|
|
Theodoor
Cleysters
gepresenteerd door Flo van Dijck |
|
|
WEEKBLADGESCHIEDENIS
ROBBEDOES / SPIROU
Eerste
verschijning: 1984 • Laatste verschijning:
heden
Tekenaar: Frank Le Gall
Scenaristen:
Frank Le Gall, Yann |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op 25 oktober
1984 maken de lezers van het weekblad Robbedoes kennis met
Théodore Poussin (ongelukkig vertaald als Theodoor Cleysters),
klerk bij een maritieme compagnie, een kaalhoofd met een ronde bril
die droomt van verre reizen en exotische bestemmingen die dagelijks
op documenten en formulieren op z'n bureau passeren. Aanvankelijk
is hij zoals z'n Franse naam doet vermoeden ("poussin" is
"kuiken"), een naïeve en kwetsbare jongeman, maar gaandeweg
verdwijnt de onnozele hulpeloosheid en leert hij op eigen benen te
staan.
Dat een personage de kans krijgt om te groeien, past perfect in de
strategie van de redactie van het weekblad Spirou die af
wil van haar voorbijgestreefde ééndimensionale papieren
helden. Frank Le Gall volgt resoluut de route die
onder andere door Marc Wasterlain uitgestippeld wordt.
Omdat ook zijn tekenstijl aan Wasterlain herinnert, voelt zijn werk
vertrouwd aan en heeft de nieuwkomer meteen de wind in de zeilen.
Dat is niet evident, want Le Gall gaat verder dan zijn voorgangers.
Voor Theodoor Cleysters baseert hij zich op het leven van zijn grootvader
en put hij uit het erfgoed van de Bretoense zeevaarders. Die verhalen
geeft hij een literaire uitstraling met poëtische accenten, hij
verwerkt er brutaliteiten en wreedheden in, becommentarieert de zin
van oorlogvoering en de politiek die ertoe leidt en eindigt zodoende
met een sterk psychologisch getinte reeks die in de beginjaren een
tamelijk unieke plaats in het striplandschap bekleedt.
Het is 1928 wanneer Theodoor Ceysters uit Duinkerke naar Indochina
vertrekt, in het spoor van z'n vermiste oom, kapitein Charles Steene,
waarvan gedacht wordt dat hij in 1916 in Vietnam stierf. Een beproefde
formule en een uitgangspunt dat tot de verbeelding spreekt. In Francis
Ford Coppola's Apocalypse Now (1979), gebaseerd
op Heart of Darkness (1899) van Joseph Conrad,
gaat kapitein Willard (Martin Sheen) op zoek naar
de doorgedraaide kolonel Kurtz (Marlon Brando) en
dit meesterwerk zindert lang na. Ook bij Le Gall die in de film en
in z'n eigen voorgeschiedenis een leidraad vindt. Denk verder aan
Werner Herzogs Aguirre, der Zorn Gottes
(1972) en Michael Curtiz' Casablanca (1942)
voor sfeer en decor en Graham Greene en Stefan
Zweig voor de tijdgeest. Le Gall weet waar hij goeie mosterd
moet halen en neemt wat hij nodig acht om zijn universum uit te bouwen.
Le Galls werkwijze frappeert. Een schip heeft meer dan één
plaatje nodig om aan de horizont te verdwijnen en als Theodoor Cleysters
in een stad aankomt, wil de auteur dat we eerst de couleur locale
opsnuiven voor we tot actie overgaan. Het resulteert in prachtige
prenten waarin niks te beleven is, maar waarin je je als lezer volledig
verliest. In 1984 kon dat nog en mocht je daarenboven als auteur complexe
figuren en verhaallijnen uitdenken. Wanneer de lezer een beeld van
de figuren, hun motieven en drijfveren meent te hebben, voegt Le Gall
gegevenheden toe die minstens enkele zekerheden op hun kop zetten.
Het maakt van deze reeks een aanrader voor wie houdt van puzzelen
en niet noodzakelijk rechtlijnig vertelde verhalen.
Theodoor Cleysters beleeft op z'n reizen een pak avonturen op tot
de verbeelding sprekende plaatsen, hij vestigt zich, trekt verder
en wordt een ander mens. Niet enkel door wat hij meemaakt, maar meer
nog door wat hij onderweg over zichzelf en z'n verleden te weten komt.
Voorspelbare helden die steeds een antwoord klaar hebben of altijd
weten wat ze in een bepaalde situatie moeten doen, vind je hier zeker
niet. Dat was de opdracht van Spirou en Le Gall begreep als
geen ander wat er van hem verwacht werd. Zijn personages zijn complex
en hun psyche is voer voor discussie. De enigmatische November bijvoorbeeld,
een van Cleysters tegenspelers en waarschijnlijk de enige echte 'vriend'
die hij heeft, behoort zonder meer tot de meest tot de verbeelding
sprekende personages uit de stripgeschiedenis.
Theodoor Cleysters is een intelligente reeks die het de lezer
niet makkelijk maakt en ook al zijn niet alle afleveringen even sterk,
toch mag deze serie met een gerust hart een absolute topper uit de
Dupuis-stal worden genoemd.
|
|
|
|
|
|
|
|