51
1971
52
1971
53
1972
54
1972
55
1972
56
1972
57
1972
58
1973
59
1973
60
1974
61
1974
62
1974
63
1974
64
1974
65
1975
66
1975
67
1975
68
1975
69
1975
70
1976
71
1976
72
1977
73
1977
74
1977
75
1977
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De reinstallment van de Ronde Tafel begint. Qrandar, Bahaals zoon, wil daar een stokje voor steken. Het is zijn eerste optreden in de reeks. Er staat opnieuw geen auteursvermelding op de cover.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johans eerste grote liefde ontmoet hij in De Watermolen: de wondermooie Astra. Ze is de zus van Qrandar die weer een eitje te pellen heeft met de ridder. Astra wordt uiteindelijk gedood door haar broer. Op de cover duikt de naam van Willy Vandersteen op, afgekort tot W. Vandersteen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Samoerai Yorimoto maakt zijn opwachting in dit verhaal en wordt een van de populairste personages van de hele reeks.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johan doet in Spanje zijn ding in deze vrije bewerking van de Roelant-legende.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De achterkant van de albums wordt geüpdatet. Voortaan staat enkel Johan op de cover met zijn zwaard te zwaaien. Een vermelding van andere reeksen staat er niet meer bij. Het wapenschild met de drie eikeltjes is een verre erfenis van de boekenreeks van Leopold Vermeiren. Sinds De Koraalburcht kiest Biddeloo steeds meer voor een scheut sword & sorcery. Niet alle inktwerk is van Biddeloo zelf.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De rokjes worden weer eens korter. Een schouder wordt ontbloot.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo / Willy Vandersteen / Eugeen Goossens
SCENARIO: Karel Biddeloo
Met — helaas — het laatste optreden van Qrandar. Het verhaal was slechts voor de helft af toen Karel Biddeloo tijdens een schietpartij in zijn westernclub van een huis af viel, met een polsbreuk tot gevolg. Eugeen Goossens en Willy Vandersteen himself vielen toen in om het verhaal af te werken. Sindsdien had Biddeloo de gewoonte om steevast een beetje voorsprong op te bouwen. Dit album wordt als een van de eerste in de reeks in kleur herdrukt in 1984 en krijgt zelfs als een van de weinige oude albums een nieuwe cover.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Het gerenommeerde album waarin Galaxa voor het eerst te bewonderen is. In dit sprookjesachtige album is ook Bahaal weer van de partij. Het schaakspel tussen goed en kwaad, licht en duisternis, wordt vastgelegd.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De Rode Ridder wordt van de krantenpagina's van Het Nieuwsblad en De Standaard verbannen naar de wekelijkse jeugdbijlage Pats en verschijnt op een volle pagina. Biddeloo profiteert van de gelegenheid om de traditie van de vier stroken per pagina te doorbreken en te experimenteren met paginalay-out.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Na protest van lezers en studiomedewerkers staat De Rode Ridder opnieuw dagelijks in de krant. In Sidarta is een heerlijk haat-liefdespelletje aan de gang tussen Miurah en de machoheld Sidarta.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johan in steppeland waar hij te kampen krijgt met zeven heersers van steden die moeilijk op dezelfde lijn zijn te krijgen waar het de bestrijding van de vervaarlijke Thugs betreft.
TEKENINGEN: Studio Vandersteen / Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen
Johan is Bahaal op het spoor, maar vraagt zich af of Galaxa zijn bestaan is vergeten. Met het sprekende zwaard Tintor kan hij een golem verslaan. O ja, Galaxa staat 'm ook weer bij.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Meer levend dan dood wordt Johan van een slagveld meegevoerd door de Walkure. Biddeloo kreeg inspiratie na een reis door Scandinavië. Hij vermengde in dit album een aantal Noorse mythes tot een eigen verhaal.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen
Willy Vandersteen schrijft nog eens een verhaal voor de stripserie die hij creëerde. Het speelt zich af nabij de Mont Saint-Michel in Frankrijk.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Even wennen aan de vermomming van Johan met opgeplakte zwarte snor en zwartgeverfde haren. Zo kan hij infiltreren in een bende bandieten onder leiding van Valeria de zigeunerin.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Een grootse fantasystrijd tussen goed en kwaad, tussen Galaxa, Merlijn, een roedel nimfen, een eenhoorn enerzijds en Bahaal, duivelaanbidders en een griffioen anderzijds.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johan in het fictieve Yarkand (en dus niet Yarkland zoals de titel van het album vermeldt) waarin hij kennismaakt met de geestige alchimisten Jork en Muulsh.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Langs de Afrikaanse kusten in het westen komt Johan op een schiereiland terecht waar een wrede pacha een labyrint vol dodelijke valstrikken liet bouwen. Aan Gloriana heeft de ridder zijn handen vol.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Opnieuw een album met een sprookjesallure.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Filmliefhebber Biddeloo haalde ongetwijfeld inspiratie bij de vele Japanse Godzilla-films om zijn eigen riviergod te creëren.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Opnieuw overtroeft een oosterse krijger de vechttalenten van Johan door zijn kunde van de martial arts. Wangtsin is Johan te slim af in een demnstratiegevecht. Gelukkig staat hij aan zijn kant.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Het is een prettig weerzien met Jork en Muulsh. Samen met stuurman en eersteklasopschepper Derrick is het lachen, gieren, brullen in het grappigste album van de reeks. Tot nu toe heeft Biddeloo het gebruik van foto's altijd weten te verbergen, maar in de laatste pagina is een fotokopie van een boot overduidelijk te zien.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johan moet het in de Balkan opnemen tegen een monster dat des te gevaarlijker is door zijn onzichtbaarheid.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
In de coole schurk Kilyon, die Johan duidelijk herkent, zijn de trekken herkenbaar van Karel Biddeloo himself.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Galaxa, Bahaal, een meute monsters van divers pluimage en een ferme dot fantasy zijn opnieuw de ingrediënten van het buffet waar Biddeloo regelmatig passeert.


76
1977
77
1977
78
1977
79
1977
80
1978
81
1978
82
1978
83
1978
84
1979
85
1979
86
1979
87
1979
88
1979
89
1980
90
1980
91
1980
92
1980
93
1980
94
1981
95
1981
96
1981
97
1981
98
1982
99
1982
100
1982
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Meer humor met krachtpatser Storkas. En vanaf dit album verschijnen de albums nog maar in één kleur: een soort Pruisisch blauw, zo tussen het donkerblauw en zwart in. De ene keer is het kleur al wat blauwer dan de andere keer. Nog belangrijker is de kwaliteit van het papier dat erop vooruit is gegaan. Kleur en tekeningen komen er veel beter op uit.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Tweede album met Storkas. Op het einde nemen we aan dat hij nog wat bij Johan blijft, maar...
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
... Storkas doet niet meer mee. Johan krijgt te maken met een verborgen nederzetting van nazaten van oude Romeinen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Iets nieuws in De Rode Ridder: paginanummers! En Johan vindt dat Sirtis nogal hard van stapel loopt, vlak nadat ze elkaar kustten. Ondertussen bespeelt Yrrim een panfluit die eenzelfde effect op mensen heeft als de fluit met zes smurfen uit Johan en Pirrewiet.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Met een schitterende dubbelrol van Griskil/Odal, de roverhoofdman/edelman.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Dankzij een vriend die de film Star Wars in de Verenigde Staten zag, ziet Biddeloo genoeg stof voor een verdere stap in de ridderreeks. En zo komen buitenaardsen op aarde terecht. Niet iedereen houdt ervan, ook werkgever Vandersteen niet. Maar de Star Wars-gekte breekt kort nadien uit en het album verkoopt als zoete broodjes. Van de weeromstuit komen nu ook vliegende schotels voor in Robert en Bertrand en Suske en Wiske.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
En na de buitenaardsen zet een heuse robot zijn metalen passen in de stripreeks. Johan beleeft zijn avonturen in dit album op een verre planeet.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Na het sf-tweeluik was het tijd voor een ouderwets spokenverhaal.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Met het onvergetelijke personage Nocturno die eigenlijk tot het kamp van Bahaal behoort.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Biddeloo vindt het wel eens tijd om een levende mummie in een verhaal te brengen naar het voorbeeld van mening horrorfilm.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johan in Atlantis met apparaten en een vaartuig met sf-inslag.
TEKENINGEN: Studio Vandersteen / Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen
En nog is de sf-rage niet uitgewoed. Op de voorlaatste pagina leeft Biddeloo zich uit in een mastodont van een ruimteschip.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Galaxa mag opletten want met Morgenster, de Fee van de Dageraad heeft ze een te duchten concurrente om het hoofd van Johan op hol te doen slaan. Al goed dat ze aan dezelfde kant staan in hun strijd tegen Bahaal en het kwaad.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
De Ontvoering is een echte western, maar dan vertaald naar de middeleeuwen met typische elementen als Haapsala de goudzoeker, een wilde stam (geen Indianen maar imaginaire Kazanga’s), een canyonlandschap, de cavalerie die op het einde te hulp komt, enzovoort... Karel Biddeloo zelf was ook een groter westernfan. Zijn grootste hobby was het figureren als cowboy in het westerndorp El Paso en later in Arizona Ranch waar westernshows werden gegeven en hij optrad als Johnny Rebel. Johan op een steigerend paard op het titelblad is nu een tekening van Biddeloo. Door een handtekening bij de illustratie te plaatsen, verduidelijkt hij dat niet Willy Vandersteen (die op zowel de cover als het titelblad blijft vermeld staan), maar wel hijzelf.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Memorabel is de catfight tussen de twee grieten Mirabel en Yswolde waar een vastgeknevelde Johan nog eens op toeziet ook. Minder gekend is dat Marc Sleen en Hec Leemans op een zotte avond in een plaatje Sleen eigen versie van Yswolde tekende terwijl Leemans het eigen reekspersonage Bakelandt liet figureren in het Dievengilde.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Tussen alle confrontaties tussen oude bekenden Bahaal en Galaxa door vragen we ons af hoe groot de documentatiebibliotheek van Biddeloo wel was en hoeveel foto's van Senta Berger (de Oostenrijkse actrice op wier looks hij zich voor de Fee van het Licht baseerde) hij wel had. Op de laatste twee pagina's is zij meer een fotografische weergave dan een grafische.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Biddeloo begint het dierenrijk meer en meer te verkennen op zoek naar mede- of tegenstanders die hij kan gebruiken. In dit geval gaat het om beren die wat anders doen dan broodjes smeren.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Een mix van fantasy en sciencefiction met monsterlijke gedrochten gebaseerd op schorpioenen. Maar ook met de beeldschone Jorada.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Wellicht geïnspireerd door de soundtrack van de musical Xanadu die in deze periode een hit was. Aan vrouwelijk schoon bijlange geen gebrek in deze strip.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Met de meest indrukwekkende haai die we al zagen in een strip. De paginanummering verdwijnt met dit album.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
En opnieuw een stoet monsters en gedrochten in alle soorten en maten. Johan probeert ze achter een gesloten poort te houden, maar die poort houdt het niet. De magische grendels begeven het.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
In de minibiotoop die de beruchte vesting Arkaddon is, komen enkele iconografische personages voor. De eenogige baron Brinstaan alias 'De Overste' is er beslist een van. De mastodont van een vesting, superbewapend en ultraverdedigd, wordt niettemin na een invasie van een een overmacht aan stepperuiters overmeesterd. De hele boel gaat de lucht in. Johan is de enige overlevende, net zoals in Het Beleg van Crowstone.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Ook weer een album met veel westernelementen. Dat en Robocop-achtige creaturen, al blijft dat bij bronzen omhulsels die de krachten van de persoon in het harnas danig versterken.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Het tekenen van harnassen moet in het vorige album in de smaak hebben gevallen of de techniek om ze te tekenen lag nog in de hand. In De Gijzelaars zijn ze plenty aanwezig.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Awel ja, nummer 100 dus. Voor de gelegenheid acht pagina's dikker en een weerzien met oude bekenden als Galaxa, Bahaal en Merlijn.