|
|
Arkel
gepresenteerd door Johan Decloedt |
|
|
WEEKBLADGESCHIEDENIS
ROBBEDOES / SPIROU
Eerste
verschijning: 1983 • Laatste verschijning:
2009
Tekenaar: Marc Hardy
Scenarist:
Stephen Desberg |
|
|
|
|
|
|
|
Hoe komt het
toch dat een overtuigde atheïst (toen al) als een blok gevallen
is voor Arkel? Is het de wonderlijke mix van middeleeuwse
zwaardgevechten met sciencefictiontechnologie? Is het de subtiele
beschrijving van een mogelijk bestaand hiernamaals en keerzijde? Is
het de camaraderie met de eeuwige gezel, Factor V? Is het de onwaarschijnlijke
verzameling duivels, de ene al afstotender dan de andere (behalve
de vrouwelijke exemplaren uiteraard)? Of zijn het de engelachtige
duivelinnen of duivelse engels Lilith en Estel die het de lieve nozem
Arkel emotioneel moeilijk maakten en ons als puber een spiegel voorhielden
om toch maar te kiezen voor een avontuurlijk en onzeker bestaan? Of
is het gewoon de zwierige tekenstijl die ons — jawel —
als een engel deden meesurfen in het verhaal? Waarschijnlijk is het
dit allemaal, 'gewoon' te beschouwen als het gezamenlijk talent van
de twee vaders van Arkel, Marc Hardy en
Stephen Desberg.
Waarover gaat het? In het eerste verhaal (De Bloem van de Gehangene,
in 2000 bij Arcadia vzw verschenen als Gordh)
maken we kennis met de hoofdpersonages en de poging van opperduivel
Gordh om het paradijs in te nemen. Uiteindelijk slagen de verraste
engelen de duivels terug te dringen, maar in het volgende verhaal
(De 7 Opperduivels) onderneemt Gordh, gesteund door vier
van zijn medeopperduivels een nieuwe poging. Dankzij het sap van de
Bloem van de Gehangene slaagt hij bijna in zijn opzet, ware het niet
dat hij tegenwerking krijgt van zijn collega-opperduivel Markal en
de vindingrijkheid van Arkel en Factor V die een tegengif maken in
het lentegloren van de louteringsberg.
Na deze existentiële strijd tussen het goede en het kwade krijgen
we twee toch wel coming of age-verhalen. In Lilith krijgt
Arkel af te rekenen met Lilith (of is het Amanda?), duivelin pur sang
die Arkel kan overhalen de Grote Muur te overstijgen en die erin slaagt
om zich de scheppende hand van de almachtige eigen te maken. Arkel
dient te strijden tegen zichzelf en Baal om uiteindelijk samen met
Factor V en... diezelfde Lilith de dreiging af te wenden. Nauwelijks
bekomen van het verlies van Lilith probeert Arkel in het vierde album
(Estel) zijn beschermelinge Estel te behoeden voor verbanning
uit het paradijs als straf voor haar losbandigheid. Maar pas in het
vijfde en laatste deel (De Reizigers van de Keerzijde) slagen
Estel en Arkel erin Gordh definitief te overwinnen.
Hadden we graag meer avonturen van Arkel gehad? Honderdvoudig
ja, maar we moeten tevreden zijn met wat we hebben. De publicatie
van de verhalen is trouwens niet bepaald van een leien dakje gelopen.
De eerste vier verhalen zijn voorgepubliceerd in het weekblad Robbedoes
in de jaren 1983 tot 1986. Het katholieke Dupuis
waagt zich in 1985 enkel in het Frans aan het dubbeldikke album Les
Sept Diables Supérieurs, Palombia herdrukt
het in 1992 en 1993 in twee albums en geeft ook nog Lilith
als deel 3 uit. Nederlandstaligen krijgen dankzij Arcadia vzw tussen
2000 en 2003 alle dan bestaande verhalen in het Nederlands geserveerd
op klein formaat en in zwart-wit. Op het vervolg na de spannende climax
in Estel moesten we allemaal lang wachten, want dat wordt
in 2009 pas een feit in het weekblad Spirou. Voor de gelegenheid
wordt het verhaal Estel geherlanceerd als het eerste deel
van het tweeluik Ange & Diablesses waarvan het laatste
deel in 2011 op regulier formaat in de collectie Arcadia Archief
wordt opgenomen zodat het eindelijk ook in het Nederlands is te lezen.
In de marge is er een band te vinden tussen Natasja en Arkel.
In beide gevallen was uitgeverij Dupuis immers nogal terughoudend
om de reeksen te publiceren, enerzijds omwille van expliciete vrouwelijkheid,
anderzijds omwille van de expliciete vrije interpretatie van hemel
en hel. Zo zie je maar: Arkel en Natasja, één
strijd.
Voor de liefhebbers: ondertussen verscheen bij de Franse uitgeverij
Black & White een Franse luxe-integrale met de eerste
twee verhalen. Dit album is verder verrijkt met tientallen pagina's
onuitgegeven kortverhalen en illustraties. De rest van de reeks volgt
nog.
Goed, niet dat we nu plotsklaps een pilaarbijter geworden zijn, maar
een hiernamaals à la Arkel opent perspectieven. Laat
het bal van de grote stinkende bok maar komen! |
|
|
|
|
|
|
|