HEC LEEMANS: "Dit plaatje is van de samenwerkende vennootschap Biddeloo-Sleen-Leemans. Ergens in de late jaren 1970 of vroege jaren 1980 had Biddeloo Sleen en mij uitgenodigd voor een dagje bij hem thuis. Met onder meer een etentje, maar ook een voorstelling in het cowboy- en indianendorp in Wuustwezel waar Karel in het weekend cowboy ging spelen onder de naam Johnny Rebel. Dat gebeurde met indrukwekkende saloongevechten, shoot-outs en echte paarden.
Karel stelde voor aan Sleen en mij om als grap iets te tekenen in De Rode Ridder-strip. Onder invloed van de drank tekende ik laat op de avond die vreselijk slechte Bakelandt. De vrouw in het midden is het werk van Sleen. In ruil tekende Karel een Rode Ridder in Bakelandt. In Op Leven en Dood, denk ik.
De avond eindigde met een scène uit het Chicago van de gangsters. Op een geluidsband van knallend mitrailleurvuur vloog Karel door de kamer, wapen in de aanslag, rolde overkop, dook achter de zitbank en vuurde terug naar denkbeeldige tegenstanders.
Voor mijn vrouw en ik zat er nog een bangelijk staartje aan de avond: wij waren met de trein gekomen omdat onze auto in de garage stond. Karel, die al behoorlijk wat achter de kiezen had, stond erop ons persoonlijk naar Gent terug te rijden. Aandringen dat "tot aan het station" voldoende was, hielp niet. We stapten in zijn rode sportauto en ik denk dat we ongeveer een kwartier later in Gent waren. Met knikkende knieën.
Dat was Karel."

Tot slot de scène uit het hierboven door Hec Leemans aangehaalde album Bakelandt 14: Op Leven en Dood uit 1980. In de eerste strook staat Johan door Karel Biddeloo. In de tweede strook komt Karel Biddeloo himself voor met de toepasselijke tekst "De ene dienst is de andere waard". Leemans maakte er een grotere knipoog van door Biddeloos verschijning uit te breiden naar een behoorlijk grote gastrol als jonker Ignace Tassin-D'Hollander.

VERWERKING: DAVID STEENHUYSE


© De Stripspeciaalzaak, 2009