|
|
Jerome
K. Jerome
Bloks
gepresenteerd door Wouter Porteman |
|
|
WEEKBLADGESCHIEDENIS
ROBBEDOES / SPIROU
Eerste
verschijning: 1982 • Laatste verschijning:
heden
Tekenaar: Alain Dodier
Scenaristen:
Pierre Makyo, Serge Le Tendre, Alain Dodier |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In 1982 duikt
er een slungelachtige rosse jongeman met een ziekenfondsbrilletje,
een wijde overjas en een gleufgoed op in de trimestriële bijlage
van het weekblad Robbedoes, Robbedoes Album+. Zijn
naam is Jerome K. Jerome Bloks. Zijn bedenker, scenarist Pierre
Makyo, geeft hem die naam naar de Engelse schrijver Jerome
K. Jerome en de Amerikaan Robert Bloch die
ons Psycho naliet. Het staat dus in de sterren geschreven
dat Jerome een detectivereeks zou worden. Het scenaristenduo Makyo
en Serge Le Tendre stellen hun antiheld in het eerste
deel heel rustig voor. Via een schriftelijke cursus (begin jaren 1980
is er van internet nog geen sprake) leerde de eenentwintigjarige het
vak van detective. Ondanks zijn aandoenlijke onhandigheid en vergetelheid
blijkt hij er nog goed in te zijn ook. Al snel is de gast die in zijn
eentje verantwoordelijk is voor de revival van de solex, een van de
populairste reeksen van het weekblad.
Na de eerste twee wat zoekende delen beslist Le Tendre zich toe te
leggen op andere projecten (onder meer op de bestseller Op Zoek
naar de Tijdvogel) en wanneer ook Makyo het te druk krijgt met
Het Land van Langvergeten staat tekenaar Alain Dodier
er alleen voor. Het blijkt een zegen te zijn voor de reeks.
De Duinkerkenaar kiest resoluut voor geloofwaardige mysteries die
met een slagje en een stootje opgelost worden door een ontwapende
speurder die je beste vriend kon zijn. Het wat wereldvreemde, maar
sympathieke karakter van Jerome doet de rest. De reeks blijft zo'n
goede tien jaar gezellig verder meanderen. Nooit supergoed, nooit
slecht. Maar vanaf het prachtige tweeluik De Gravin en De
Brief (deel 15 en 16) krijgt Dodier van de uitgever de welverdiende
toestemming om zijn verhaal te vertellen in 56 pagina's in plaats
van 48. Het wordt het keerpunt van de reeks. Dodier gebruikt die extra
pagina's niet om zijn verhalen uit te diepen, maar puur om Jeromes
kleine wereld echt tot leven te brengen. Zo leren we zijn allesbegrijpende
vriendin Babs veel beter kennen, leven we echt mee met de politiek
correcte Marokkaanse kruidenier van om de hoek en bewonderen we meer
en meer de loyaliteit van zijn bemoederende conciërge.
Ondanks het feit dat de verhalen pure detectives zijn met de nodige
actie, gunt Dodier zijn personages rust en laat hen soms paginalang
niets wezenlijks doen. Niet voor niets is het hoogtepunt van het album
Verkeerd Verbonden de vijf pagina's tellende tekstloze scène
waarin onze dromerige Humphrey Bogart een huurmoordenaar
schaduwt. Elke beweging, elke nieuwe glimp is een tekening waard.
Deze mangatechniek geeft de strip een geweldige dynamiek. Maar in
plaats van paginagrote ontploffingen en zwiepende kloppartijen, heb
je hier enkel koffieslurpende en croissantdeppende afstandelijke observaties.
Het doet je beseffen hoe goed Dodier kan tekenen.
De eerste delen zijn nog karikaturaal, boordevol overacting, maar
al snel tekent hij Jerome meer semi-realistisch en kan zo het kleine
gebaar superbelangrijk maken. Een oogopslag, een fiets die half door
beeld rijdt, een ongewone kadrage,... Net zoals filmregisseur Jacques
Tati is Dodier een topobservator. Hij legt de lat ook qua
decors hoog. Voor deel 26, Het Mes in de Boom, maakt hij
meer dan duizend foto's van het dorpje Bergues. En zo kiest Dodier
zelden of nooit de gemakkelijkste weg.
Intussen loopt de reeks al meer dan vijfdendertig jaar en geen enkel
album vervalt in een bekende formule. De voormalige postbode blijft
zichzelf uitdagen met een frisse aanpak. En dat loont. Na in 2010
in Angoulême al de prijs voor beste reeks gewonnen te hebben,
wordt ook Het Mes in de Boom uit 2017 er opnieuw genomineerd
Oh ja, ergens in De Gravin zegt een straalbezopen Jerome
achteloos dat hij zijn vader nooit heeft gekend en dat zijn moeder
gestorven is toen hij een baby was. Nooit heeft Dodier dit thema verder
aangehaald, laat staan uitgemolken. Ook dat siert Jerome K. Jerome
Bloks en zijn geestelijke vader. Respect. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|