TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Meer
humor met krachtpatser Storkas. En vanaf dit album verschijnen
de albums nog maar in één kleur: een soort Pruisisch
blauw, zo tussen het donkerblauw en zwart in. De ene keer
is het kleur al wat blauwer dan de andere keer. Nog belangrijker
is de kwaliteit van het papier dat erop vooruit is gegaan.
Kleur en tekeningen komen er veel beter op uit. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Tweede
album met Storkas. Op het einde nemen we aan dat hij nog wat
bij Johan blijft, maar... |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
...
Storkas doet niet meer mee. Johan krijgt te maken met een
verborgen nederzetting van nazaten van oude Romeinen. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Iets
nieuws in De Rode Ridder: paginanummers! En Johan
vindt dat Sirtis nogal hard van stapel loopt, vlak nadat ze
elkaar kustten. Ondertussen bespeelt Yrrim een panfluit die
eenzelfde effect op mensen heeft als de fluit met zes smurfen
uit Johan en Pirrewiet. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Met
een schitterende dubbelrol van Griskil/Odal, de roverhoofdman/edelman. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Dankzij
een vriend die de film Star Wars in de Verenigde
Staten zag, ziet Biddeloo genoeg stof voor een verdere stap
in de ridderreeks. En zo komen buitenaardsen op aarde terecht.
Niet iedereen houdt ervan, ook werkgever Vandersteen niet.
Maar de Star Wars-gekte breekt kort nadien uit en
het album verkoopt als zoete broodjes. Van de weeromstuit
komen nu ook vliegende schotels voor in Robert en Bertrand
en Suske en Wiske. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
En
na de buitenaardsen zet een heuse robot zijn metalen passen
in de stripreeks. Johan beleeft zijn avonturen in dit album
op een verre planeet. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Na
het sf-tweeluik was het tijd voor een ouderwets spokenverhaal. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Met
het onvergetelijke personage Nocturno die eigenlijk tot het
kamp van Bahaal behoort. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Biddeloo
vindt het wel eens tijd om een levende mummie in een verhaal
te brengen naar het voorbeeld van mening horrorfilm. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Johan
in Atlantis met apparaten en een vaartuig met sf-inslag. |
|
TEKENINGEN:
Studio Vandersteen / Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen |
En
nog is de sf-rage niet uitgewoed. Op de voorlaatste pagina
leeft Biddeloo zich uit in een mastodont van een ruimteschip. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Galaxa
mag opletten want met Morgenster, de Fee van de Dageraad heeft
ze een te duchten concurrente om het hoofd van Johan op hol
te doen slaan. Al goed dat ze aan dezelfde kant staan in hun
strijd tegen Bahaal en het kwaad. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
De
Ontvoering is een echte western, maar dan vertaald naar
de middeleeuwen met typische elementen als Haapsala de goudzoeker,
een wilde stam (geen Indianen maar imaginaire Kazanga’s),
een canyonlandschap, de cavalerie die op het einde te hulp
komt, enzovoort... Karel Biddeloo zelf was ook een groter
westernfan. Zijn grootste hobby was het figureren als cowboy
in het westerndorp El Paso en later in Arizona Ranch waar
westernshows werden gegeven en hij optrad als Johnny Rebel.
Johan op een steigerend paard op het titelblad is nu een tekening
van Biddeloo. Door een handtekening bij de illustratie te
plaatsen, verduidelijkt hij dat niet Willy Vandersteen (die
op zowel de cover als het titelblad blijft vermeld staan),
maar wel hijzelf. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Memorabel
is de catfight tussen de twee grieten Mirabel en
Yswolde waar een vastgeknevelde Johan nog eens op toeziet
ook. Minder gekend is dat Marc Sleen en Hec Leemans op een
zotte avond in een plaatje Sleen eigen versie van Yswolde
tekende terwijl Leemans het eigen reekspersonage Bakelandt
liet figureren in het Dievengilde. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Tussen
alle confrontaties tussen oude bekenden Bahaal en Galaxa door
vragen we ons af hoe groot de documentatiebibliotheek van
Biddeloo wel was en hoeveel foto's van Senta Berger (de Oostenrijkse
actrice op wier looks hij zich voor de Fee van het Licht baseerde)
hij wel had. Op de laatste twee pagina's is zij meer een fotografische
weergave dan een grafische. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Biddeloo
begint het dierenrijk meer en meer te verkennen op zoek naar
mede- of tegenstanders die hij kan gebruiken. In dit geval
gaat het om beren die wat anders doen dan broodjes smeren. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Een
mix van fantasy en sciencefiction met monsterlijke gedrochten
gebaseerd op schorpioenen. Maar ook met de beeldschone Jorada.
|
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Wellicht
geïnspireerd door de soundtrack van de musical Xanadu
die in deze periode een hit was. Aan vrouwelijk schoon bijlange
geen gebrek in deze strip. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Met
de meest indrukwekkende haai die we al zagen in een strip.
De paginanummering verdwijnt met dit album. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
En
opnieuw een stoet monsters en gedrochten in alle soorten en
maten. Johan probeert ze achter een gesloten poort te houden,
maar die poort houdt het niet. De magische grendels begeven
het. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
In
de minibiotoop die de beruchte vesting Arkaddon is, komen
enkele iconografische personages voor. De eenogige baron Brinstaan
alias 'De Overste' is er beslist een van. De mastodont van
een vesting, superbewapend en ultraverdedigd, wordt niettemin
na een invasie van een een overmacht aan stepperuiters overmeesterd.
De hele boel gaat de lucht in. Johan is de enige overlevende,
net zoals in Het Beleg van Crowstone. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Ook
weer een album met veel westernelementen. Dat en Robocop-achtige
creaturen, al blijft dat bij bronzen omhulsels die de krachten
van de persoon in het harnas danig versterken. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Het
tekenen van harnassen moet in het vorige album in de smaak
hebben gevallen of de techniek om ze te tekenen lag nog in
de hand. In De Gijzelaars zijn ze plenty
aanwezig. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Awel
ja, nummer 100 dus. Voor de gelegenheid acht pagina's dikker
en een weerzien met oude bekenden als Galaxa, Bahaal en Merlijn. |
|