|
|
Isabel
gepresenteerd door Reinout Vangeel |
|
|
WEEKBLADGESCHIEDENIS
ROBBEDOES / SPIROU
Eerste
verschijning: 1969 • Laatste verschijning:
1994
Tekenaar: Will
Scenaristen:
Yvan Delporte, Raymond Macherot, André Franquin |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Will
(Willy Maltaite) is bij de brede stripliefhebber
vooral bekend als tekenaar van Baard en Kale, maar vraag
ons naar onze favoriete reeks van zijn hand en we halen meteen onze
met zorg bewaarde verzameling Isabel-albums uit de kast.
Geen idee of daar een vroege vorm van marktonderzoek aan voorafgegaan
is, maar Isabel is een van de eerste meisjes die haar eigen titelreeks
mocht headlinen. Het personage ontstaat eind jaren 1960 wanneer Will
een beetje uitgekeken raakt op zijn succesreeks Baard en Kale
en eens wat anders wil. "Ik wilde kinderen tekenen",
zegt hij daarover in zijn memoires in het artbook Mirages
(in 2017 in het Frans verschenen bij Maghen en een
warm aanbevolen aanrader voor de Will-fans). "Ik bedacht een
meisje en een jongen, Mientje en Bart, en stapte ermee naar Yvan
Delporte met de vraag of hij er scenario's voor wou schrijven."
Dat wil Delporte graag en in 1968 duiken Mientje en Bart op in de
weekbladen met het paasverhaal Gompie en de Verloren Klepel.
Rond kerst 1969 staat Mientje (zonder Bart) opnieuw in Spirou
en Robbedoes met het hippieverhaaltje De Bloemenmensen
waarin ze zich voorstelt als Isabel, zoals ze vanaf dan zal heten.
Intussen verzamelt Delporte een heus dreamteam rond de reeks. Geruggensteund
door de ongebreidelde fantasie van Delporte, de poëtische inborst
van Raymond Macherot en later ook de onnavolgbare
humor van André Franquin, laat de immer sierlijke
Will letterlijk en figuurlijk magie uit zijn tekenpen vloeien.
Isabel woont met haar tante Ursula in een zuiders Frans kuststadje
aan de Atlantische Oceaan, het soort bestemming waarnaar je graag
met vakantie gaat. Het weer is er meestal mooi en het leven is er
wat minder gehaast dan bij ons. Denk: 's morgens fluitend om je baguette
en je krantje gaan, een middagdutje om de ergste warmte te ontlopen
en dan petanquen onder een lommerrijke plataan met een glaasje pastis
of een rood wijntje en een geurige kaas binnen handbereik. Én,
achter elke hoek schuilt magie. Tenminste als je het wíl zien.
Aan tante Ursula is al die hekserij alvast niet besteed, die zou nog
geen magie herkennen als die haar in de neus zou bijten, maar Isabel
komt er een eerste keer mee in aanraking wanneer ze bij de plaatselijke
antiquair haar spaarpotje inruilt voor een bijzonder schilderij. In
Het Betoverde Schilderij (dat in 1970 vanaf Robbedoes
nummer 1666 tot 1680 in het magazine verschijnt), blijkt daar ene
meneer Flophuis in te wonen, een mannetje dat eerst een goede daad
moet verrichten voor hij naar de hemel mag. Dat eerste lange Isabel-verhaal
geeft al een idee van waar het later met de reeks naartoe gaat.
Het bovennatuurlijke spektakel gaat pas helemaal loos wanneer Isabels
achteroudoom oom Hermes, magiër van beroep, zijn, euh, lamp opsteekt.
Met hem en zijn razendknappe verloofde Calendula, een goedaardige
heks, beleeft Isabel wonderlijke avonturen in een wereld vol met de
gekste figuren, fabelachtige wezens en fantasievolk. Belangrijkste
booswicht van de reeks is Kalendula (met een K), een stokoude toverkol
met een slecht karakter, betovergrootmoeder van Calendula (met een
C) en nemesis van oom Hermes, wiens ondergang ze gezworen heeft.
In 1972 verschijnt Het Betoverde Schilderij in albumvorm
in de collectie Okay. Vanaf 1978 krijgt Isabel haar eigen
reguliere reeks bij Dupuis, die vreemd genoeg begint
met nummertje 3, De Hekserij van Oom Hermes. Nummers 1 en
2, Het Betoverde Schilderij en Isabel en de Kapitein,
worden pas aan de reeks toegevoegd vanaf 1982 en 1983. Van de albums
die in de jaren 1990 verschijnen (vanaf deel 8, Bolle Maan),
wordt telkens maar één oplage gedrukt en na deel 12,
De Vijf Volken (1995), wordt de reeks stopgezet wegens niet
meer succesvol genoeg. Dat maakt dat sommige delen intussen behoorlijk
moeilijk te vinden zijn. Ze worden links en rechts nog aangeboden
op verzamelaarsplatformen, maar daarvoor mag je aan prijzen van 40
euro of meer voor een album al aardig in je buidel tasten.
Arboris brengt in 1990 een gelimiteerde oplage uit
van Isabel en Meneer Flophuis, een extended version van Het
Betoverde Schilderij. Ook daarvoor moet je intussen al een stevige
duit neertellen, maar de uitgave is vooral interessant voor de completisten
onder ons en niet hoogstnoodzakelijk als je al een van de twee versies
van het makkelijker te vinden Het Betoverde Schilderij in
de kast hebt staan. In het Frans bestaat een bundeling van de reeks
in drie integrales uit 2007 bij Le Lombard, maar
tenzij er plots een magische oplossing achter een hoekje blijkt te
schuilen, ziet het er niet naar uit dat dat snel navolging zal krijgen
in het Nederlands. Een rechtenkwestie, hebben wij ons laten vertellen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|