|
WEEKBLADGESCHIEDENIS
Eerste
verschijning: 1981
Laatste
verschijning:
1990
Auteur: Bédu |
|
|
In
Kuifje stonden altijd veel reeksen waarbij je even kon
wegdromen en die als escapisme een mooi evenwicht boden voor de
realistische, vaak keiharde reeksen met veel drama, actie, spanning
en avontuur. Toen troubadour Hugo in 1981 zijn intrede maakte, kleurde
het een decennium lang de pagina's van het weekblad Kuifje
waarin het personage zich als een Alice in Wonderland in de vier
uithoeken van een middeleeuws fantasyrijk begaf. In zijn zog: een
goedluimige beer, een driftig, vliegend gevalletje dat zijn lot
voorstelt en een fee.
Het was de bedoeling om van Hugo een dierenstripreeks te
maken met Hugo als konijn, maar toenmalig hoofdredacteur Jean-Luc
Vernal liep daar niet warm voor. Behalve Chlorophyl
(en dan nog enkel in het weekblad, niet als albumreeks) werkte dat
genre niet goed. Door van Hugo een menselijk figuurtje en van hem
ook een berentemmer te maken, raakte het project alsnog verkocht.
Een volgend obstakel was de verdeling van het verhaal in "maxihoofdstukken"
waarbij telkens verhalen van zestien pagina's werden gepubliceerd.
Bédu was die aanpak niet genegen en hield er toch rekening
mee door een rode draad te voorzien om de maxihoofdstukken aan elkaar
te kunnen lassen voor een latere albumuitgave. De toenmalige uitgeefdirecteur
merkte op dat het geen rode draad meer was , maar een dikke kabel.
Gewapend met humor en een swingende lijnvoering, die verwant is
aan de tekenstijl van Berck en Jean-Pol
of bij uitbreiding de Leuvense school genoemd, maakte Bédu
(Bernard Dumont) een van de aantrekkelijkste series
voor Kuifje. Tevoren had hij voor hetzelfde blad Wakkie
de Wasbeer (1975) gecreëerd wat voor de tekenaar de lancering
was van een zelfstandig tekenaarsbestaan uit de schaduw van Berck.
Bédu tekende de decors van de Sammy-albums Lijfwachten
en Koning Dollar (vanaf plaat 8), Lijfwacht in de Kostschool
en Heibel in de Woestijn en hij werkte mee aan andere reeksen
van Berck. Zijn leermeester had Bédu voorgesteld om op korte
termijn Sammy over te nemen, maar Bédu was er net
in geslaagd Wakkie te verkopen aan Kuifje. Na
Wakkie kwamen Proffie (1977), komisch-educatieve
verhaaltjes met een Einstein-achtige personage,
en de sprookjesserie Ali Bamba (1979). Proffie
beviel ook Jean Van Hamme. Hij was een jaar of
twee directeur bij Robbedoes en stelde Bédu een
transfer van Le Lombard naar Dupuis
voor omdat Van Hamme Bédu's stijl beter vond aansluiten bij
de komische reeksen van Dupuis. Maar Bédu wilde niet een
van de vele komische tekenaars zijn in Robbedoes. Pas begin
jaren 1990 maakte hij alsnog de overstap om met Raoul Cauvin
aan De Psy te beginnen. Er was eventjes ene project met
een gagserie over advocaten. Hoewel nog wel meer tekenaars naar
de concurrentie overstapten (Michel Weyland met
Aria bijvoorbeeld) nam de toenmalige directeur het Bédu
wel heel kwalijk. Hij beschouwde de tekenaar ronduit als een verrader.
Het betekende het einde van de reeks Hugo en Bédu's
bijdrage aan Clifton die hij sinds 1983 tekende en later
ook zelf schreef.
Hugo werd even opgepikt voor een animatiefilmproject, maar
na het vertrek van directeur Rob Harren bij Le
Lombard, viel dat in het water. In 2016 verscheen bij Le Lombard
nog een prachtige, Franstalige integrale met alle vijf albums, alle
onuitgegeven kortverhalen en een lijvig achtergronddossier van een
veertigtal pagina's. Van die integrale komt ook een vertaling..
in Polen waar de serie altijd goed onthaald werd. |
|