TEKENINGEN:
Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Johan
ziet Deirdre na de avonturen wel zitten, maar Lancelot is
'm voor. |
|
TEKENINGEN:
Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Eerste
album waarin de pagina's alternerend donkerblauw en donkerbruin
zijn gekleurd. En tussen Johan en Lancelot komt het tot ruzie
over Deirdre. |
|
TEKENINGEN:
Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Johan
mag vechten met een speciaal gesmeed zwaard "afkomstig
uit de ruimte". |
|
TEKENINGEN:
Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Vikings
en een Perzisch koopman sluiten een bondgenootschap om de
mythische Zwaneburcht te bereiken waar een schat te plunderen
valt. |
|
TEKENINGEN:
Frank Sels / Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Frank
Sels stopt met De Rode Ridder nog vóór
Mysterie te Camelot is afgewerkt. De laatste pagina's
verraden al de stijl van opvolger Eduard De Rop. Tussendoor
is het een zootje van onwenning inktwerk. En waar komt die
plotselinge snor van koning Arthur plots vandaan? Sinds lang
trekt Johan niet samen op met Lancelot. Ook in volgende verhalen
doet Johan alleen zijn ding. |
|
TEKENINGEN:
Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Eerste
album dat Eduard De Rop volledig tekent. |
|
TEKENINGEN:
Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Het
is niet de eerse noch de laatste keer dat een magiër
zich bedient van snijwerk in hout om er voodoopraktijken op
uit te oefenen. In Angst over Nevelland is het echter
een trucje. |
|
TEKENINGEN:
Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Johan
overleeft als enige belegerde een slag tussen de Moren (gedreven
door een persoonlijke vete) en de bewoners van het kasteel
Crowstone. |
|
TEKENINGEN:
Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Johan
op inspectie in de barre Hooglanden. |
|
TEKENINGEN:
Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Het
laatste album dat Eduard De Rop tekent. |
|
TEKENINGEN:
Studio Vandersteen
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Bij
gebrek aan een nieuwe vaste tekenaar, werken verschillende
tekenaars van Studio Vandersteen aan dit album. Het is broddelwerk
en zonder twijfel het slechtst getekende album in de serie. |
|
TEKENINGEN:
Studio Vandersteen / Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Ook
de eerste pagina's van De Wilde Jacht zijn ronduit
zwak getekend. Toch zie je her en der een zekere vaste stijl
opduiken. Da's de verdienste van Karel Biddeloo. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Het
eerste album waarvoor Karel Biddeloo volledig het tekenwerk
op zich nam. Hij ma ook al een eerste keer een waterduivel
tekenen, toch ook een nu en dan opduikend soort personage
in de reeks. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Kleine
verandering op de cover. Het nummer van het album staat nu
rechts. Vanaf het volgende album zal het een wit bolletje
zijn. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo / Willy Vandersteen |
Biddeloo
werkt graag aan De Rode Ridder. Voor
De Barst in de Ronde Tafel leverde hij het basisidee,
dat dan door Vandersteen tot het verdere scenario werd uitgewerkt.
Johan is weer in Camelot te zien met Lancelot en de oude bekenden.
Maar op dit moment begint de verkoop van de reeks te slabakken.
Vandersteen is de reeks beu en denkt aan een stopzetting.
Op het einde van het verhaal is in een verschijning voor het
eerst opperschurk Bahaal te zien.. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen |
In
dit album had Johan moeten sterven of zou althans de reeks
moeten stoppen, maar zowel de krantenlezers als Karel Biddeloo
konden Vandersteen overtuigen om er toch mee door te gaan.
In de plaats werd Biggles stopgezet. In De Laatste
Droom sterven wel koningin Guinevere en door elkaars zwaard
Bahaal en koning Arthur. Vanaf nu zijn Johan en Lancelot dolende
ridders die de idealen van Arthur zullen uitdragen. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Een
nieuwe start. Ook voor de cover. In plaats van onderaan staat
nu bovenaan de vermelding van Studio Vandersteen. Onderaan
is er de uitgever Standaard Uitgeverij bijgekomen. Merlijn
maakt bekend dat koning Arthur een zoon heeft (iets dat iedereen
al wist, maar door de auteurs werd vergeten): Parcifal. En
laat dat nu net de titel zijn van het volgende album. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen |
Parcifal
draait grotendeels rond de zoon van koning Arthur die leert
dat het geen sinecure is om de daden en titel van zijn vader
zomaar over te nemen. Johan komt nauwelijks voor in dit album. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Met
Drie Huurlingen begint nu officieel een lange Rode
Ridder-carrière voor Biddeloo die nu zowel tekst
als tekeningen op zich neemt. Vandersteen heeft nu weer meer
tijd beschikbaar voor andere strips, maar tekent toch nog
de coverafbeeldingen, superviseert het werk van Biddeloo en
keurt scenario's goed of af. En is het een fout of wist men
niet wat nu aan te vangen met een studiomedewerker die volledig
instaat voor een stripserie, maar op de cover ontbreekt de
vermelding Studio Vandersteen bovenaan. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Linke
boel! In het land van de Amazones bloeit er wat moois tussen
Johan en Hisol, maar de blondine wordt onkies vermoord door
slechterik Mogular. Johan zint nu op bloedwraak. Ook de rokjes
worden beduidend korter. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Johan
reist nog steeds in Duitsland rond en krijgt andermaal te
maken met schoon vrouwvolk. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
En
nog in Duitsland komt na een sirene een ander mythologisch
personage in de overigens sympathieke hoofdrol: een weerwolf.
|
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Nog
steeds in Duitsland komt een heks op Johans pad. Een aantal
pagina's lang moet Biddeloo door ziekte of afwezigheid niet
in staat geweest zijn om het tekenwerk te verzorgen en dat
verschil is duidelijk te zien aan de kwaliteit van de minderbegaafde
invaller. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
In
dit album komt het tot Johans eerste kus, al kan daarover
gediscussieerd worden. In de afbeelding bedankt Rosemarie
Johans tussenkomst op het marktplein met een innige omhelzing
en het net niet drukken van de lippen op die van Johan die
wel zijn mond naar de hare draait. Wie dit als zijn eerste
kus beschouwt, fantaseert vooral over wat er niet te zien
is in de strip. |
|
TEKENINGEN:
Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo |
Opnieuw
een vergetelheid of foutje. Studio Vandersteen staat niet
bovenaan vermeld zoals op de vorige albums. In De Terugkeer
komt met de Krigton een soort personage voor waar Biddeloo
nog gretig gebruik van zal maken en steeds verder zal verfijnen:
het monster! |
|