|
|
Cara
en Calebas
De Musketiers
gepresenteerd door Seppe Cools |
|
|
WEEKBLADGESCHIEDENIS
ROBBEDOES / SPIROU
Eerste
verschijning: 1969 • Laatste verschijning:
1992
Tekenaar: Mazel
Scenaristen:
Raoul Cauvin, Mazel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Net nadat
de eerste voorpublicaties achter de rug zijn voor De Blauwbloezen,
zit Raoul Cauvin niet stil en werkt hij mee aan een
nieuwe reeks, Cara en Calebas, ook De Musketiers
genoemd. Samen met de in Herentals geboren Luc Maezelle
alias Mazel baseert hij zich op Alexandre
Dumas' personages uit de roman De Drie Musketiers.
Het enige verschil is dat het auteursduo niet de namen gebruikt van
de personages uit het boek. Calebas is de hoofdrolspeler, samen met
zijn volslanke paard Cara.
Men zegt weleens dat dieren kunnen verstaan wat mensen zeggen en bij
Cara is dat zeker niet anders. Calebas waarschuwt vriend en vijand
dat zijn trouwe metgezel nogal 'vatbaar' is, vooral wanneer ze een
opmerking krijgt over haar gewicht. Dan belandt ze in een ware razernij
en gooit ze haar gewicht in de strijd om te laten zien dat ze iedereen
de baas kan.
De setting van de verhalen speelt zich af in het Frankrijk van de
zeventiende eeuw, met knappe gebouwen en mooie decors. Qua thematiek
kunnen we Cara en Calebas makkelijk vergelijken met Slemper
en Slof van Jacques Sandron en Raoul Cauvin.
Zo bestaan beide duo's uit een baasje en een paard en moeten ze opdrachten
uitvoeren voor de keizer, zoals iemand escorteren. Alleen spelen de
verhalen van Slemper en Slof zich af in het Napoleontische
tijdperk.
In 1969 start de eerste publicatie van de gags en kortverhalen en
in albumvorm verschijnt het eerste album van de Musketiers
in 1972 in de Okay-collectie met goedkoper uitgevoerde albums
waarin de eerste verhalen van jonge stripreeksen een kans krijgen.
Vanaf 1974 verandert de naam van Cara en Calebas naar De
Musketiers. Twee jaar later laat het duo De Musketiers even
los voor de reeks Ramtamtam en Kierikieli en daarna creëert
Mazel met Gérald Frydman twee westernverhalen
van Jessie Jane. Vanaf 1990 legt Mazel zich alleen toe op
De Musketiers die voortaan een realistischer koers vaart.
Drie jaar later komt er opnieuw een samenwerking met Cauvin, nu voor
de gagreeks De Paparazzi. De Musketiers is dan al
afgevoerd.
In albumvorm zijn de verhalen van De Musketiers moeilijker
te vinden, tenzij je in tweedehandsbakken zoekt. Buiten het Okay-album
bestaat er bij Dupuis nog een album in de collectie
Jeugdzonden en daarnaast zijn enkel de vier lange verhalen
van Mazel uitgegeven. In het Frans is de hele reeks in drie prachtige
integrales gebundeld, voorafgegaan door telkens een uitgebreid achtergronddossier
met onuitgegeven tekeningen en schetswerk. In die verzamelalbums kan
je zestien lange verhalen lezen, bovenop een twintigtal gags en ongeveer
vijfentwintig kortverhalen. Bij Arcadia vzw zijn
inmiddels verschillende albums verschenen met het oudere werk in de
collectie Arcadia Archief. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|