|
HEC LEEMANS: "Dit plaatje is van de
samenwerkende vennootschap Biddeloo-Sleen-Leemans.
Ergens in de late jaren 1970 of vroege jaren 1980 had Biddeloo
Sleen en mij uitgenodigd voor een dagje bij hem thuis. Met
onder meer een etentje, maar ook een voorstelling in het
cowboy- en indianendorp in Wuustwezel waar Karel in het
weekend cowboy ging spelen onder de naam Johnny
Rebel. Dat gebeurde met indrukwekkende saloongevechten,
shoot-outs en echte paarden.
Karel stelde voor aan Sleen en mij om als grap iets te tekenen
in De Rode Ridder-strip. Onder invloed van de drank
tekende ik laat op de avond die vreselijk slechte Bakelandt.
De vrouw in het midden is het werk van Sleen. In ruil tekende
Karel een Rode Ridder in Bakelandt. In Op Leven
en Dood, denk ik.
De avond eindigde met een scène uit het Chicago van
de gangsters. Op een geluidsband van knallend mitrailleurvuur
vloog Karel door de kamer, wapen in de aanslag, rolde overkop,
dook achter de zitbank en vuurde terug naar denkbeeldige
tegenstanders.
Voor mijn vrouw en ik zat er nog een bangelijk staartje
aan de avond: wij waren met de trein gekomen omdat onze
auto in de garage stond. Karel, die al behoorlijk wat achter
de kiezen had, stond erop ons persoonlijk naar Gent terug
te rijden. Aandringen dat "tot aan het station"
voldoende was, hielp niet. We stapten in zijn rode sportauto
en ik denk dat we ongeveer een kwartier later in Gent waren.
Met knikkende knieën.
Dat was Karel."
Tot slot de scène uit het hierboven door Hec Leemans
aangehaalde album Bakelandt 14: Op Leven en Dood
uit 1980. In de eerste strook staat Johan door Karel Biddeloo.
In de tweede strook komt Karel Biddeloo himself
voor met de toepasselijke tekst "De ene dienst is de
andere waard". Leemans maakte er een grotere knipoog
van door Biddeloos verschijning uit te breiden naar een
behoorlijk grote gastrol als jonker Ignace Tassin-D'Hollander.
|
VERWERKING:
DAVID STEENHUYSE |
|
|
|