|
|
De
Sliert
gepresenteerd door David Steenhuyse |
|
|
WEEKBLADGESCHIEDENIS
ROBBEDOES / SPIROU
Eerste
verschijning: 1962 • Laatste verschijning:
1999
Tekenaars: Jo-El Azara, Jean Roba met assitentie
van Jidéhem
Scenaristen:
Jean Roba, Vicq, Maurice Tillieux, Yvan Delporte |
|
|
|
|
|
|
|
In Robbedoes
nummer 1041 van 27 maart 1958 verschijnt het kortverhaal Operatie
Schaar van Jo-El Azara, die op dat moment al vijf jaar voor
Studios Hergé werkt. Het scenario is van Marcel Denis, een
medewerker van André Franquin die mee het
concept van de nieuwe reeks De Rekels bedenkt. Het was eerst
bedoeld voor Will. Het kortverhaaltje over vijf jongeren
(waaronder één meisje) in een clubhuis op een braakliggend
terrein geldt als een voorloper van De Sliert. Azara gaat
er niet mee verder, maar Franquin ziet potentieel in de reeks. Hij
weet dat zijn andere medewerker Jean Roba graag kinderen
tekent en hij wijst hem op het kortverhaaltje om daar iets mee te
doen. In 1959 begint Roba met Bollie en Billie dat nog niet
meteen een van de pijlers van het blad is. Pas in 1962 neemt hij er
De Sliert bij.
Van het oorspronkelijke kliekje uit Operatie Schaar behoudt
Roba enkel het zwarte jongetje, de trompetspeler, van wie hij Dizzy
maakt. Met de straatkinderen uit een oude strip van Martin
Branner en de Hal Roach-filmpjes van Our
Gang als voorbeelden wil Roba er onbeleefde kinderen van maken
met gaten in hun kleren en een katapult als wapen. Uitgever Charles
Dupuis is tegen dat idee gekant en Roba bindt in door er
voorbeeldiger kinderen van te maken.
De Sliert bestaat uit een internationaal gezelschap kinderen die samen
avonturen beleven op en (vér) rond hun grasveldje in de stad
en de afgedankte bus die ze als clubhuis gebruiken. Het rijke, Schotse
jongetje Archibald Mac Dingeling werpt zich op als leider van de kinderen.
Hij is de bedenker van de vele valstrikken die indringers, zoals de
vijandige jeugdbende de Kaaimannen die de hele buurt in hun greep
willen krijgen, wel twee keer doet nadenken om terug te komen. Phil
is de natuurlijke leider. Hij is een aardige, brave knul zonder gebreken,
maar hij neemt als dappere held wel vaak het voortouw. Grenadine is
het enige meisje. Ze is zorgzaam en altijd vriendelijk. Dizzy is verzot
op jazz en speelt trompet. Hij ambieert een carrière als trompetspeler.
De Japanse tweeling Atchi en Atcha zijn de beleefdheid en nederigheid
zelve. Ze hebben een zwarte gordel in judo en zijn de Jerommekes van
dienst als er pure kracht nodig is om een tegenstander uit te schakelen. Met een welbepaalde kreet kunnen
ze mens of dier tijdelijk verlammen. Archibalds Schotse butler James
Jollygood-Felow is het volwassen tegenwicht voor al dat jong geweld.
Hij is de rust en kalmte zelve, maar in geval van nood laat hij zich
makkelijk meeslepen door de Sliert.
In 1962 volgt een eerste vervolgverhaal van De Sliert (La
Ribambelle in het Frans, een vondst van Franquin): De Sliert
Wint Veld. Het bedenken en schrijven van lange verhalen zijn
niet aan Roba besteed en hij besluit dat werk uit te besteden. Voor
het tweede verhaal, De Sliert in Schotland, laat hij zich
bijstaan door Vicq. Hoewel Vicq, echte naam Antoine
Raymond, zelden tot nooit wordt vermeld in de roemruchte
geschiedenis van de Franco-Belgische strip, zijn er maar weinigen
die kunnen zeggen dat ze hebben samengewerkt met de grootsten uit
het vak: Franquin (voor wie Vicq gags van Guust schreef),
Peyo (Jakke en Silvester), Will (Erik
en Bezaan), Roba (De Sliert, Bollie en Billie),
Morris (de eerste Lucky Luke na het overlijden
van René Goscinny), Greg
(Kees en Klaas, Rob Robuust, Olivier Blunder).
Ook strips van Marcel Remacle (Ouwe Niek,
Hultrasson), Jidéhem (Sophie),
Marc Wasterlain (Kereltje), Franz
(Korrigan), Bara (Max de Ontdekkingsreiziger),
Mazel (Fleurdelys), André
Benn (Tom Applepie), Paul Deliège
(Theo en Pieterjan) en Azara (Taka Takata) behoren
tot zijn palmares. Zijn alcoholverslaving steekt echter stokken in
de wielen van zijn carrière. Het kost hem in 1987 ook zijn
leven. Nadat hij een verontrustend lange tijd van de radar verdwijnt,
vindt Yvan Delporte een antwoord op zijn rondvraag
langs gemeentebesturen en ziekenhuizen: een register in een ziekenhuis
maakt gewag van Vicqs overlijden. Midden in het lopende verhaal De
Sliert in Schotland verdwijnt Vicq eveneens enkele weken lang
waardoor Roba zelf het vervolg moet uitvinden. Op de cover van de
herdruk van het album in 1983 komt Vicqs naam niet meer voor.
Voor de twee daaropvolgende verhalen, De Sliert in de Lucht
en De Sliert Neemt Mensen aan!, helpt Yvan Delporte
als scenarist. Roba vraagt ook Greg, maar die vroegere scenarist van
Franquin voor onder meer de Zwendel-verhalen, is al voor de concurrent
actief. Na een pauze van zeven jaar verschijnen De Sliert op Zoek
en De Sliert in de Tegenaanval, de laatste twee verhalen
in de reeks, in het blad. Beide avonturen zijn geschreven door
Maurice Tillieux (Guus Slim, Baard en Kale).
Voor deze verhalen tekent Jidéhem (Sophie,
Guust) de decors. Daarna begint Roba aan La Ribambelle
Entre dans le Réseau (vrij vertaald: De Sliert op
het Spoor) over het verkleinen van treinen en passagiers voor
de modelspoorweg van een verzamelaar. Will wordt aangetrokken als
decortekenaar, maar na het tekenen van enkele scènes besluit
Roba ermee te stoppen. Het verhaal lijkt te veel op Robbedoes
en de Miniatuurtjes, waarvoor Roba nota bene Franquins assistent
was, en het succes van Bollie en Bille is te groot geworden
om er een tweede reeks naast te maken. Een ander scenario van Raoul
Cauvin blijft eveneens op de plank liggen, hoewel Roba lang
met het idee speelt een andere tekenaar te zoeken.
Voor de zeventigste verjaardag van Spirou in 2008 (Robbedoes
bestond niet meer) mogen tekenaars en scenaristen een nieuw kortverhaal
maken van hun favoriete stripfiguur. Jean-Marc Krings
en Zidrou kiezen voor De Sliert, maar na
twee van de acht geplande pagina's wordt het hommageproject afgevoerd.
Hoofdredacteur Olivier Van Vaerenberg verlaat Spirou
en zijn opvolger maakt schoon schip in de lopende projecten. Krings en Zidrou geven het niet
op en stellen hun idee voor aan uitgeverij Dargaud,
die mee de rechten op Roba's werk beheert. In 2011 en 2012 publiceert
het duo twee albums van hun comeback. Beide albums zijn vertaald door
Arcadia vzw als Terug van Weggeweest (2016)
en De Sliert in Japan (2017). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|