Robbedoes De Sliert
gepresenteerd door David Steenhuyse

 
WEEKBLADGESCHIEDENIS ROBBEDOES / SPIROU
Eerste verschijning: 1962 • Laatste verschijning: 1999
Tekenaars: Jo-El Azara, Jean Roba met assitentie van Jidéhem
Scenaristen: Jean Roba, Vicq, Maurice Tillieux, Yvan Delporte
 

  Robbedoes
Robbedoes
Robbedoes
 

  In Robbedoes nummer 1041 van 27 maart 1958 verschijnt het kortverhaal Operatie Schaar van Jo-El Azara, die op dat moment al vijf jaar voor Studios Hergé werkt. Het scenario is van Marcel Denis, een medewerker van André Franquin die mee het concept van de nieuwe reeks De Rekels bedenkt. Het was eerst bedoeld voor Will. Het kortverhaaltje over vijf jongeren (waaronder één meisje) in een clubhuis op een braakliggend terrein geldt als een voorloper van De Sliert. Azara gaat er niet mee verder, maar Franquin ziet potentieel in de reeks. Hij weet dat zijn andere medewerker Jean Roba graag kinderen tekent en hij wijst hem op het kortverhaaltje om daar iets mee te doen. In 1959 begint Roba met Bollie en Billie dat nog niet meteen een van de pijlers van het blad is. Pas in 1962 neemt hij er De Sliert bij.

Van het oorspronkelijke kliekje uit Operatie Schaar behoudt Roba enkel het zwarte jongetje, de trompetspeler, van wie hij Dizzy maakt. Met de straatkinderen uit een oude strip van Martin Branner en de Hal Roach-filmpjes van Our Gang als voorbeelden wil Roba er onbeleefde kinderen van maken met gaten in hun kleren en een katapult als wapen. Uitgever Charles Dupuis is tegen dat idee gekant en Roba bindt in door er voorbeeldiger kinderen van te maken.

De Sliert bestaat uit een internationaal gezelschap kinderen die samen avonturen beleven op en (vér) rond hun grasveldje in de stad en de afgedankte bus die ze als clubhuis gebruiken. Het rijke, Schotse jongetje Archibald Mac Dingeling werpt zich op als leider van de kinderen. Hij is de bedenker van de vele valstrikken die indringers, zoals de vijandige jeugdbende de Kaaimannen die de hele buurt in hun greep willen krijgen, wel twee keer doet nadenken om terug te komen. Phil is de natuurlijke leider. Hij is een aardige, brave knul zonder gebreken, maar hij neemt als dappere held wel vaak het voortouw. Grenadine is het enige meisje. Ze is zorgzaam en altijd vriendelijk. Dizzy is verzot op jazz en speelt trompet. Hij ambieert een carrière als trompetspeler. De Japanse tweeling Atchi en Atcha zijn de beleefdheid en nederigheid zelve. Ze hebben een zwarte gordel in judo en zijn de Jerommekes van dienst als er pure kracht nodig is om een tegenstander uit te schakelen. Met een welbepaalde kreet kunnen ze mens of dier tijdelijk verlammen. Archibalds Schotse butler James Jollygood-Felow is het volwassen tegenwicht voor al dat jong geweld. Hij is de rust en kalmte zelve, maar in geval van nood laat hij zich makkelijk meeslepen door de Sliert.

In 1962 volgt een eerste vervolgverhaal van De Sliert (La Ribambelle in het Frans, een vondst van Franquin): De Sliert Wint Veld. Het bedenken en schrijven van lange verhalen zijn niet aan Roba besteed en hij besluit dat werk uit te besteden. Voor het tweede verhaal, De Sliert in Schotland, laat hij zich bijstaan door Vicq. Hoewel Vicq, echte naam Antoine Raymond, zelden tot nooit wordt vermeld in de roemruchte geschiedenis van de Franco-Belgische strip, zijn er maar weinigen die kunnen zeggen dat ze hebben samengewerkt met de grootsten uit het vak: Franquin (voor wie Vicq gags van Guust schreef), Peyo (Jakke en Silvester), Will (Erik en Bezaan), Roba (De Sliert, Bollie en Billie), Morris (de eerste Lucky Luke na het overlijden van René Goscinny), Greg (Kees en Klaas, Rob Robuust, Olivier Blunder). Ook strips van Marcel Remacle (Ouwe Niek, Hultrasson), Jidéhem (Sophie), Marc Wasterlain (Kereltje), Franz (Korrigan), Bara (Max de Ontdekkingsreiziger), Mazel (Fleurdelys), André Benn (Tom Applepie), Paul Deliège (Theo en Pieterjan) en Azara (Taka Takata) behoren tot zijn palmares. Zijn alcoholverslaving steekt echter stokken in de wielen van zijn carrière. Het kost hem in 1987 ook zijn leven. Nadat hij een verontrustend lange tijd van de radar verdwijnt, vindt Yvan Delporte een antwoord op zijn rondvraag langs gemeentebesturen en ziekenhuizen: een register in een ziekenhuis maakt gewag van Vicqs overlijden. Midden in het lopende verhaal De Sliert in Schotland verdwijnt Vicq eveneens enkele weken lang waardoor Roba zelf het vervolg moet uitvinden. Op de cover van de herdruk van het album in 1983 komt Vicqs naam niet meer voor.

Voor de twee daaropvolgende verhalen, De Sliert in de Lucht en De Sliert Neemt Mensen aan!, helpt Yvan Delporte als scenarist. Roba vraagt ook Greg, maar die vroegere scenarist van Franquin voor onder meer de Zwendel-verhalen, is al voor de concurrent actief. Na een pauze van zeven jaar verschijnen De Sliert op Zoek en De Sliert in de Tegenaanval, de laatste twee verhalen in de reeks, in het blad. Beide avonturen zijn geschreven door Maurice Tillieux (Guus Slim, Baard en Kale). Voor deze verhalen tekent Jidéhem (Sophie, Guust) de decors. Daarna begint Roba aan La Ribambelle Entre dans le Réseau (vrij vertaald: De Sliert op het Spoor) over het verkleinen van treinen en passagiers voor de modelspoorweg van een verzamelaar. Will wordt aangetrokken als decortekenaar, maar na het tekenen van enkele scènes besluit Roba ermee te stoppen. Het verhaal lijkt te veel op Robbedoes en de Miniatuurtjes, waarvoor Roba nota bene Franquins assistent was, en het succes van Bollie en Bille is te groot geworden om er een tweede reeks naast te maken. Een ander scenario van Raoul Cauvin blijft eveneens op de plank liggen, hoewel Roba lang met het idee speelt een andere tekenaar te zoeken.

Voor de zeventigste verjaardag van Spirou in 2008 (Robbedoes bestond niet meer) mogen tekenaars en scenaristen een nieuw kortverhaal maken van hun favoriete stripfiguur. Jean-Marc Krings en Zidrou kiezen voor De Sliert, maar na twee van de acht geplande pagina's wordt het hommageproject afgevoerd. Hoofdredacteur Olivier Van Vaerenberg verlaat Spirou en zijn opvolger maakt schoon schip in de lopende projecten. Krings en Zidrou geven het niet op en stellen hun idee voor aan uitgeverij Dargaud, die mee de rechten op Roba's werk beheert. In 2011 en 2012 publiceert het duo twee albums van hun comeback. Beide albums zijn vertaald door Arcadia vzw als Terug van Weggeweest (2016) en De Sliert in Japan (2017).
 

  Robbedoes
Robbedoes
Robbedoes
 
  Robbedoes
Robbedoes
Robbedoes