spinachtige tegen. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Onvergetelijk
als het eerste album waarin frontaal een koppel blote borsten
te zien is. De draagster ervan is keizerin Amargith uit het
hoge noorden. Zelfs Humo schrijft er in die tijd ene artikel
over. Jaren later spreekt men er nog over... zie je wel, nu
doen we het weer! Tevens het eerste deel van een steengoeie
trilogie. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Met
een omhelzing en een innige kus neemt Johan afscheid van keizerin
Amargith, maar het verhaal loopt verder. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Demoniah
doet zichzelf als slachtoffer voor en Johan kan het niet helpen
haar te redden. Van die wetenschap maakt Demoniah misbruik
om het op een rondje verleiding met subtiele aanrakingen te
zetten. Het wordt nog gezellig tussen de twee, maar Johan
blijf op zijn hoede. Hij heeft ook wel door wat ze van plan
is. Toch redt hij haar een tweede keer en wordt daarvoor lieflijk
bedankt. Na haar zoveelste vermeende dood vraagt Johan zich
vol verlangen af of hij haar ooit zal weerzien. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Verhaal
met een groot detectivegehalte, al blijft fantasy en horror
om de hoek piepen. De nar Urban is gebaseerd op Urbanus die
foto's aan Biddeloo uitleent. De komiek verwacht eerder een
gedrongen kereltje in plaats van het redelijk stoere uiterlijk
dat hij door Biddeloo toebedeelt krijgt. Hannelore Vantieghem
wisselt Marita Bayens af als inkleurster. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Johan
blijft na afloop van het avontuur nog een paar weken hangen,
maar uiteindelijk lonkt de horizon toch weer en staat hij
klaar om te vertrekken. Chrysotis vertrouwt hem op dat moment
toe dat ze nu weet dat haar ras zal blijven voortbestaan.
Heeft hij intussentijd echt kindjes weten te maken bij de
waternimf? |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Johan
komt in aanvaring met de geke geleerde Alberstein wiens naam
en uiterlijk duidelijk doen denken aan Albert Einstein, maar
door zijn bezigheden ook aan Frankenstein. Hij is de uitvinder
van magnifiek opererende automaten, de een (Aelia) al wat
mooier dan de ander (Beyre). |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Er
wordt echt Zweeds gesproken door de Vikingen. Mooi meegenomen
als je als auteur getrouwd bent met een Zweedse. Urssla Lundmark,
want zo heet ze, is vanaf dit deel ook officieel de nieuwe
inkleurster van de reeks. In werkelijkheid neemt Biddeloo
het zekere voor het onzekere en doet hij dat zelf want Urssla
is nog niet bedreven in het inkleuren. Na enkele albums neemt
zij het inkleurwerk volledig van hem over. En zo blijft de
volledige albumproductie in handen van het echtpaar. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
De
reeks is nooit echt vast te pinnen op één enkel
tijdperk. Johan beleeft avonturen in de negende tot zelfs
de veertiende eeuw. In Oniria is dat in het jaar
1000 in Byzantium, het latere Turkije. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Niet
alleen de boze zeegod Poseidon, maar ook de razend knappe
godin Innana, door de Babyloniërs Isjtar genoemd, laat
zich in met de strijd om het machtige boek Necronomicon. Johan
draagt sinds het vorige album Isjtars beschermende zegel.
Zij stelt zich voor als een soort zuster van Galaxa. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
De
eerste druk van het album draagt een gedrukte stempel om de
75ste verjaardag van Willy Vandersteen te eren. Ook de volgende
albums in 1988 hebben dezelfde stempel. |
|