1
1959
2
1960
3
1960
4
1960
5
1960
6
1961
7
1961
8
1961
9
1961
10
1962
11
1962
12
1962
13
1963
14
1963
15
1963
16
1963
17
1963
18
1964
19
1964
20
1964
21
1964
22
1964
23
1965
24
1965
25
1965
TEKENINGEN: Willy Vandersteen / Karel Verschuere / Eduard De Rop / Bob Vandersteen
SCENARIO: Willy Vandersteen
Willy Vandersteen liet een synopsis van het verhaal over aan zijn medewerkers. Verschuere maakte de potloodtekeningen. Eduard De Rop inktte ze en Bob Vandersteen, de zoon van Willy Vandersteen, verzorgde de decors. Verschuere illustreerde tevoren ook de romanreeks van Leopold Vermeiren. Daarin is Johan zwartharig.
TEKENINGEN: Willy Vandersteen / Karel Verschuere / Eduard De Rop / Bob Vandersteen
SCENARIO: Willy Vandersteen
Eduard De Rop beweerde dat enkel De Gouden Sporen volledig door Willy Vandersteen zelf is getekend. In werkelijkheid bezorgde Vandersteen aan Verschuere en De Rop een synopsis van het verhaal, meestal aangevuld met wat tekeningen op klein formaat.
TEKENINGEN: Willy Vandersteen / Karel Verschuere / Eduard De Rop / Bob Vandersteen
SCENARIO: Willy Vandersteen
Voor Bob Vandersteen was dit het laatste Rode Ridder-album waaraan hij meewerkte.
TEKENINGEN: Willy Vandersteen / Karel Verschuere / Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen
Verschuere en De Rop schetsen en inkten samen de eerste acht albums. Naar verluidt werkten ze volledig door elkaar zodat een De Rop-schets even goed door Verschuere werd geïnkt als omgekeerd.
TEKENINGEN: Willy Vandersteen / Karel Verschuere / Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen
Naast het bedenken van het verhaal bleef Vandersteen ook de covers ontwerpen.
TEKENINGEN: Willy Vandersteen / Karel Verschuere / Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen
Johan verlaat Vlaanderen en trekt naar het verre oosten.
TEKENINGEN: Willy Vandersteen / Karel Verschuere / Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen
Twee albums lang verkende Vandersteen het verre oosten.
TEKENINGEN: Willy Vandersteen / Karel Verschuere / Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen
Het laatste verhaal waarvoor Vandersteen het algemene, voorbereidende tekenwerk verzorgde.
TEKENINGEN: Karel Verschuere
SCENARIO: Willy Vandersteen
Het eerste album dat Karel Verschuere helemaal zelf tekende.
TEKENINGEN: Karel Verschuere
SCENARIO: Willy Vandersteen
Johan blijft in Vlaanderen rondhangen.
TEKENINGEN: Karel Verschuere
SCENARIO: Willy Vandersteen
Ondertussen draagt Johan al drie albums lang een maliënkolder om de schouders.
TEKENINGEN: Karel Verschuere
SCENARIO: Willy Vandersteen
Johan in Scandinavië waar hij de Vikings leert kennen. Grafisch is Verschuere hier op het toppunt van zijn kunnen.
TEKENINGEN: Karel Verschuere
SCENARIO: Willy Vandersteen
Het laatste album met drie stroken per pagina...
TEKENINGEN: Karel Verschuere
SCENARIO: Willy Vandersteen
... Waardoor dit dus het eerste album is met vier stroken per pagina. Vanaf nu worden er twee stroken per dag in de krant geplaatst. Tevoren kwam de krant toe met slechts één bandje.
TEKENINGEN: Karel Verschuere
SCENARIO: Willy Vandersteen
Het laatste album waaraan Karel Verschuere meewerkte. Dit album zou later ook nog dienen als basis voor Red Knight, een soort Rode Ridder voor volwassenen, die in 1990 verscheen.
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
François Sels alias Frank Sels deed zijn job vanaf dit album meer dan behoren.
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
Opnieuw bij de Vikings.
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
 Johan komt in contact met een verloren beschaving: de oude Grieken.
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
Start van een lange en succesvolle cyclus losse verhalen over Johan in dienst van koning Arthur als ridder van de Ronde Tafel. Ook in dit album van de partij zijn koningin Guinevere, tovenaar Merlijn, Lancelot die Johans beste vriend wordt en de slinkse Sir Modred die een te duchten vijand zal worden.
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
Kerwyn de magiër is ook al een gewiekste vijand. Het personage komt een honderdvijftigtal albums later terug in een van de belachelijkste verhaallijnen.
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
De geboorte van Parcival (later Parcifal genoemd) wordt gevierd. Na enkele albums wordt hij uit het oog verloren. Modred valt door de mand als verrader. De backcover werd ondertussen aangepast. Voortaan staan ook andere reeksen van Vandersteen vermeld.
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
Johan deelt de hoofdrol al eens met een andere ridder van de Ronde Tafel, in dit geval ridder Cinric...
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
... of de nar Hugon.
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
Johan en Lancelot raken slaags met een nomadenvolk uit het zuiden dat de pest met zich meedraagt.
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
Modred, de aartsvijand van koning Arthur is terug.


26
1965
27
1966
28
1966
29
1966
30
1966
31
1966
32
1967
33
1967
34
1967
35
1967
36
1968
37
1968
38
1968
39
1968
40
1969
41
1969
42
1969
43
1969
44
1969
45
1970
46
1970
47
1970
48
1970
49
1971
50
1971
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
Johan ziet Deirdre na de avonturen wel zitten, maar Lancelot is 'm voor.
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
Eerste album waarin de pagina's alternerend donkerblauw en donkerbruin zijn gekleurd. En tussen Johan en Lancelot komt het tot ruzie over Deirdre.
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
Johan mag vechten met een speciaal gesmeed zwaard "afkomstig uit de ruimte".
TEKENINGEN: Frank Sels
SCENARIO: Willy Vandersteen
Vikings en een Perzisch koopman sluiten een bondgenootschap om de mythische Zwaneburcht te bereiken waar een schat te plunderen valt.
TEKENINGEN: Frank Sels / Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen
Frank Sels stopt met De Rode Ridder nog vóór Mysterie te Camelot is afgewerkt. De laatste pagina's verraden al de stijl van opvolger Eduard De Rop. Tussendoor is het een zootje van onwenning inktwerk. En waar komt die plotselinge snor van koning Arthur plots vandaan? Sinds lang trekt Johan niet samen op met Lancelot. Ook in volgende verhalen doet Johan alleen zijn ding.
TEKENINGEN: Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen
Eerste album dat Eduard De Rop volledig tekent.
TEKENINGEN: Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen
Het is niet de eerse noch de laatste keer dat een magiër zich bedient van snijwerk in hout om er voodoopraktijken op uit te oefenen. In Angst over Nevelland is het echter een trucje.
TEKENINGEN: Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen
Johan overleeft als enige belegerde een slag tussen de Moren (gedreven door een persoonlijke vete) en de bewoners van het kasteel Crowstone.
TEKENINGEN: Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen
Johan op inspectie in de barre Hooglanden.
TEKENINGEN: Eduard De Rop
SCENARIO: Willy Vandersteen
Het laatste album dat Eduard De Rop tekent.
TEKENINGEN: Studio Vandersteen
SCENARIO: Willy Vandersteen
Bij gebrek aan een nieuwe vaste tekenaar, werken verschillende tekenaars van Studio Vandersteen aan dit album. Het is broddelwerk en zonder twijfel het slechtst getekende album in de serie.
TEKENINGEN: Studio Vandersteen / Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen
Ook de eerste pagina's van De Wilde Jacht zijn ronduit zwak getekend. Toch zie je her en der een zekere vaste stijl opduiken. Da's de verdienste van Karel Biddeloo.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen
Het eerste album waarvoor Karel Biddeloo volledig het tekenwerk op zich nam. Hij ma ook al een eerste keer een waterduivel tekenen, toch ook een nu en dan opduikend soort personage in de reeks.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen
Kleine verandering op de cover. Het nummer van het album staat nu rechts. Vanaf het volgende album zal het een wit bolletje zijn.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo / Willy Vandersteen
Biddeloo werkt graag aan De Rode Ridder. Voor
De Barst in de Ronde Tafel leverde hij het basisidee, dat dan door Vandersteen tot het verdere scenario werd uitgewerkt. Johan is weer in Camelot te zien met Lancelot en de oude bekenden. Maar op dit moment begint de verkoop van de reeks te slabakken. Vandersteen is de reeks beu en denkt aan een stopzetting. Op het einde van het verhaal is in een verschijning voor het eerst opperschurk Bahaal te zien..
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen
In dit album had Johan moeten sterven of zou althans de reeks moeten stoppen, maar zowel de krantenlezers als Karel Biddeloo konden Vandersteen overtuigen om er toch mee door te gaan. In de plaats werd Biggles stopgezet. In De Laatste Droom sterven wel koningin Guinevere en door elkaars zwaard Bahaal en koning Arthur. Vanaf nu zijn Johan en Lancelot dolende ridders die de idealen van Arthur zullen uitdragen.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen
Een nieuwe start. Ook voor de cover. In plaats van onderaan staat nu bovenaan de vermelding van Studio Vandersteen. Onderaan is er de uitgever Standaard Uitgeverij bijgekomen. Merlijn maakt bekend dat koning Arthur een zoon heeft (iets dat iedereen al wist, maar door de auteurs werd vergeten): Parcifal. En laat dat nu net de titel zijn van het volgende album.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Willy Vandersteen
Parcifal draait grotendeels rond de zoon van koning Arthur die leert dat het geen sinecure is om de daden en titel van zijn vader zomaar over te nemen. Johan komt nauwelijks voor in dit album.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Met Drie Huurlingen begint nu officieel een lange Rode Ridder-carrière voor Biddeloo die nu zowel tekst als tekeningen op zich neemt. Vandersteen heeft nu weer meer tijd beschikbaar voor andere strips, maar tekent toch nog de coverafbeeldingen, superviseert het werk van Biddeloo en keurt scenario's goed of af. En is het een fout of wist men niet wat nu aan te vangen met een studiomedewerker die volledig instaat voor een stripserie, maar op de cover ontbreekt de vermelding Studio Vandersteen bovenaan.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Linke boel! In het land van de Amazones bloeit er wat moois tussen Johan en Hisol, maar de blondine wordt onkies vermoord door slechterik Mogular. Johan zint nu op bloedwraak. Ook de rokjes worden beduidend korter.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Johan reist nog steeds in Duitsland rond en krijgt andermaal te maken met schoon vrouwvolk.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
En nog in Duitsland komt na een sirene een ander mythologisch personage in de overigens sympathieke hoofdrol: een weerwolf.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Nog steeds in Duitsland komt een heks op Johans pad. Een aantal pagina's lang moet Biddeloo door ziekte of afwezigheid niet in staat geweest zijn om het tekenwerk te verzorgen en dat verschil is duidelijk te zien aan de kwaliteit van de minderbegaafde invaller.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
In dit album komt het tot Johans eerste kus, al kan daarover gediscussieerd worden. In de afbeelding bedankt Rosemarie Johans tussenkomst op het marktplein met een innige omhelzing en het net niet drukken van de lippen op die van Johan die wel zijn mond naar de hare draait. Wie dit als zijn eerste kus beschouwt, fantaseert vooral over wat er niet te zien is in de strip.
TEKENINGEN: Karel Biddeloo
SCENARIO: Karel Biddeloo
Opnieuw een vergetelheid of foutje. Studio Vandersteen staat niet bovenaan vermeld zoals op de vorige albums. In De Terugkeer komt met de Krigton een soort personage voor waar Biddeloo nog gretig gebruik van zal maken en steeds verder zal verfijnen: het monster!