Robbedoes Arkel
gepresenteerd door Johan Decloedt

 
WEEKBLADGESCHIEDENIS ROBBEDOES / SPIROU
Eerste verschijning: 1983 • Laatste verschijning: 2009
Tekenaar: Marc Hardy

Scenarist: Stephen Desberg
 

  Robbedoes
Robbedoes
Robbedoes
 

  Hoe komt het toch dat een overtuigde atheïst (toen al) als een blok gevallen is voor Arkel? Is het de wonderlijke mix van middeleeuwse zwaardgevechten met sciencefictiontechnologie? Is het de subtiele beschrijving van een mogelijk bestaand hiernamaals en keerzijde? Is het de camaraderie met de eeuwige gezel, Factor V? Is het de onwaarschijnlijke verzameling duivels, de ene al afstotender dan de andere (behalve de vrouwelijke exemplaren uiteraard)? Of zijn het de engelachtige duivelinnen of duivelse engels Lilith en Estel die het de lieve nozem Arkel emotioneel moeilijk maakten en ons als puber een spiegel voorhielden om toch maar te kiezen voor een avontuurlijk en onzeker bestaan? Of is het gewoon de zwierige tekenstijl die ons — jawel — als een engel deden meesurfen in het verhaal? Waarschijnlijk is het dit allemaal, 'gewoon' te beschouwen als het gezamenlijk talent van de twee vaders van Arkel, Marc Hardy en Stephen Desberg.

Waarover gaat het? In het eerste verhaal (De Bloem van de Gehangene, in 2000 bij Arcadia vzw verschenen als Gordh) maken we kennis met de hoofdpersonages en de poging van opperduivel Gordh om het paradijs in te nemen. Uiteindelijk slagen de verraste engelen de duivels terug te dringen, maar in het volgende verhaal (De 7 Opperduivels) onderneemt Gordh, gesteund door vier van zijn medeopperduivels een nieuwe poging. Dankzij het sap van de Bloem van de Gehangene slaagt hij bijna in zijn opzet, ware het niet dat hij tegenwerking krijgt van zijn collega-opperduivel Markal en de vindingrijkheid van Arkel en Factor V die een tegengif maken in het lentegloren van de louteringsberg.

Na deze existentiële strijd tussen het goede en het kwade krijgen we twee toch wel coming of age-verhalen. In Lilith krijgt Arkel af te rekenen met Lilith (of is het Amanda?), duivelin pur sang die Arkel kan overhalen de Grote Muur te overstijgen en die erin slaagt om zich de scheppende hand van de almachtige eigen te maken. Arkel dient te strijden tegen zichzelf en Baal om uiteindelijk samen met Factor V en... diezelfde Lilith de dreiging af te wenden. Nauwelijks bekomen van het verlies van Lilith probeert Arkel in het vierde album (Estel) zijn beschermelinge Estel te behoeden voor verbanning uit het paradijs als straf voor haar losbandigheid. Maar pas in het vijfde en laatste deel (De Reizigers van de Keerzijde) slagen Estel en Arkel erin Gordh definitief te overwinnen.

Hadden we graag meer avonturen van Arkel gehad? Honderdvoudig ja, maar we moeten tevreden zijn met wat we hebben. De publicatie van de verhalen is trouwens niet bepaald van een leien dakje gelopen. De eerste vier verhalen zijn voorgepubliceerd in het weekblad Robbedoes in de jaren 1983 tot 1986. Het katholieke Dupuis waagt zich in 1985 enkel in het Frans aan het dubbeldikke album Les Sept Diables Supérieurs, Palombia herdrukt het in 1992 en 1993 in twee albums en geeft ook nog Lilith als deel 3 uit. Nederlandstaligen krijgen dankzij Arcadia vzw tussen 2000 en 2003 alle dan bestaande verhalen in het Nederlands geserveerd op klein formaat en in zwart-wit. Op het vervolg na de spannende climax in Estel moesten we allemaal lang wachten, want dat wordt in 2009 pas een feit in het weekblad Spirou. Voor de gelegenheid wordt het verhaal Estel geherlanceerd als het eerste deel van het tweeluik Ange & Diablesses waarvan het laatste deel in 2011 op regulier formaat in de collectie Arcadia Archief wordt opgenomen zodat het eindelijk ook in het Nederlands is te lezen.

In de marge is er een band te vinden tussen Natasja en Arkel. In beide gevallen was uitgeverij Dupuis immers nogal terughoudend om de reeksen te publiceren, enerzijds omwille van expliciete vrouwelijkheid, anderzijds omwille van de expliciete vrije interpretatie van hemel en hel. Zo zie je maar: Arkel en Natasja, één strijd.

Voor de liefhebbers: ondertussen verscheen bij de Franse uitgeverij Black & White een Franse luxe-integrale met de eerste twee verhalen. Dit album is verder verrijkt met tientallen pagina's onuitgegeven kortverhalen en illustraties. De rest van de reeks volgt nog.

Goed, niet dat we nu plotsklaps een pilaarbijter geworden zijn, maar een hiernamaals à la Arkel opent perspectieven. Laat het bal van de grote stinkende bok maar komen!
 

  Robbedoes
Robbedoes