|
|
Vrouwen
in 't Wit
gepresenteerd door David Steenhuyse |
|
|
WEEKBLADGESCHIEDENIS
ROBBEDOES / SPIROU
Eerste
verschijning: 1981 • Laatste verschijning:
heden
Tekenaar: Philippe Bercovici
Scenarist:
Raoul Cauvin |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De in Nice
geboren Philippe Bercovici is nauwelijks dertien
jaar wanneer hij zijn tekeningen tijdens een signeersessie in zijn
geboortestad aan Raoul Cauvin toont. De scenarist
vindt die sterk genoeg om een goed woordje te doen bij de redactie
van Robbedoes/Spirou en zo raakt de puber in het
stripweekblad gepubliceerd, eerst met een Vrij Vel en wat
illustraties voor diverse rubrieken, niet veel later met eerste gags.
Cauvin maakt er snel werk van om hem een eigen reeks toe te vertrouwen:
Ongelukkige Liefdes, die tussen 1979 en 1981 loopt en in
1982 een album oplevert in de Debuut-collectie van Dupuis.
In deze reeks kortverhalen beschrijft Cauvin het turbulente en soms
rampzalige liefdesleven van historische figuren, maar dan gezien door
een dolkomische bril.
Bercovici's tekeningen zijn dan nog rommelig en ogen haastig getekend
met oren die niet aan het hoofd vastzitten en andere stijlkenmerken
waarbij anatomische regels flagrant met de voeten getreden worden.
Diezelfde tekenstijl hanteert hij vanaf 1981 ook voor de gag- en kortverhalenreeks
Vrouwen in 't Wit met dokters, verpleegsters en hun patiënten
in de hoofdrol, al evolueert de tekenstijl pijlsnel naar meer conformisme.
De reeks is een voorbode voor beroepenreeksen waar een uitgeverij
als Bamboo zijn bestaan aan te danken heeft. In zijn
eentje — en met wisselend succes — bedenkt Cauvin daarna
nog reeksen over een psychiater (De Psy), een taxichauffeur
(Taxi-Girl), persmuskieten (De Paparazzi) en zelfs
een doodgraver (G. Raf Zerk) terwijl hij al Agent 212
op de wereld had losgelaten. Geen van die reeksen kent zo'n succes
als Vrouwen in 't Wit. De reeks kent dan ook een grote schare
fans bij verpleegsters in ziekenhuizen (voornamelijk in Wallonië
dan) die Cauvin zelfs anekdotes sturen in de hoop dat ze bruikbaar
zijn voor een kortverhaal. Doorgaans haalt Cauvin gewoon zijn inspiratie
uit de krant of terwijl hij languit liggend op een bank brainstormt
over nieuwe verhalen.
Gaandeweg de reeks duiken weerkerende figuren op, van moegetergde,
overwerkte, overspannen verpleegsters over chirurgen die oplossingen
moeten bedenken voor extreme en unieke afwijkingen bij patiënten
tot een brave vader die willens nillens als proefkonijn dient voor
zijn dochter die geneeskunde studeert. Toch schuilt de grap voor al
wie in een ziekenhuis werkt of er weleens op bezoek gaat niet zozeer
in een vereenzelviging met de personages, maar hoofdzakelijk in de
aparte situaties waarmee ze te maken krijgen. Het ziekenhuis als biotoop
is het ware personage.
Van Bercovici is bekend dat hij in een uur een plaat kan tekenen.
Zijn schetsmatige, onaffe tekenstijl leent zich daartoe. Het laat
ook een grote productie toe voor andere reeksen die het licht zien
als afwisseling voor Vrouwen in 't Wit. In Robbedoes
verschijnen nog reeksen als De Boss (over de hoofdredacteur
van Robbedoes, geschreven door Zidrou),
Cactus Club (over animatoren in een vakantieparadijs, geschreven
door François Gilson) en het keihard geflopte
Jong Geweld (over jongeren die beroemdheid ambiëren,
op scenario van Laurent Noblet). Op scenario van
Yann tekent hij Leonid en Spoutnika, François
Corteggiani schrijft voor hem meerdere gagreeksen voor diverse
tijdschriften waarvan enkel The Grand Panic Circus vertaald
raakt in Robbedoes. Voor het Vlaamse weekblad Panorama
gaat Gerrit de Jager met de tekenaar in zee voor
Eva en Adam dat zich in het Aards Paradijs afspeelt. De lijst
is nog langer, vooral in het Frans, compleet met eenmalige projecten
(of net zo goed afgeketste voorstellen zoals een album van Donjon
Monsters) zoals een album over kinderversies van de Rode Duivels,
een mislukte comeback van de Flagada en politiek satirische albums
over niemand minder dan Osama Bin Laden en een ander
over Mahmoud Ahmadinejad. Omdat hij toch zo snel
tekent, vraagt het weekblad Robbedoes hem in 1999 om voor
de grap àlle strips van nummer 3183 te tekenen. Op de cover
van het bewuste nummer kijkt de tekenaar weliswaar beteuterd, maar
hij flikte het wel.
Ondanks de vele zij- en uitstapjes blijft Vrouwen in 't Wit Bercovici's
grootste succes. In 2018 verschijnt het veertigste album in de reeks.
Sinds 1986 zijn er dus jaren geweest waarin er twee albums uitkomen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|